כמאה גברים הנמצאים בסיום הליך גיור עדיין ממתינים לברית. הסיבה- בירוקרטיה והיעדר תקציב עקב מעבר האחריות לנושא בין משרדי ממשלה. בדיון בוועדת עלייה וקליטה, שנערך לבקשת ארגון עתים- הוצגו פתרונות אפשריים לנושא.

מאז חודש אפריל לא נערכו בריתות לגברים שנמצאים בעיצומו של הליך גיור וכמאה איש כאמור ממתינים שהמדינה תואיל ותעמוד בהבטחה לקיים את טקס הברית, השלב האחרון להשלמת הליך הגיור. זאת בשל מעבר האחריות בנושא ממשרד הדתות למשרד ראש הממשלה. בשל העניין הבירוקרטי לא ניתן מענה תקציבי לנושא ומכאן כאמור נגרם העוול לאותם ממתינים.

בין מעוכבי הבריתות, נמצא עולה מרוסיה, שהגיע לישראל בעקבות המלחמה, ומתכוון לעשות את הברית באופן פרטי. בוריס פייבסקי, האב, אמר למעריב: "אני יהודי מכל הצדדים, לאשתי יש סבתא אחת לא יהודיה (האמא של האמא), לכן היא אינה יהודיה לפי ההלכה. היה חשוב לה להתגייר כדי להרגיש שייכות מלאה לעם היהודי. היא החלה בתהליך הגיור במוסקבה, שם הוא נמשך זמן רב. החלטנו לעלות ארצה לאחר שרוסיה פלשה לאוקראינה, ואשתי החלה שוב בהליך גיור ישראל, וסיימה אותו. בני התגייר גם הוא, וצריך לעשות ברית. אני אמנם יהודי, אך כדי שאוכל להינשא לאשתי בחופה יהודית, גם אני רוצה וצריך לעבור ברית מילה".

ארגון עתים המלווה עולים מחבר העמים ומאתיופיה בהליכי גיור, פנה לוועדת הקליטה והעלייה בראשות ח"כ עודד פורר בשל פניות לארגון בנושא, מה שהוביל לדיון ראשון במשבר הבריתות בחודש ינואר.

בדיון מעקב שהתקיים בשבוע שעבר בוועדת העלייה והקליטה, הודיע מ"מ ראש מערך הגיור במשרד ראה"מ, יהודה עמיחי, כי הוא מקדם פתרונות בנושא. "אנחנו מקדמים בשתי דרכים. הדרך הקצרה, מסוף מרץ-תחילת אפריל, נתחיל בביצוע 120 בריתות. יש כרגע 95-98 ממתינים, ובסוף מרץ נתחיל לבצע את הבריתות יחד עם השותפים במשרד הבריאות ומשרד האוצר. גייסנו בית חולים ממשלתי במיוחד לנושא. בנוסף יש את הדרך הארוכה, יתפרסם מכרז בשבוע הבא, כאשר בהמשך, מייד לאחר הפסח, נבחר זכיין לנושא. בדרך זאת נוכל לבצע בריתות באופן קבוע למתגיירים החל מחודש יוני". כך עמיחי.

למרות הפתרון של עמיחי, רבים, ביניהם משפחת פייבסקי, מחכים לברית מילה כדי להיחשב יהודים ונוכח הזמן הדוחק יעברו את הטקס באופן פרטי, מכספם האישי. את טקס ברית המילה של מר פייבסקי יממן ארגון עתים.

"עו"ד אוהד וייגלר, מנהל המחלקה למדיניות ציבורית בארגון עתים: "למרות הפתרון שהציג ראש מערך הגיור, מדובר בפתרון שיקרה במקרה הטוב באפריל 24, כאשר בימים אלה אנחנו מלווים חייל מילואים שסיים גיור ביולי 22 ועדיין מחכה לברית מילה. כך גם לגבי מר פייבסקי, שכל עוד אינו עושה ברית, מנוע מלערוך חופה וקידושין ברבנות, ואינו יכול לחיות יחד עם בת זוגו לפי ההלכה".