מגילת אסתר שמשמעותה, בין היתר, מגילה של הסתר. אסתר ומרדכי הסתירו את זהותם – פרשנות של הפשט. אך מה מוסתר במגילה? מה מוסתר מפנינו שעלינו לחשוף אחרי כל כך הרבה שנים מאז אירעה התהפוכה מאיום של מוות לחיים.

אז אם נביא את תקציר המגילה בפשטות, מאז שחרב בית המקדש הראשון חלפו להם כשבעים שנה, עליהם התנבא ירמיה הנביא. בשנים שהפרידו בין עם ישראל לאדמתו, החל אחשוורוש שמלך על 127 מדינות, מהודו ועד כוש, לקיים מסיבות הוללות של שתייה ואכילה ללא שובע ללא גבול, בהן השתתף גם עם ישראל בין כל העמים שחיו בשושן הבירה. המסיבות השכיחו מפניו את נבואת ירמיה על חזרה לארץ ישראל לאחר  כ- 70 שנות גלות ואת תפקידו בעולם דרך קדושת בית המקדש והשראתו על העולם.

כאן העלילה מסתבכת כשלפתע עולה על בימת  ההיסטוריה המן, בדמות זרע עמלק, ששוב מזנב בעם ישראל, מעליל עליו עלילות שווא, (מזכיר קצת את ימינו אנו) ומאיים לאבד ולהכחיד את עם ישראל שנמצא חלש בגלות ומשתדל  כל כך להידמות לזרם המרכזי המקובל שבעמים. זו החולשה של עם ישראל – הבריחה מייעודו! רצונו וחשיבתו המוטעית של עמנו שאם יתאים את עצמו לבריון השכונתי הבריון לא יפגע בו!

זמן קצר לפני האסון אסתר מבינה בחכמתה הנשית היכן טמונה בעייתו של העם ומבקשת מהעם לצום שלושה ימים, צום כנגד אכילה שתיה וסיאוב במסיבות המשתה של אחשוורוש, ללא כל  גבול, שניסו להשכיח לעם ישראל את תפקידו תהליכיו וייעודו בעולם בבחינת ''אָכוֹל וְשָׁתוֹ כִּי מָחָר נָמוּת“ (ישעיהו כב, פסוק יג).

ברגע שהעם הבין את טעותו והסכים לקיים את הצום כנאמר במגילה ''לֵךְ כְּנוֹס אֶת כָּל הַיְּהוּדִים הַנִּמְצְאִים בְּשׁוּשָׁן וְצוּמוּ עָלַי וְאַל תֹּאכְלוּ וְאַל תִּשְׁתּוּ שְׁלֹשֶׁת יָמִים לַיְלָה וָיוֹם'' התהפך הפור!

כלומר בכוחו  של העם לשנות את גורלו, רק אם יבין את טעותו ויחזור בו מהתנהגותו ההרסנית.

אז למה כאות תודה על היפוך הגורל נכנס המנהג לקיים משתאות בחג פורים, האין זה בדומה למסיבות ההוללות של אחשוורוש שגרמו מלכתחילה לסכנת הכחדת העם?!?