פרויקט ''שיחות בהר הבית'' מיועד להנגיש לכלל עם ישראל ולעולם כולו את מרכזיות המקום מאז ומקדם בהיסטוריה, בארכיאולוגיה, בתרבות ובדת. בסדרת שיחות זו, יועלו שיחות שונות עם מגוון דמויות בחברה הישראלית, בנושא הר הבית על חלקיו הרבים.

פרק 147: לבוא אל הקודש, יהדות או מקדש?

לאחרונה יצא לאור ספר מרתק בשם: ''לבוא אל הקודש", יהדות או מקדש?! שחיבר מאיר קראוס. מאיר הינו עמית  מחקר במכון הרטמן. הוא עוסק בלימוד, עיון וכתיבה. איש חינוך, מייסד ומנהל הישיבה התיכונית נווה שמואל.

קריאה בספר מעלה שאלות רבות באשר ליהדותנו העכשווית שנוצרה באלפיים שנות גלות לאחר חורבן בית המקדש השני, עידן אחר לגמרי ממה שהכירו אבותינו בארץ. מהו הפער, האם אפשר לגשר בין התקופות ואולי אין צורך בכלל?

משיחה עם מאיר עולה שהספר נכתב מתוך התחבטות, תסכול, חרדה וכן מאבק פנימי בשאלה מה לנו היום ולבית מקדש של קורבנות?!

עם התגלגלות השיחה וקריאת הספר גם אני שאלתי את עצמי האם קורבנות הן דבר הכרחי לעת הזאת, ולא רק מטעם טבעוני, צמחוני או מה שהעת שלנו מציבה בפנינו?

האם הקרבת קורבנות הכרחית לנו בימינו לאחר שעברנו תהליך של סובלימציה של קיומנו, פעולותינו במציאות והתקשורת שלנו מול האל? האם האל שלנו מבקש מאתנו לחזור אחורה בזמן אל עידן תודעתי של קורבנות וכל מה שמתלווה לזה?

הספר מעלה תהיות ושאלות רבות שלטעמי צריך לתת עליהן את הדעת, בוודאי בעת הזו כשמטרתנו הברורה היא לחזק את האחיזה של עם ישראל בארץ ישראל ואין אחיזה עמוקה וחזקה יותר מלהתחבר למקור הווייתנו כעם, הוא הר הבית!

ונסיים בברכת חג, פסח רגוע ושלו.