לכבוד יום ירושלים, שיחת עומק ביני ד''ר אורי מילשטיין  חוקר מלחמות ישראל  והיסטוריון צבאי ,  על הניסים שהתרחשו בקרב על ירושלים שחרורה  ואיחודה במלחמת ששת הימים ב 1967, על תפקוד צה"ל  באותה מערכה ובטבח בעוטף עזה ב 2023. השוואה בין אhחוד ירושלים במלחמת ששת הימים לטבח בעוטף עזה בשמחת תורה.

פרק 150: הפוליטיקה של הנס - יום שחרור ירושלים

המחקר מלמד שבשתי המערכות צה"ל תפקד גרוע מאוד אלא שבמערכה על ירושלים התרחשו ניסים קרי,  תופעות חורגות מגדר הרגיל, בשפה שלי התערבות התודעות הגבוהות והם לצערי הרב לא חזרו על עצמן בטבח שמיני עצרת  שמחת תורה, כי הסתרנו את מחדלי צה"ל במלחמת ששת הימים ולא הפקנו את לקחיהם למלחמות שבאו לאחר מכן, עד שהגענו עד הלום, למלחמת חרבות ברזל, או משיב הרוח (בעם ישראל).

ניסים, תופעות חורגות מגדר הרגיל קורות, הן מתנות קטנות שניתנות לנו על ידי חוקיות שאין אנו יכולים לצפות מראש או תוך כדי, הן משהו שמימי בעגה המדוברת, אך אם בעולם הארצי אין מי שמפיק לקחים ובמקום נכנס לשאננות ומפתח תודעת ביטחון דמיונית, ישלם מחיר כפול של מציאות הטופחת בפנים ומאליו לא יראה ניסים!

מסקנותיו של ד''ר מילשטיין הן: רצוי להחליף את ראשי ''תודעת הביטחון המדומיינת'' וללמוד צבא ומלחמה ברמה גבוהה או אז נוכל לשרוד בג'ונגל המזרח תיכוני כשידינו על העליונה.

את האופן אפשר ללמוד מספרי התנ''ך ממלחמות דוד המלך בפלישתים וכן החזרת החטופים והחטופות לארץ כשידינו על העליונה תוך כדי החדרת תודעת איום על אויבנו. כעת משיש דרך להכריע את האויב  ולהשיב ארצה את בני עמנו החטופים והחטופות, מה בדיוק עומד בדרכינו? או מי?

על זה נאמר במשנה: היום קצר והמלאכה מרובה, והפועלים עצלים, והשכר הרבה, ובעל הבית דוחק. אז קדימה למלאכה!