השנה האזרחית החדשה נכנסה ברחבי העולם אך לקהילה היהודית בבלגיה היא גם הביאה בשורה לא משמחת. החוק החדש הקובע כי יש להמם בעלי חיים לפני ששוחטים אותם, דבר האסור לפי ההלכה היהודית הדורשת את שחיטת בעלי החיים למאכל כאשר הם עוד בהכרה, נכנס לתוקף. החקיקה בוצעה באזורים וולוניה ופלנדריה כבר במאי ויוני 2017 בהתאמה וכאמור כעת נכנסה לתוקף, כאשר היא כוללת אזורים בהם נמצא ריכוז אוכלוסייה גבוה של יהודים. האיסור פוגע גם במוסלמים כיוון שגם על פי ההלכה שלהם שחיטה בדרך זאת לא נחשבת לכשרה.



שחיטה ללא הימום בעל החיים לפני כן נאסרה גם בשוודיה, נורבגיה, איסלנד, דנמרק, סלובניה, שוויץ וליכנשטיין. הדבר נובע פעמים רבות מפעילות של פעילי בעלי חיים הטוענים כי מדובר בדרך אכזרית להריגתם.



ראש הוועידה של רבני אירופה, פנחס גולדשמידט, תקף את המהלך ואמר שמדובר ב"יום עצוב ליהודי אירופה, יום עצוב לחופש הדת באירופה". "האיסור צריך לשמש קריאת השכמה לקהילות היהודית ברחבי אירופה שצריכות לבנות קשרים עם הממשלות השונות", הוסיף.



עוד אמר כי "פעם אחר פעם אומרים לקהילה היהודית בכירים באיחוד האירופי שאין אירופה בלי היהודים, אבל איסורים אלה מערערים את ההצהרות הללו ומסכנים את החיים היהודיים. אנו קוראים למנהיגי האיחוד האירופי להעביר את המסר הזה לחברי הממשלות השונות. אנו נמשיך להציג את הדברים הללו בפני גורמים רשמיים כאשר ניפגש מאות רבנים לקראת הכנס הדו-שנתי שלנו בבלגיה באביב הזה".