ממצאים מדאיגים ביחס לנכונות של צעירים ישראלים לקשור את גורלם עם מדינת ישראל. סקר שבוצע ביוזמת המחלקה לפעילות בתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית, ויוצג בכנס "על חבל דק" השלישי שייערך מחר באוניברסיטת בן גוריון, מצביע על יחס חיובי לירידה מהארץ. על פי הסקר, שערכה חברת גיאוקרטוגרפיה בקרב צעירים בגילאי 25-18, 82% מהצעירים הישראלים לא מתנגדים לירידה מהארץ. בקרב החילונים, התמונה עוד יותר קודרת - 93% לא מתנגדים למהלך, מתוכם, 75% לא שוללים ירידה מהארץ, לעומת 25% בקרב יהודים אורתודכסים, ש-45% מהם מתנגדים נחרצות לעזיבת המדינה. 



בחלוקה לאזורי מגורים, נראה כי בירושלים יש יותר חיבור לארץ: למעלה ממחצית (54.3%) מהצעירים הירושלמים העידו שלא ישקלו ירידה מהארץ, בניגוד ל-32%, 34%, 35% ו-44% מצעירי הצפון, המרכז, השרון והדרום, בהתאמה. שני-שלישים מהצעירים בישראל סבורים שלא צריך לחיות בישראל כדי להיות ציוני/ת.



גם ביחס להשפעה של יהדות התפוצות על המדיניות של הממשלה יש לצעירים עמדה ברורה: 75% חושבים שהממשלה לא צריכה להתחשב במה חושבים יהודים בחו"ל. 



כנס 'על חבל דק' יתקיים ביום שלישי באוניברסיטת בן גוריון-בנגב, בבאר שבע, תחת הכותרת: "ישראל-תפוצות: עם אחד?". הכנס, ביוזמת המחלקה לפעילות בתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית והעומדת בראשה, גוסטי יהושע-ברוורמן ובשיתוף פעולה עם ההיסטוריון והמזכיר האקדמי של אוניברסיטת בן-גוריון, פרופ' אריאל פלדשטיין, דן בכל שנה בנושא שעומד במחלוקת במרכז השיח הציבורי בעם היהודי. השנה ייקחו חלק בכנס מאות ממנהיגי העתיד, חניכי המכינות הקדם צבאיות החילוניות, הדתיות והמעורבות, בהן מכינות 'עמיחי', 'נחשון', 'חמדת' ו'צהלי'. בנוסף, ישתתפו בו עשרות צעירים יהודיים, חניכי תנועת 'הבונים דרור' מאוסטרליה וממקסיקו.



ראשת המחלקה לפעילות בתפוצות, גוסטי יהושע-ברוורמן: "בחרנו להעמיד את נושא הקשר עם התפוצות במרכז הדיון השנה ורצינו להבין לאן נושבות הרוחות בקרב דור העתיד של מדינת ישראל בנושא הזה. התנועה הציונית שייכת לכל העם היהודי ואמנם רצינו להבין האם ועד כמה הדבר הזה מובן גם לדור הצעיר", עוד הוסיפה: "כפי שניתן לראות מתוצאות הסקר, המחלוקת המדוברת עם יהדות התפוצות מקבלת ביטוי ברור והצעירים סבורים שדעתם של היהודים בעולם כמעט ואיננה רלוונטית כלל. עם זאת, אין הדבר מפריע לצעירים רבים לראות את עצמם חיים כיהודים בתפוצות ובניגוד למגמות המוכרות מימיי 'נפולת של נמושות', רובם המכריע לא רואים כל פסול בירידה מהארץ.".



הדוברים בכנס יכללו את יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, יואב לימור, עיתונאי ויוצר הסרט "נעלמים". בהמשך היום, ידונו המשתתפים במעגלי-שיח מונחים על הנושא ובסיומם ייערך דו-שיח בין ד"ר יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית (קונסרבטיבית), לבין שמעון ריקלין, עיתונאי, פרשן מדיני של ערוץ 20, תחת הכותרת: "למי שייך הכותל המערבי?".