פולין עדיין מצפה להתנצלות מישראל בעקבות דבריו של שר החוץ ישראל כ"ץ על מעורבות הפולנים בשואה, כך אמר היום (שלישי) סגן שר החוץ הפולני סיימון זנייקובסקי. "אנו מצפים מהמנהיגים הישראלים לבחור איזה סוג תגובה תהיה להם ומי יגיב, אך היא צריכה להיות מאוחדת והחלטית", אמר זנייקובסקי.



בתוך כך, שני בתי עלמין יהודיים הושחתו בפולין, על רקע המתיחות בין ורשה לירושלים. בעיר סווידניצה שבדרום מערב המדינה, לפחות 15 מצבות נותצו בשבוע שעבר. על אחרות רוסס גרפיטי שחור, כולל של סמל כת השטן. באירוע נפרד, הכתובת "ישו הוא המלך" רוססה על גדר בית עלמין יהודי בעיר ורוצלב. 



בנוסף, צלבי קרס וכתובות נאצה אנטישמיים רוססו על 90 מצבות בבית העלמין היהודי במזרח צרפת. האירוע האנטישמי מתרחש על רקע הצעדות הארציות שמתקיימות גם הן היום ברחבי המדינה, זאת נגד העלייה באנטישמיות בשנים האחרונות. 



הנזק שנגרם למצבות התגלה הבוקר בבית הקברות בכפר השוכן סמוך לגבול עם גרמניה. על פי השלטונות סביב 90 קברים הושחתו ונצבעו בכתובות נאצה אנטישמיות וסמלי צלב קרס. חבר הפרלמנט המקומי, סילבן ווסרמן, אמר כי הוא "זועם" ו-"נגעל" לאחר ששמע על הוונדליזם האנטישמי. 



נשיא צרפת עמנואל מקרון צייץ בתגובה כי "האנטישמיות היא שלילתה של צרפת והרפובליקה. אני בדרכי לבית העלמין בקוצנהיים ולאנדרטת השואה לזכור את העובדות, ואת חלקן בהיסטוריה שלנו". 



מנכ"ל הקונגרס היהודי העולמי, רוברט זינגר אמר בתגובה: "מעשי האנטישמיות האחרונים בצרפת והאחרון בהם זה עתה ממש, הם מזעזעים ובלתי מתקבלים על הדעת. השחתת קברים הוא מעשה חמור ביותר הפוגע בכבודו האחרון של אדם. לא ייתכן שבשנת 2019 אנחנו עדים לתקריות יומיות כה רבות של שנאה עתיקת יומין זו. האנטישמיות היא בעיה שיש לעקור מהשורש ועלינו לפעול כעת, מאוחדים מתמיד.



הקונגרס היהודי העולמי קורא לממשלת צרפת ליזום מאמץ לאומי כנגד האנטישמיות ולטפל בבעיה זו באופן ממוקד וחריף. לא מדובר בבעיה של הקהילה היהודית בלבד, אלא בבעיה של החברה הצרפתית כולה".



יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, מסר בתגובה: "חילול הקברים היום בבית הקברות היהודי ליד שטרסבורג צרפת הוא עוד אירוע חמור שמצביע על הווירוס האנטישמי שתוקף את אירופה ומאיים על יהודים ברחובות. ממשלות תתעוררו!".


אבטחה בבית הקברות היהודי שהושחת. צילום: AFP



הערב תתקיים בפריז עצרת להזדהות עם הקהילה היהודית בהשתתפות ראש ממשלת צרפת ונציגים ממפלגות רבות. בעצרת ישתתף הרב משה לוין, סגן נשיא ארגון ועידת רבני אירופה ויועץ מיוחד של הרב הראשי של צרפת. "האירועים האנטישמיים בצרפת הם בלתי נסבלים ומזכירים בכאב אירועים אפלים מהמאה הקודמת. הם תוקפים את חירותה של אירופה ואת ערכיה", אמר הרב לוין. 

"אני שמח שהשלטונות בצרפת לא בחרו באדישות, אלא החליטו לפעול ולצאת לצעידה נגד האנטישמית בהשתתפות שרים בכירים וקורא להם להמשיך לפעול בנושא", הוסיף. "ככל שהשנאה והמידע המוטעה יתפשטו יותר ויותר, כך גם הסכנה שהאנטישמיות תהפוך לטרור קטלני. אנו כארגון הרבנים באירופה, המייצג ופועל למען יהדות אירופה, ממשיכים במאבק נגד האנטישמיות ומסרי השנאה שלה מכל האחראים באירופה. על היהודים להיות מסוגלים לחיות בכל מקום ללא חשש".

השחתת הקברים בצרפת. צילום: AFP



לפני כמספר ימים נכרת עץ שנשתל בפרבר של פריז לזכרו של אילן חלימי ז"ל, יהודי שנרצח ב-2006. בכירים בצרפת אמרו כי עובדי עירייה שנשלחו להכין אתר זיכרון לטקס אזכרה שנתי גילו כי העץ שנשתל לכבודו של חלימי ז"ל נכרת וכי עץ שני נוסר חלקית. המשטרה הצרפתית החלה לחקור את התקרית וכינתה אותה "מבישה". 



מספר המעשים האנטישמיים בצרפת עלה ב-74 אחוזים בשנה שעברה, מ-311 בשנת 2017 ל-541 בשנת 2018, כך אמר שר הפנים הצרפתי קריסטוף קסטאנר. "האנטישמיות מתפשטת כמו רעל", אמר השר הצרפתי במקום בו נכרת העץ. "התקפה על זכרו של אילן חלימי היא התקפה על הרפובליקה עצמה".





בשתי תקריות נוספות שאירעו בשבוע שעבר, צלבי קרס רוססו על תיבות דואר בפריז שנשאו את תמונותיה של ניצולת השואה המנוחה סימון וייל, והמילה "יודן", יהודי בגרמנית, רוססה על חלון מאפייה יהודית במרכז הבירה הצרפתית. האמן כריסטיאן גואמי, שצייר את דיוקניה של וייל על תיבות הדואר, צייץ: "שיתבייש האדם הבזוי שהשחית את המחווה שלי לסימון וייל, ניצולת השואה", לצד תמונות של התיבות.