חילופי ההאשמות בין המשטרה לנשות הכותל: לאחר העימותים שהתרחשו הבוקר (שישי) בין חרדים ובנות סמינר לנשות הכותל, שהגיעו להתפלל במקום לרגל תפילת ראש חודש ולציון 30 שנות פעילותן, פרסמה המשטרה הודעה לפיה "חלק מנשות הכותל הגיעו לרחבת התפילה המרכזית, ככל הנראה באופן מכוון, על מנת ליצור חיכוך ופרובוקציה. זאת, בניגוד לבקשת הסדרנים והמשטרה שיתפללו ברחבת עזרת הנשים שהוקצתה להן". 


עוד נטעו במשטרה, כי "נוכח הצפיפות בין הפלגים, הדבר יצר עימותים מקומיים שטופלו ע"י כוחות המשטרה שנערכו במקום. לבקשתן של נשות כותל, הן לוו ע"י השוטרים לרחבת עזרת ישראל להמשך תפילתן שם, שכאמור הסתיימה ללא אירועים חריגים". 

נשות הכותל הגיבו בזעם להודעת המשטרה, וטענו כי "משטרת ישראל משקרת במצח נחושה". לדבריהן, "שוחחנו עם בכירי המשטרה גם אתמול וגם לפני יומיים. הסברנו להם בדיוק היכן אנחנו אמורות לעמוד, וביקשנו מהם לדאוג לנו להגנה, מתוך הערכה שתופעל כלפינו אלימות - כפי שאכן היה בסופו של דבר. המשטרה סירבה להגן עלינו וענתה בצורה מפורשת שרב הכותל הוא היחיד שמחליט איפה יעמוד כל אחד בכותל המערבי, ולהם אין אפשרות להתערב בנושא".

שוטרים בכותל המערבי, היום. "הודעת המשטרה יורקת גם בפרצופם". צילום: מרק ישראל סלם


"אמרנו למשטרה שרב הכותל לא מעוניין להגן עלינו בשום דרך ושום צורה - זה התפקיד של המשטרה", הוסיפו. "אנחנו מגיעות להתפלל וזו כל כוונתנו. אנחנו מתפללות באותו מקום 30 שנה. משטרת ישראל הפקירה את נשות הכותל וגם משקרת עכשיו במצח נחושה".

חברת הכנסת מרב מיכאלי הגיבה להודעת המשטרה גם היא, וטענה כי מדובר ב"קלאסיקה של האשמת הקורבן". הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית, התייחס גם הוא להודעת המשטרה וטען כי היא "חוצפה של ממש ושערורייה. מישהו במשטרת ישראל שכח ככל הנראה שתפקידה של המשטרה הוא ליישם את הוראות בית המשפט ולהגן על הנשים והגברים מפני גילויי אלימות. איננו מהססים לקבוע שמשטרת ישראל שיתפה הבוקר פעולה עם רב הכותל וארגונים קיצוניים ואלימים, על מנת למנוע מנשות הכול מלממש את זכותן החוקית".
"הדבר מצער שבעתיים לאור העובדה שגם שוטרים ושוטרות סבלו מנחת זרועם של הבריונים החרדים", הוסיף. "הודעת המשטרה יורקת גם בפרצופם. אנו מצפים ממשטרת ישראל למשוך את ההודעה השקרית הזו ולהתנצל בפני נשות הכותל". 

יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, לא התייחס להודעת המשטרה אבל אמר על המהומות: "לא זורקים לאף יהודי את הכיפה מהראש ובטח שלא מרימים יד. זה מזעזע כשזה קורה באירופה וזה מזעזע לא פחות, כשזה קורה כאן ברחבת הכותל המערבי. יהודי הוא יהודי הוא יהודי. וזה לא משנה אם הוא חילוני או אורתודוקסי או רפורמי. תתביישו".
 

עימותים בכותל המערבי. קרדיט: מרק ישראל סלם



"להסדיר את מתווה הכותל"



כזכור, בעימותים שהתרחשו הבוקר בין חרדים ובנות סמינר לנשות הכותל שהגיעו להתפלל במקום לרגל תפילת ראש חודש ולציון 30 שנות פעילותן. המשטרה הפרידה בין הצדדים ולבסוף החליטו נשות הכותל לעזוב את המקום. לטענתן הן ספגו קללות, צעקות ודחיפות ושתי נשים פונו לקבלת טיפול רפואי ועזיבת המקום נעשתה עקב האלימות שהופעלה כלפיהן. על פי המשטרה נעצר צעיר כבן 20 בחשד שניסה לתקוף שוטר. עוד נמסר מהמשטרה כי "בשל ריבוי המתפללים ברחבת הכותל ועל מנת לאפשר לתפילת ראש החודש לעבור כסדרה, נשות הכותל עברו להתפלל ברחבה הדרומית, דבר שאפשר את המשך התפילות ללא אירועים חריגים".



על פי רב הכותל הגיעו לרחבת הכותל המערבי למעלה מ-6,000 אורתודוקסים וכ-150 מקבוצת נשות הכותל. רב הכותל המערבי שמואל רבינוביץ אמר לאור העימותים כי רחבת הכותל אינה רחבת הפגנות וביקש להימנע מפרובוקציות ולשמור על הכותל כמקום מאחד ולא מפלג.

"בראש חודש אדר ב' הבא עלינו לטובה אני קורא לכולם להימנע מלהביא את מלחמתם אל הכותל", אמר, "אנא מכם, הכותל איננו במה להשמעת רעיונות ולא רחבה לקיום הפגנות. הניחו לכותל, לבל יהפוך חודש אדר, חלילה, מחודש של שמחה ואחדות - לאבל ומחלוקת. מצוות פורים, לשלוח מנות איש לרעהו, היא להביא לאחדות בין אחים.  ניצחוננו על המן תהיה בהוספת אהבה לעם ישראל כולו תוך שמירה על קדושת הכותל המערבי".

ענת הופמן, יו״ר ארגון נשות הכותל אמרה כי ״למרות האלימות הקשה מצד אלפי חרדים קיצוניים שבאו להפריע לתפילת נשות הכותל, למרות ההגברה המכוונת שהופעלה במקום כדי להפריע לתפילה, למרות הפקרת משטרת ישראל את נשות הכותל לאלימות ולסכנת חיים, למרות שכמה מאיתנו נפצעו ונחבלו - אנחנו נמשיך להתפלל במקום מתוך יראת שמיים ודבקות במטרה. אנחנו כאן כבר 30 שנים וכך נמשיך, מידי חודש בחודשו, לתמיד. אנחנו קוראות לממשלת ישראל להסדיר את מתווה הכותל כפי שסוכם בעבר ולכל המפלגות להעמיד בעת הזו את הנושא בראש סדר העדיפויות שלהן״.
 
הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית שהשתתף בתפילת נשות הכותל אמר כי "משטרת ישראל ורב הכותל מסכלים ביודעין את הזכות של נשות הכותל לקיים תפילה כמנהגן, וזאת בניגוד גמור לפסיקת בג"צ. מאות נשים שבאו לתפילה אינן מצליחות להיכנס לרחבה בשל גילויי אלימות ללא תגובה הולמת מצד המשטרה. התנהלות זו של הרשויות מהווה פרס לאותם גורמים שהובילו בשבועות האחרונים מסע הסתה חסר תקדים. אנו דורשים ממשטרת ישראל להתעשת ולפעול באופן מיידי להבטחן שלומן של המתפללות ולמימוש זכותן לערוך את תפילתן כמנהגן".

נשות הכותל. צילום: מרק ישראל סלם


מתנועת חזון שהייתה שותפה לתפילת המחאה נגד נשות הכותל נמסר כי "כעשרת אלפים מתפללים ומתפללות הגיעו הבוקר ראש חודש אדר ב' לרחבת הכותל המערבי בירושלים להשתתף בתפילת ראש חודש חגיגית. את התפילה ארגנה תנועת חזון, בשיתוף אלפי בנות סמינר, מדובר בהצלחה של תנועת חזון ושיתוף פעולה יחודי בין הציונות הדתית לציבור החרדי. בתפילה משתתפים אלפי מתפללים אשר הגיעו מעשרות ישיבות, אולפנות, ישובים וערים ברחבי הארץ. את התפילה מוביל החזן נפתלי קמפה באמצעות מערכת הגברה.
 
לטענתם, "בשולי התפילה החגיגית הגיעו קומץ קטן של רפורמיות לעורר בפרובוקציה במקום, בניגוד להבטחותיהם להביא כאלף נשים, הגיעו רק כמה בודדות של רפורמיות לרחבה, אשר ניסו לעורר פרובוקציה במקום ולהפריע לתפילת הענק המתקיימת במקום אך הם נאלצו לעזוב את המקום בגלל המוני המתפללים והמתפללות הגודשים את הרחבה."
 

לאחר מכתבו של המשנה ליועמ״ש המתיר לנשות הכותל לקיים את תפילת ראש חודש בליווי רמקולים, פנה אתמול הרב הראשי לישראל ונשיא מועצת הרבנות הראשית הראשון לציון הרב יצחק יוסף במכתב ליועץ המשפטי לממשלה ד״ר אביחי מנדלבליט בו הוא מבקש ממנו לפעול למניעת ביזוי הכותל.


במכתבו כותב הרב יוסף כי ״אני פונה אל כבודו בלב קרוע, לאחר שנחרדתי לגלות במכתבו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה מתן הכרה לחילול הכותל המערבי על ידי הקבוצה הנקראת 'נשות הכותל'. יובהר, הכותל המערבי הוא מקום קדוש ודינו כבית מקדש מעט ואין כל היתר לנהוג בו קלות ראש. מטרתן של אותן נשים היא אחת, ביזוי הקדוש והיקר לעם ישראל. ועתה הגדילו לעשות כשהן מבקשות להפעיל מערכת הגברה ברחבת הכותל המערבי על ידי מה שהן מכנות 'חזניות' תוך חילול נורא של המקום".במכתבו מדגיש הרב יוסף כי הרבנות הראשית לישראל היא הנושאת באחריות על הכותל.

״על פי חוק ועל פי כל מידה של צדק והיגיון, הרבנות הראשית היא הגורם האחראי הבלעדי על שמירת קדושת המקום, היא זו שקובעת מהו מנהג המקום והיא זו שעליה מוטלת האחריות והחובה לוודא כי קדושת הכותל תישמר". לסיום כותב הרב כי "מעולם לא זזה שכינה מהכותל המערבי. במעשיהן של 'נשות הכותל' ובמתן ההיתר להן לפעול כרצונן במקום, יש משום דחיקת רגלי השכינה חלילה ואוי לנו שכך עלתה בימינו. ובסיום מכתבו פונה אל היועמ״ש בפניה ״אבקשך לפעול בכל דרך למנוע את חילול המקום".