בכנס שנערך הערב (ראשון) באוניברסיטת בר אילן ואורגן על ידי המרכז למשפט יהודי ודמוקרטי וארגון עתים בהשתתפות נציגים מהמפלגות השונות ועסק בנושאי יהדות בהקשר הפוליטי אמר בצלאל סמוטריץ' ביחס לרבנות הראשית כי "לשכתי מטפלת במאות ואלפי פניות ציבור של אנשים שנתקלים בחסמים מול צה"ל, המשטרה, ביטוח לאומי. אין סוף תחקירים על שחיתות במערכת כזאת או אחרת. ראש ממשלה ונשיא שהלכו לכלא. אפשר היה לסגור את כל המדינה, אבל אנחנו מבינים שיש הרבה מה לתקן".
עוד אמר סמוטריץ כי "שלושים שנות שלטון חרדים במוסדות הדת הביאו סיאוב וחילול השם למערכת הזאת ויש הרבה מה לתקן. אבל תקלות בשירות לאזרח יש בכל המערכות במדינת ישראל, אבל וזה אבל גדול אני רואה במדינת ישראל ערך וכמו שיש צבא ממלכתי ורשויות מס ממלכתיות חייבת להיות רבנות ראשית ממלכתית. שירותי הדת במדינת ישראל חייבים להישאר ממלכתיים". 
"בדיוק כמו שלא חושבים לסגור את משטרת ישראל ולהקים את צבא צהר או צבא עתים. יש ערך בגופים חיצוניים שמעבירים ביקורת ושמים מראה מול המערכת ובתנאי שהכיוון הוא איך אנחנו משפרים כי לפרק הכי קל. יכול להיות שאם נצליח לקבל את תיק הדתות לידיים ציוניות אז נוכל לקדם בקדנציה הזאת יותר דברים. כל הגופים יכולים להיות טובים ומבורכים אבל מי שרוצה להקים מדינת יהודה או מדינת כל אזרחיה אבל אני אוהב את המדינה כמו שהיא ורוצה לתקן מתוך אהבה".

לגבי הנושא של המאבק הפמיניסטי נגד מוסדות הדת במדינה אמר סמוטריץ' כי "להציג כאילו המאבק הפמיניסטי נדרש מול מוסדות הדת זה לא נכון. אני רואה בפמיניזם ברכה גדולה כוחות שהיו חבויים במשך שנים באים לידי ביטוי ולא באו בין היתר בגלל שליטה של כוחות גבריים". 
"אין ספק שכוחות נשיים מביאות יותר אור, זה מצוין. יחד עם זה לא פעם זה בא כשאור וחושך באים בערבוביה וכך גם הפמיניזם. הרבה פעמים היא באה עם תוצרי לווי כמו לדוגמא הפמיניזם הרדיקלי שלא מביא ברכה לעולם ושני הצדדים סובלים ממנו. פמיניזם מבורך אבל צריך לבוא בגבולות של הלכה וצניעות. רק מי שילמד לעומק יבין. אני לא חושב שהיהדות מפלה והיא שיוויונית הרבה יותר מההחפצה שיש בעולם החילוני. אנחנו מכבדים את הנשים הרבה יותר ממה שמכבדים אותן בעולם החילוני".
על השאלה ממה הוא יותר מפחד, שהילדים שלו יהיו חילונים או שמאלניים אמר סמוטריץ כי "אני לא חרד ויש לי ביטחון עצמי בערכי ומתוך זה אני לא חרד מכלום. הייתה לי פליטת פה שאמרתי שאני הומופוב גאה. אז אין לי פוביה משום דבר. גם לא מלהט"בים. יש לי חרדים במשפחה וחילונים ושמאלנים ואני אוהב את כולם. מה שלא יהיה אוהב את ילדי גם את אלה שחושבים כמוני וגם את אלה שלא".
סער: "קל לטעון כלפי שר דתי על הדתה, עשיתי יותר מכל שרי המפד"ל"
גם שר החינוך לשעבר, גדעון סער השתתף בכנס והתייחס לנושא הדתה במערכת החינוך, שבו עסקו רבות במהלך כהונתו האחרונה של השר בנט. "הייתי שר חינוך מאוד לאומי. למה לא האשימו אותי בהדתה? אני חייב להגיד שלדעתי אין הדתה. זה לא דבר שמבוסס על העבודות כפי שאני מכיר אותן, אבל קל לטעון את זה כלפי אדם דתי ולהכניס אותו למגננה. יכולתי להחזיר את חידון התנ"ך למבוגרים לשלוח ילדים למערכת המכפלה ועוד ולא האשימו אותי בהדתה. לא הכרתי אף שר חינוך מהמפד"ל שעשה מה שאני עשיתי בנושא הדתי. לפי דעתי ארון הספרים היהודי הוא נכס של כל עם ישראל וכל ילד צריך לדעת פרקי אבות. התפיסות הן שונות אבל כנכס תרבותי זה שייך לכולנו. אסור שנשלול את הנכסים הללו מהילדים שלנו".
חה"כ מיכל רוזין ממרצ, שהשתתפה אף היא בכנס, אמרה בתגובה לדבריו של סער כי "אני פעלתי מול כל שרי החינוך וגם מול גדעון סער להכניס תכנים דתיים ללימודים. בעיניי מאוד חשוב שילדים בבתי ספר ממלכתיים בישראל ילמדו יהדות אבל השאלה איזה יהדות? יהדות פלורליסטית, יהדות חוקרת. אני מאוד בעד לימודי יהדות, אבל אני רוצה יהדות שהיא טובה לכולנו. כשאני מספרת שהבת שלי עולה לתורה בבית כנסת רפורמי גם חברי כנסת חילונים תופסים את הראש ואומרים רק אורתודוכסי. שאלתי מה אתם מעדיפים שהיא לא תעשה כלום. לא יותר משמעותי ככה ותתחבר ליהדות ואמרו לי לא. שתעשה בתמצווש וזהו. אומרים לי או שתהיו אורתודוכסים או שלא תהיו קרובים ליהדות. אני מעדיפה את הדרך שלי".
"הטענה על הדתה היא לא שיש יותר לימודי יהדות הבעיה היא שהם רק לימודי לאומנות ושמרנות וצניעות שלא קשורות ליהדות. משטור הגוף של נשים. אין קשר למסורת ויהדות ושכל היום מלמדים אותם רק בתנ"ך את כיבושי הארץ ולא מלמדים מוסר וערכים לדעתי זה פספוס של העברת היהדות לדורות הבאים.
רוזין התייחסה גם לנושא נשות הכותל והסערה סביבן. "הרחבה הדרומית לא ראויה לתפילה", אמרה רוזין, "יש נשים שרוצות להתפלל ברחבת הכותל בעזרת הנשים. הכותל הוא לא בית כנסת אורתודוכסי הוא אתר לאומי ואם בחנוכה השרים יכולים להתלוות להדלקת נרות בתוך עזרת הנשים, למה הנשים צריכות להסתכל מעל הגדר?".
לגבי הר הבית אני חושבת שאלו שתי סוגיות שונות. בנשות הכותל אנחנו מדברים על כך שליהודים יהיה שיוויון מלא לחיות על פי אמונתם ודתם. יש הקצנה של שמרנות. סוגית הר הבית היא סוגיה נפרדת היא לאומית ולא דתית ולכן בתור מפלגה שדוגלת בשתי מדינות ושירושלים תהיה בירת שני עמים והר הבית בריבונות ירדנית, כאשר ברור שמותר ליהודים לעלות להר הבית ולהתפלל. אני מקווה שיהיה מהפך ועם המהפך נפתור גם את סוגיית נשות הכותל וגם הר הבית. אין עניין דתי בהר הבית רק לאומי. בקרב חרדים וכמה אנשים בכנסת זה בל יעבור לעלות להתפלל בהר הבית. בפירוש הסוגיה של הר הבית היא לא דתית או הלכתית אלא לאומית ובינלאומית".
"צר לי לאכזב אתכם אבל בית משפט העליון הוא לא סניף מרצ", אמרה עוד רוזין לגבי הטענה כי כאשר האופוזיציה נכשלת היא פונה לבג"ץ, "לרוב הוא פוסק נגד מרצ. בכל נושאי דת ומדינה הוא פוסק נגד עמדות מרצ. נגד נישואים אזרחיים נגד תחבורה ציבורית בשבת, בהרבה מאוד סוגיות בהן הוא לא מתעסק. 51 שנים בג"ץ הוא המגן הראשון של ההתנחלויות והכיבוש בגדה המערבית, הוא מגן על מפעל ההתנחלויות אומרים את זה בחדר הסגור כאשר מדברים על חוק ההסדרה".