בעקבות כתב אישום שהגישה יחידת התביעות של משטרת ישראל הרשיע, אתמול, בית המשפט השלום בירושלים לראשונה סרבן גט, מאיר גורודצקי, בעבירה פלילית, עבירת הפרת הוראה חוקית. האיש מסרב לתת לאשתו גט במשך יותר מ-20 שנים. במהלך חודש ספטמבר 2018, הגישה יחידת התביעות של משטרת ישראל כתב אישום כנגד גורודצקי, סרבן גט משנת 1999, וחרף החלטות בית הדין הרבני להגיע להסכם גירושין סרב לתת הגט לאשתו. אתמול, כאמור, הרשיע בית המשפט בירושלים את הנאשם בעבירה של הפרת הוראה חוקית.



העגונה פנתה לבית דין פרטי שנתן לה גט אך מבחינת המדינה היא עדיין נחשבה כנשואה. היא פנתה לרשויות שעסקו בעניינה ואמרה כי אין לה עוד תועלת במעצרו של הסרבן, אך אז הוחלט להגיש נגדו כתב אישום בהליך פלילי על מנת להמשיך את מעצרו. במהלך השנים שחלפו סירב גורודצקי לתת גט למרות שורה של סנקציות חריפות שהוטלו עליו בניסיון לגרום לו לתת את הגט המיוחל.



בעקבות ההחלטה של בית המשפט בעניין סרבן הגט, אמר עו"ד עדו דיבון מעורכי הדין הוותיקים והמובילים בתחום דיני המשפחה כי "מדובר בצעד תקדימי וחשוב שיעזור למיגור תופעת סרבנות הגט. אמנם לבתי הדין סמכויות להטלת הגבלות ואף מאסר על סרבני גט, אולם לעיתים אין בכך די כדי להרתיע. העברת העניין לתחום הפלילי נכונה הן מבחינת האינטרס הציבורי שבעניין, והן מבחינה הרתעתית שתביא לפתרון הבעיה. כמובן שהפתרון הפלילי הוא במקרים חריגים כאשר כבר ניתן פסק דין לחיוב גט על ידי בית הדין הרבני, ובמקרה כזה הסירוב לתת גט ייחשב גם כעבירה פלילית של הפרת הוראה חוקית".

עו"ד אירית רוזנבלום, מייסדת 'משפחה חדשה' אמרה כי "במקום לשחרר את האישה מכבלי הנישואין, מערכת שלמה הכוללת שופטים, עורכי דין, סוהרים, רבנים ופקידים, משתטה בשל שיטה מטורללת וארכאית. אם הרבנות איננה מסוגלת לפתור זאת - העם יפתור זאת ויצביע ברגליו. הדרמות האלה מרחיקות ובצדק יותר ויותר זוגות מידי שנה מלהכנס בשערי הרבנות והתוצאה עלייה מתמדת בבחירת חלופות הנישואים בישראל".

 
הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון 'עתים' אמר כי "נשים מסורבות גט עוברות סבל בל יתואר בהליכי הגירושין, והיום נרשם צעד חשוב בתיקון העוול. אנו מברכים את התקדים שנוצר, אך הדרך עוד ארוכה. המקרה הזה צריך להוות רוח גבית לפעול באותה תקיפות כנגד סרבנות גט גם בהמשך. בד בבד, יש להחיל לא רק פתרונות בדיעבד ולקדם גם פתרונות הלכתיים, כגון הסכמי קדם-הנישואין, שיפחיתו את תופעת סרבנות הגט לכתחילה, וכן להכיר בצעדים האמיצים שעשו בתי דין פרטיים, כדי להתיר מסורבות גט על פי כללי ההלכה".