16 ילדים בגילאי 9-13 ועוד 17 אנשי צוות של עמותת "שמחה לילד" נחתו אמש ברומא, לביקור בן חמישה ימים אצל הקהילה היהודית בעיר. "שמחה לילד" היא עמותה, התומכת בילדים ונוער הסובלים ממחלות כרוניות וגנטיות קשות כמו מחלות פרקים, שיתוק מוחין ונכויות פיזיות שונות, כמו גם פצועי תאונות דרכים שעברו שיקום ממושך.



הקהילה היהודית ברומא הזמינה אותם להיות אורחי הכבוד לרגל חגי ישראל הלאומיים הנחגגים ברומא, ביניהם טקס יום הזכרון של הנספח הצבאי ברומא ואירועי יום העצמאות. בנוסף יהנו הילדים מביקור באתרי התיירות המפורסמים בעיר כמו הקולוסיאום והפורום, ומפעילויות חוויתיות משותפות עם ילדי הקהילה כמו תחרות מסטר שף, סיורי כרכרות ועוד.



שליח בני עקיבא ברומא, חנן מגל, הוא העומד מאחורי היוזמה, בשיתוף עם אלי קלרמן, מנכ"ל העמותה, ורועי אביקסיס מזכ"ל תנועת בני עקיבא העולמית. מגל סיפר כי "זה התחיל בשנה שעברה, אחרי שנכחתי באירוע משותף של הקהילה עם הורים שכולים שהגיעו במסגרת עמותת "אור למשפחות", ראיתי כמה עוצמות יש בהיכרות הבלתי אמצעית של היהודים כאן עם אוכלוסיות לא שגרתיות של החברה הישראלית, ורציתי לעשות דבר דומה עם אוכלוסיה של ילדים בעלי צרכים מיוחדים. חבר נתן לי את הטלפון של מנכ"ל עמותת שמחה לילד, וכשהייתי בביקור בישראל נפגשנו. בהתחלה הוא אמר לי 'אתה משוגע, זה בחיים לא יקרה, אבל ביחד גלגלנו את הרעיון ובעזרת רון פרמדר, תורם שמלווה את העמותה כבר 14 שנה ותרומתה של הקהילה היהודית ברומא, הרעיון קרם עור וגידים והגיע לידי מעשה".



ילדי "שמחה לילד" ברומא. קרדיט: דניאל אדרי



הילדים נהנים מאירוח של פנסיון מלא ושלל פעילויות בעיר כמו גם ביקור באתרי התיירות המרכזיים של רומא, ביניהם הקולוסיאום, הפורום, ומוזיאונים נוספים. בין השאר ארגנה הקהילה לילדים ביקור חוויתי במטה המשטרה הארצי של איטליה השוכן ברומא. הביקור כלל נסיעה בכלי הרכב המשטרתיים המיוחדים, הדרכה עם יחידת הכלבנים וביקור באורוות הסוסים המרכזית של משטרת איטליה, כולל רכיבה מודרכת על הסוסים.



גולת הכותרת של הביקור היא, כאמור, אירועי יום הזיכרון ויום העצמאות של קהילת רומא. הילדים יהיו אורחי הכבוד בטקס יום הזיכרון של הנספח הצבאי ברומא, בנוכחות כ-1000 איש, בו ישתתף גם ראש ממשלת איטליה, ג'וזפה קונטה, ושגריר ישראל ברומא, עופר זקס. בטקס יום העצמאות צפויים הילדים לשיר יחד עם ילדי הקהילה ברומא את השיר "מהפכה של שמחה" אותו למדו הילדים האיטלקים בעברית לכבוד הטקס. מסיבה ישראלית למהדרין תתקיים ביום העצמאות על ספינת ענק אליה מוזמנים הילדים והנוער של הקהילה היהודית לשייט על נהר הטיבר.



יו"ר שמחה לילד, אלי קלרמן, אומר כי "מרגש וסמלי שביום העצמאות למדינת ישראל, חוגגים ילדי שמחה לילד את עצמאותם האישית יחד עם הקהילה ברומא. הזדמנות נפלאה זו לחגוג עם הקהילה היהודית ולהביא לידי ביטוי את הכלים והערכים שאנו משתדלים להעניק להם בעמותה, התאפשרה בזכות בני עקיבא ואנו מודים להם על כך".



מגל סיכם ואמר כי "עבורי מטרת העל של הביקור היא קודם כל לעורר מודעות ציבורית וחברתית לקבלת השונה. זה לא סוד, שרומא באופן כללי אינה מונגשת ואין די מודעות לצרכיהם המיוחדים של נכים. לנו כשליחים של בני עקיבא יש כאן מטרה חינוכית וחברתית, להפגיש את הילדים והנוער הנורמטיבים, עם בני גילם השווים להם בכל, פרט לכך שהם בעלי נכויות. זו הפקה מטורפת סביב השעון אבל זה שווה כל רגע".