יהדות מול ציונות: יונתן ויסמן, תלמיד ישיבת דגל ירושלים, המתגורר בבירה הוא חתן התנ"ך העולמי לנוער לשנת תשע"ט, כך נקבע בחידון שהתקיים בתיאטרון ירושלים במעמד ראש הממשלה נתניהו, יו"ר הכנסת אדלשטיין, שר החינוך נפתלי בנט, יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג, יו"ר קק"ל דני עטר ומנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב. החידון המסורתי התקיים השנה בסימן "שומרים על אחדות, שומרים על ייחודיות".

שר החינוך נפתלי בנט, שנאם בפתח החידון, אמר: "3,000 שנה לא הייתה לנו מדינה ריבונית עצמאית מצליחה כל כך כלכלית, ביטחונית, טכנולוגית ומדינית. רק בימי דוד ושלמה היה לנו משהו דומה; נדמה לי שדוד המלך, אילו קפץ לכאן לביקור, היה שמח מאוד במה שהיה רואה".
 
"לאחר שבעים ואחת שנות קיומה של מדינת ישראל היה אפשר לדווח למלך דוד: ישראל שוכנת לבטח. על מדינת ישראל לפעול, כבר היום, בכל העוצמה, היצירתיות והנחישות שטמונות בנו, כדי להציל את אחֵינו בני העם היהודי בעולם מפני התבוללות ואנטישמיות. צריך לזכור שמדינת ישראל איננה רק מדינה שמשרתת את אזרחיה, אלא היא המדינה והבית של כל יהודי העולם. שלא יהיה ספק: יהודי, כל יהודי, צריך לחיות בישראל", הוסיף השר. 
 
"ישראל נכנסה לעשור השמיני לחייה. עד כה לא השכיל עם ישראל אף פעם, בכל 3,800 שנותינו, לצלוח את העשור השמיני כמדינה שהיא גם ריבונית וגם מאוחדת.  אם  ישראל תיקרע שוב מבפנים, אם נרים שוב יד איש על אחיו, לא נקבל עוד הזדמנות", אמר בנט.
 
שר החינוך סיכם: "לו היה כפתור שהלחיצה עליו הייתה הופכת את כל הישראלים לבעלי אותה דעה כמו שלי, לא הייתי לוחץ עליו. החוכמה האמִתית אינה לסבול דעות מנוגדות לך, אלא לִרצות לשמוע את אותן דעות, להבין שהחיכוך מחדד אותך, ומביא את אותו מגש של החברה הישראלית לנקודה המדויקת ביותר. אני רוצה לאחל הצלחה גדולה לכל המתמודדים והמתמודדות, ולהודות לבני המשפחות שלהם שעמדו לצידם במסע המפרך ליום זה. מבחינתי כולכם אלופים".

סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית והוגה החידון, מר יעקב חגואל אמר כי "חידון הציונות והמורשת למשפחות נועד כדי לחבר בין הדורות השונים סביב הסיפור הציוני, ומעניק הזדמנות לחיזוק הזהות הציונית בחוויה חינוכית עכשווית, ולהנחלת הערכים והמורשת הציונית. הגמר, ביום חגה של המדינה, מהווה את אירוע השיא לאחר חודשים שבהם זכינו בחידונים ברחבי הארץ לחוות רוח ציונית מרעננת".

במקביל, התקיים גם גמר חידון הציונות והמורשת למשפחות מבית ההסתדרות הציונית העולמית, המועצה הציונית בישראל ומשרד ירושלים והמורשת בפעם השישית, בו זכתה משפחת פז-יסקרוביץ'. לגמר הגיעו עשר משפחות שעברו שני סבבים מקדימים בחידונים מקומיים ומחוזיים. בין המשפחות המשתתפות היו גם משפחה מארה"ב ומשפחה דרוזית. המשפחה המנצחת זכתה במסע בעקבות חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל באירופה ובישראל.