שליח טראמפ למאבק באנטישמיות, אילן קאר: "החקיקה נגד חופש הדת מהווה גירוש של הקהילה היהודית ממדינות אירופה"


את הדברים אמר אילן קאר בועידת רבני אירופה באנטוורפן. מרקוס גרובל, חבר פרלמנט גרמני ונציג הממשל הפדרלי לענייני חופש הדת: "למרות פניות של ארגוני בעלי חיים, לא עשינו דבר כדי לפגוע בשחיטה הכשרה בשל החשיבות שאנחנו מקנים לחופש הדת". נשיא ארגון ועידת רבני אירופה, הרב פנחס גולדשמידט: "אנחנו בעיצומה של התקפה נגד חופש הדת"



מאות רבנים מ-35 מדינות שונות הגיעו לכינוס מיוחד באנטוורפן – ועידת רבני אירופה ה-31. הכינוס מהווה את חוד החנית בעיסוק סביב מצבן של הקהילות היהודיות באירופה, שנמצאות בתקופה בה האנטישמיות ברחובות אירופה גואה, ובתי הפרלמנט האירופיים פועלים כדי לחוקק חוקים המגבילים את חופש הדת.



במסגרת הדיונים והפאנלים השונים שנערכו בוועידה, הגיעו גם נציגי ממשל מאירופה ומארצות הברית: אילן קאר, שליח נשיא ארצות הברית למאבק באנטישמיות, קתרינה פון שנורביין, המתאמת המיוחדת מטעם האיחוד האירופי למאבק באנטישמיות ומרקוס גרובל, חבר פרלמנט גרמני ונציג הממשל הפדרלי לענייני חופש הדת.



אילן קאר. קרדיט: אלי איטקין



דבריו של קאר במסגרת הועידה זכו לתשואות רבות מצד הקהל, שהבטיח את תמיכת הממשל האמריקאי בקהילות היהודיות ובמדינת ישראל, בתקופה לא פשוטה: "אתם הרבנים, מנהיגים קהילות ואחראיים באמת להילחם במאבק כדי לשמור על אנשינו יהודים למרות כל האתגרים", פנה קאר לועידת רבני אירופה, "אני לא צריך להגיד לכם – אנחנו נמצאים ברגע של משבר אמיתי, אירועים אנטישמיים מתרחשים ברחבי העולם, ואפילו בארצות הברית שם הממשל מחויב למאבק באנטישמיות, יהודים נתקפים ואפילו אירעו מקרי רצח בבתי כנסת בסן דייגו ובפיטסבורג".



קאר התייחס לתפיסת הממשל האמריקאי כלפיי יוזמות בבתי פרלמנט באירופה לפגוע במצוות היהודים ואמר כי "מדובר בחוקים המהווים גירוש כפייתי של הקהילות היהודיות ממדינות אירופה וזה בלתי נסבל".



מרקוס גרובל, חבר פרלמנט גרמני ונציג הממשל הפדרלי לענייני חופש הדת, פירט על האפשרות לחוק שיאסור על קיום ברית מילה, וכיצד מדינתו מאפשרת את קיום השחיטה. "בית המשפט טען שברית המילה מהווה פגיעה בגוף, אבל אנחנו בבונסטאג החלטנו שהמילה מותרת, תוך שמירה על עקרונות היגייניים. יש לנו חוק הגנה על החיות ואיסור של שחיטה בלי הרדמה, אולם יש יוצאי מן הכלל עבור המוסלמים והיהודים, כך שאישרנו זאת. למרות פניות של ארגוני בעלי חיים, לא עשינו דבר בשל החשיבות שאנחנו מקנים לחופש הדת".



קתרינה פון שנורביין, המתאמת המיוחדת למאבק באנטישמיות מטעם האיחוד האירופי הוסיפה: "חופש האמונה והדת הוא ערך חשוב מאוד שחל על כל אחד וכמובן גם על הקהילה היהודית, יש בחוקים האלו התנגשות בין ערכים".



נשיא ארגון ועידת רבני אירופה והרב הראשי של מוסקבה, פנחס גולדשמידט סיכם: "אנחנו בעיצומה של התקפה נגד חופש הדת. בתי הפרלמנט באירופה מוכיחות אי סבלנות למיעוטי הדתות. הצלחנו לבלום נסיונות חקיקה במדינות רבות באירופה, אולם אנחנו עדיין נמצאים במאבק לשמירה על חופש הדת של המיעוטים מול אותם גורמים קיצוניים שמנסים לפגוע בנו".



הרב עוזיאל לויאן ממנהיגי הקהילה היהודית בשבדיה וחבר ארגון ועידת רבני אירופה התייחס במהלך הכינוס לדקירת אשת מזכיר הקהילה היהודית בהלסינגבורג. ״מוקדם לומר, אך מסתמן כי מדובר באירוע על רקע אנטישמי. אנחנו בקהילות שבדיה רואים בחומרה רבה ובזעזוע מקרי תקיפה נגד יהודים. אנחנו מזהים בכאב תופעות מדאיגות שתוקפות את חירותה של אירופה ואת ערכיה. האנטישמיות הופכת לטרור קטלני, ואנחנו נמשיך לפעול יחד ובתמיכת השלטון המקומי במאבק נגד האנטישמיות ומסרי השנאה שלה מכל האחראים באירופה. נמשיך למשוך לחיזוק תחושת הבטחון - על היהודים להיות מסוגלים לחיות בכל מקום ללא חשש".