אירוע אנטישמיות חמור התרחש השבוע בקייב, אוקראינה, לאחר ששגרירות אינדונזיה החלה לבנות מקדש בודהיסטי על עצמות יהודים בשטח בית הקברות היהודי ההרוס במרכזה של קייב.



על פי הקהילה היהודית בעיר, האירוע הוא תוצאה של פשעי המשטר של סטלין, אשר ב-1930 הרס לחלוטין את בית הקברות היהודי העתיק של קייב. המצבות שנשברו לאבנים קטנות, שימשו כחומרי בניין ליצירת גן בוטני על עצמות 20,000 יהודים שנקברו שם. עצמות אלו עדיין שוכבות שם. הבעיה החמירה באמצע יוני השנה, כאשר שגרירות אינדונזיה החלה לבנות את בית המקדש של הבודהה ישירות על עצמות היהודים מן המאה ה -19. משכך - הסכסוך הוא גם בין-דתי.



הרב הראשי של אוקראינה, משה אסמן, אמר ל"מעריב אונליין": "יש לנו את כל המסמכים שמעידים שאכן היה שם בית קברות. שגרירות אינדונזיה בונה מקום לבודהה - זו ממש עבודה זרה -  במקום שהיו בו עצמות של יהודים. פתחתי תיק פלילי בנושא כי המשטרה ניסתה להשתיק את הנושא. חשוב להדגיש שזו בעיה כללית בכל רחבי אוקראינה".


 


אירוע נוסף התרחש בפולטבה, לאחר שנודע כי מועצת העיר מתכננת למכור חלקת אדמה לחברת בנייה פרטית, שבה קברים המוניים של יהודים שנהרגו על ידי הנאצים בשנת -1941. שגריר ישראל והרב הראשי של אוקראינה פתחו במחאה  כנגד המהלך, ישיבת מועצת העיר תתכנס ב-24 ביוני ותדון בנושא.



הרב אסמן אמר ל"מעריב אונליין" כי  "זהו קבר אחים שנרצחו בו יהודים, הוא נמצא בשטח גדול, ואנחנו מחכים לישיבה של מועצת העיר פולטבה בנושא ולתוצאותיה".



מצבה באתר הבנייה בקייב. צילום: הרב משה אסמן
מצבה באתר הבנייה בקייב. צילום: הרב משה אסמן



שמעון ברימן, היסטוריון ועיתונאי ממוצא אוקראיני: "חשוב לציין כי האירועים בקייב ובפולטבה הם רק קצה הקרחון של בעיה הרבה יותר נוראה. באוקראינה, יש יותר מ -1,500 מקומות שבהם הוצאו להורג יהודים בתקופת השואה, וכן מאות בתי קברות עתיקים שננטשים, נהרסים או נבנים. קהילות יהודיות חלשות אינן שומרות על הסדר בכל המקומות האלה. גם מדינת ישראל אינה מסוגלת להתמודד עם בעיה זו".



עוד מסרו בקהילה היהודית בקייב, כי דבר זה מוביל לעשרות מקרים שבהם הרשויות המקומיות משתמשות בקברים המוניים ובתי קברות יהודיים ישנים למטרות מסחריות. כך, למשל, בעיר קובל שבאזור ווהלין, במקום הוצאתם להורג של יהודים, הורשו השלטונות להקים קרקס נודד.



בעיר ברסט שבבלרוס בסוף מאי 2019 הוציאו הרשויות המקומיות שלדים של 1,314 קורבנות מהשואה מהקרקע וקברו אותם הרחק מעבר לעיר, משום שהחליטו להקים קומפלקס מגורים עילי במקום ההוצאה להורג.



למרבה הצער, השגריר הישראלי לא מחה על הפרה זו של מסורות יהודיות, מסרו בקהילה היהודית. בעת העברת השלדים, הונחו עצמות של עשרה אנשים בארון אחד גדול. לכן, קיימת שאלה  בכל מדינות  ברית המועצות לשעבר, והיא: האם מדינת ישראל צריכה לדאוג למקומות בהם בוצע רצח המוני בתקופת השואה וכן לבתי קברות יהודיים עתיקים שנמצאים בסכנת הכחדה.