“אנחנו לא מתקפלים"


ביתו של הרב אבי בוקט, שליח בארלינגטון, ליד בוסטון, כבר הוצת פעמיים: “אני מסביר לבתי שרוב האנשים טובים. שתשים לב לרבים שבאים אלינו עם פרחים"


לרב אבי בוקט (32) יש פני תינוק ודיבור רך. אנחנו נפגשים בכינוס “לימוד FSU" בבית UJA במרכז מנהטן. הרב בוקט הוא נכד לזוג חב"דניקים, ניצולי שואה מרוסיה. הוריו היו שליחי חב"ד בלקסינגטון מסצ'וסטס. באזור הזה התחוללו ההתנגשויות הראשונות עם הבריטים במלחמת העצמאות האמריקאית. “גדלנו עם דלתות פתוחות וראש פתוח", הוא אומר לי. כל חייו הלך עם ציציות בחוץ וחבש כיפה ללא חשש. האנטישמיות הייתה לגביו פרק בהיסטוריה עתיקה. משהו שחווה כשלמד בישיבה בפריז או בלונדון.



לאחר שהתחתן עם לונה מברוקלין פתח בית חב"ד בארלינגטון־בלמונט ליד בוסטון. זה היה בראש השנה 2013. דבר הדואר הראשון שמצא בתיבתו היה מעטפה עם צלב קרס. “ה'ברוכים הבאים' ששלחו לי". הוא לא גילה ללונה כדי שלא תרצה לעזוב והמשיך לחיות את חדוות שליחותו. את שגשוג בית חב"ד שלו. ישראלים רבים שקשורים למוסדות האקדמיים באזור מצאו את דרכם אל הרב בוקט. כעבור זמן מה עבר הרב למבנה יפה עם בית כנסת, כיתות לימוד ומגורים.



במוצ"ש לפני כחודש, השעה הייתה משהו בסביבות 10:00, עבד במשרדו בקומה הראשונה. לפתע לונה צלצלה מהסלון ואמרה שהיא מריחה עשן. הוא יצא לבדוק, לא גילה דבר ואמר לעצמו: “תחילת הקיץ, השכנים חוגגים בברביקיו". ואז האזעקה התחילה להשתולל. הרב יצא שוב, ראה עשן, ירד למרתף, חזר למעלה והוציא את שלושת ילדיו ממיטותיהם. הכבאים הגיעו כעבור חמש דקות וגילו אש אוחזת בחלק החיצוני של הקיר המוביל למרתף. הם השתלטו על הלהבות “ואני התפללתי שיגידו שהיה קצר. אבל לא היה שום קצר. ואז המחשבה הכתה בי: ‘זאת הצתה'". המשטרה ביקשה שלא ידבר עם העיתונות, כי עדיין לא ידעה את נסיבות המקרה. הרב הסכים.



כעבור חמישה ימים - ובאותה שעה - שוב צלצלה אליו לונה ואמרה שהיא מריחה עשן. הוא זינק החוצה ומצא שוב את הקיר ההוא עולה באש. תוך דקות הגיעו כ־15 ניידות שכבר היו בכוננות גבוהה. עברה עוד שעה, ודווח על עוד שריפה בבית חב"ד בנידהם, לא רחוק מארלינגטון. היה ברור שמדובר באותו מצית, והרב בוקט לא התאפק עוד. הוא כינס עיתונאים והצהיר: “אנחנו נתונים למתקפה, אדם שהשנאה מניעה אותו מבקש לערער את הקהילה שלי".



איך עברת את הימים ההם?
“הייתי עייף, לא ישנתי לילות, רציתי לעזוב אבל אז שבת מדהימה עברה עלינו. מאות באו להזדהות איתנו. כמרים ואימאמים צלצלו ותמכו".



המשטרה הקימה צוות משימה מיוחד. חקרה את אבי בוקט, את אשתו ואת הפעילים בבתי חב"ד אחרים באזור. משמועות הרב יודע שבידי ה־FBI חשוד אך אין הם רוצים להודיע רשמית כדי לא לפגוע בחקירה. הישראלים שבקהילה התגייסו לייעץ, להרגיע, “עכשיו, רבי, אתה הכי בטוח בעולם", הם מאשרים לו. כשתלמידיו שואלים: “למה עשו לנו ככה? האם עשינו משהו רע?", הוא משיב שמדובר באנשים חולים, שלקו במחלה לפני אלפי שנים. הוא מספר להם את סיפור בלעם “ששנא אותנו שנאת חינם".



ואיך הילדים שלך עוברים את זה?
“הבכורה בת ה־6 קיבלה את זה הכי קשה. מפחדת מאוד. אבל אני מסביר לה שרוב האנשים טובים. שתשים לב לרבים שבאים אלינו עם פרחים".



לפעמים אתה חושב לעזוב?
“לא. ביהדות אנחנו לא מתקפלים, רק מוכיחים גאווה, עוז רוח ופורצים קדימה".



בתום שיחתנו, עטוף טלית, עלה הרב לבימה ונשא דברים באירוע הסיום בכינוס. מאות המשתתפים הריעו לו. מייסד לימוד FSU חיים צ'סלר אמר: “אנחנו מעריכים את דברי הרב במסגרת המאבק המאוחד שלנו באנטישמיות".