אחמד (שם בדוי) היה בטוח שהוא מוסלמי, כמו כל שאר החברים והשכנים בירדן. אולם סרטון בערבית, אשר בו מופיע הפייטן זיו יחזקאל, גרם לו לתובנה מדהימה. בסרטון סיפר יחזקאל כי בן לאם יהודייה נחשב יהודי. אחמד הבין שלמעשה, על פי ההלכה היהודית - הוא יהודי, ובעקבות כך החליט לשנות באופן מהותי את חייו.



"אמא שלי וגם סבתא הן יהודיות ממוצא עיראקי. אני מגיל צעיר בירדן. עד היום לא ידעתי שאני יהודי, כי האסלאם הולך לפי האבא. כשגיליתי את הסרטון, סוף סוף חלחלה לתוכי ההבנה כי אני בעצם יהודי", הוא סיפר בראיון מיוחד ל"מעריב", שנערך באמצעות תיווכה של של עמותת יד לאחים, בשל חששו של אחמד שסביבתו תגלה את זהותו האמיתית: "אסור שיידעו שאני מדבר עם ישראלים", הסביר אחמד, "אם מישהו יידע, אני אנודה מהקהילה. אף אחד לא ידבר איתי ולא תהיה לי עבודה".




הקשר עם אמו היהודייה נותק כאשר אחמד היה ילד קטן. לדבריו, לא ברור כיצד תרגיש האם בנוגע לשינוי הדרמטי בחייו. כך או כך, אחמד מספר בגילוי לב כי סביבתו לא תראה בעין יפה את יהדותו: "מלמדים אותנו בבית הספר ובדרשות במסגד כי היהודים הם חוטאים של ממש וצריך לטפל בהם", הוא מספר ומסביר שלמרות זאת, הוא היה נחוש בדעתו "לגלות את שורשיו היהודיים האמיתיים".

במסגרת התחקותו אחר שורשיו, ארגון יד לאחים העבירו אליו ספרי יהדות מתורגמים לערבית דרך אנשי קשר באירופה, ומהם הוא לומד על דתו החדשה. "אני לא הייתי מוסלמי דתי, לא התפללתי. היום דווקא הדת היהודית מושכת אותי".

לדברי מנהלי העמותה, סיפורו של אחמד אינו יוצא דופן. לא פחות מ־150 אנשים שגילו את שורשיהם היהודיים פנו בשנה וחצי האחרונות בבקשה לעזרה. "בכל יום מגיעות אלינו פניות חדשות בנושא", מספר ל"מעריב" אחד המנהלים. "הקמנו במיוחד למטרה הזו 'אגף שורשים', ואנחנו מצליחים לחשוף עוד ועוד יהודים שאמותיהם וסבתותיהם התחתנו עם מוסלמים ונטמעו בעולם המוסלמי. מדובר ביהודים אבודים שצמאים לדעת ולהכיר את זהותם האמיתית. רובם הגדול מעוניין לא רק לשמוע על הנושא, אלא גם לעשות צעדים ממשיים בדרכם חזרה 'הביתה', ליהדות".