מנהיגי הקהילה היהודית בליטא הודיעו הלילה (רביעי) כי הם סוגרים את בית הכנסת בבירה וילנה ואת מטה הקהילה בעקבות איומים. הצעד בא בעקבות ויכוח ציבורי טעון במדינה על אזכור בכירים ליטאים ממלחמת העולם השנייה שהיו מעורבים בשואה. הרשויות במדינה הסירו לאחרונה לוח זיכרון לבכיר אחד ושינו את שמו של רחוב שנקרא על שם אחר. 

הצעדים גרמו לזעם שלדברי הקהילה היהודית הותסס על ידי פוליטיקאים שקראו להפגנות. "הקהילה היהודית הליטאית קיבלה שיחות טלפון ומכתבים מאיימים בימים האחרונים", נמסר בהודעת הקהילה. "באווירת המתיחות וההסתה הגוברת, לא לקהילה היהודית ולא לבית הכנסת בוילנה יש את האמצעים להבטיח את ביטחונם של המבקרים, בהם ניצולי שואה ומשפחותיהם".
 
הקהילה ביקשה את עזרת הרשויות באבטחה של בית הקברות היהודי, הממוקם כ-20 ק"מ מהבירה וילנה. ראש ממשלת ליטא, סאוליוס סקוורנליס, קרא אתמול לשירותי הביטחון במדינה "לפעול מידית כדי למנוע מקרים אפשריים של שנאה אתנית ואם יש צורך, להשתמש באמצעים אחרים תחת החוק".
 
לפני השואה חיו בליטא 60 אלף יהודים, שהיוו כשליש מאוכלוסיית וילנה, אך רובם נרצחו. כיום הקהילה היהודית של ליטא מונה רק 3,000 בני אדם מתוך אוכלוסיה של 2.9 מיליון תושבים במדינה.
 
עיריית וילנה הסירה ב-27 ביולי לוח זיכרון לג'ונאס נורייקה מבניין הספרייה במרכז העיר. הצעד בא בהוראת ראש העיר רמיגיוס סימסיוס, שאמר כי הוא נעשה בשל תמיכת נורייקה בהחלטת הנאצים להקים גטו ליהודים ולבזוז את רכושם. ב-24 ביולי, מועצת העיר וילנה החליטה לקרוא בשם חדש לרחוב במרכז העיר שנשא את שמו של קאזיס סקירפה, דיפלומט וקצין צבאי ליטאי מהמאה ה-20, בשל עמדותיו האנטישמיות.