לקראת תשעה באב, יום בו מתאבלים על חורבן בתי המקדשות – בית מקדש ראשון ובית מקדש שני, נערכת 'הקרן למורשת הכותל המערבי' כמדי שנה לקליטתם של רבבות הנוהרים אל הכותל המערבי כדי לקרוא מגילת איכה ולומר קינות בסמוך למקום החורבן.
 
החל ממוצאי שבת ועד למחרת היום בשעות המאוחרות של הלילה יגיעו יהודים מכל העדות והחוגים לציין את היום במקום המסמל את החורבן. רבבות צפויים להגיע, לשבת על הרצפה ולקונן על חורבן בתי המקדש, בכל הנוסחאות והמסורות. בגמר הצום תחלק הקרן למורשת הכותל המערבי שתייה ומזונות לאלו שמסיימים את הצום ברחבת הכותל המערבי. ההיערכות תימשך עד השעות המאוחרות של הלילה, אז מגיעים המונים בראשות רבנים מגיעים למעמד קידוש הלבנה שנעשית ברוב עם במוצאי יום תשעה באב.

הכותל המערבי בתשעה באב. קרדיט: הקרן למורשת הכותל
כוחות הצלה יוצבו במשך כל היום ברחבת הכותל המערבי להושיט יד ועזרה למי שיזדקק לכך. משטרת ירושלים תאבטח את ההמונים הן ברחבת הכותל המערבי והן בדרכי הגישה אליו, והיא מבקשת לציין כי כל הדרכים מאובטחות והציבור יכול להגיע בבטחה לרחבת הכותל המערבי. יצוין כי העיר העתיקה תיסגר לכניסת כלי רכב פרטיים ויש להגיע רק בתחבורה ציבורית.
 

רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, שמואל רבינוביץ, אמר כי "ימים אלו הם ימי חשבון נפש על הצורך לעשות כל מאמץ על מנת להשאיר את הכותל מחוץ לכל מחלוקת וסכסוך. לדרוש מעצמנו ומזולתנו להגיע אל הכותל מתוך ענווה ואחדות, קדושה והתרוממות רוח. בימים אלה, ימי בין המצרים, נזכיר לעצמנו כי בית המקדש השני נחרב בעוון שנאת חינם, ובית המקדש השלישי ייבנה בזכות "אהבת חינם". כשעה מצאת השבת, מצלמות הכותל ישדרו בשידור חי את רחבת הכותל המערבי. לקראת חצות יעלה שידור חי בעמוד הפייסבוק של הכותל המערבי.