מאיר גורודצקי, סרבן הגט הוותיק בישראל, צפוי להיות משוחרר היום (רביעי) מבית הכלא לאחר יותר מ-19 שנים בהם היה אסור בגלל שסירב לשחרר את אשתו, צביה, מכבלי עגינותה. לפני מספר חודשים הרכיבה באת כוח האישה בית דין רבני פרטי ובלתי מוסמך שהתיר אותה מעגינותה תוך שחלק מהרבנים החתומים על פסק הדין מסרבים לחשוף את שמם. בית הדין הרבני הממלכתי והרשמי סבר כי קביעתו של בית הדין הפרטי שגויה מבחינה הלכתית וכי הצו ליתן גט שריר וקיים ומבחינת הרשויות היא אישה נשואה לכל דבר ועניין. לאחר שהגברת הותרה על ידי בית הדין הפרטי היא הסכימה לשחרורו של האיש מבית הסוהר. 



ממרכז צדק לנשים נמסר כי "המקרה של מאיר גורודצקי ושל בת זוגו לשעבר, צביה, ממחיש בצורה מדויקת את התופעה האכזרית של סרבנות הגט, את אוזלת היד המוחלטת של בתי הדין הרבניים - ואת המצוקה הקשה אליה נקלעות נשים שבעליהן מסרבים לתת להן גט. וזו השורה התחתונה: מאיר גורודצקי אמנם משתחרר אבל הגט לא ניתן מעולם. מאסרו של מאיר גורודצקי לא עזר לאף אחד – בטח לא לבת זוגו לשעבר. מה שדווקא כן עזר לצביה היה בית הדין הפרטי שהקמנו עבורה, בראשות הרב דניאל שפרבר, אשר התיר את נישואיה בתום שנים של סבל וקבע כי היא פנויה".
עוד נכתב כי "אבל המאסר של מאיר גורודצקי בכל זאת עשה דבר אחד: הוא איפשר לבית הדין להתפאר בפעילותו הנמרצת ובצעדים שהוא נוקט נגד בעלים סרבנים. אז מה אם לצעדים האלה אין שום משמעות? אז מה אם כל 20 השנים האחרונות היו לשווא? אז מה אם אפשר היה למצוא פתרון אחר – והלכתי – כבר מזמן וכך לחסוך מצביה שנים ארוכות של אומללות?.

"מי שעקב אחרי הפרשיה הזו מקרוב, יודע גם שבבית הדין התאמצו מאוד על מנת להמשיך להחזיק את גורודצקי במאסר – והעיקר שהבלוף לא ייחשף, ושהציבור לא יידע שגם כשנעשים "מאמצים", בפועל בית הדין לא עושה כלום, וגם לא מתכוון לעשות כלום. צביה הייתה זו שביקשה לסגור את תביעת הגירושין אחרי שבית הדין הפרטי התיר את נישואיה. בית הדין הרבני דווקא התנגד לסגירת התיק ובעקבות זאת הוגש נגד מאיר גורודצקי – לראשונה בהיסטוריה – כתב אישום פלילי בגין סרבנות גט, שנועד להשאירו במאסר. ומה חשבה לעצמה הפרקליטות? ומה חשבו בבית הדין הרבני? שאם 18 שנה לא יעזרו, עוד 15 חודשי מאסר כן יעזרו? מאיר גורודצקי משתחרר היום, עם תחילת השנה החדשה, ולנו לא נותר אלא לזעוק את זעקתה של צביה וזעקת כל הנשים מסורבות הגט, שבית הדין ממאן להשתמש בסמכותו ולסייע להן לחיות כבנות חורין ולא כבנות ערובה".

מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר בעקבות שחרורו הצפוי היום של סרבן הגט כי "מי שהביא לשחרורו מהכלא של סרבן הגט הקשה ביותר במדינת ישראל הוא לא אחר מארגון 'מרכז צדק לנשים'. במסגרת מלחמתו בבתי הדין הרבניים, ניצל הארגון את מצוקתה של אישה עגונה ושכנע אותה לסגור את התיק בבית הדין הרבני. כמו כן נאבק הארגון בבית משפט השלום והמחוזי כנגד עמדת המדינה על מנת לשחרר את סרבן גט שמעגן את אשתו זה עשרים שנה. משמעות הדברים היא כי גורודצקי יוצא היום לחופשי כשהוא עדיין משאיר את אשתו עגונה, כאשר הוא יכול לחמוק ולצאת מישראל ללא שוב. זוהי פעם נוספת שבמסגרת מלחמה בבתי הדין הרבניים ובהלכה היהודית, ארגון נשים רדיקלי פוגע בנשים עגונות".

יצר תקדים היסטורי



לפני כעשרים שנה חויב מאיר גורודצקי על ידי בית הדין הרבני האזורי בירושלים להעניק גט לאשתו אך הוא סירב שוב ושוב. בשל סירובו הופעלו כלפיו הליכי כפייה שכללו מאסר שנמשך לאורך 19 השנים האחרונות, כאשר זוהי תקופת המאסר הממושכת ביותר אותה מרצה כיום סרבן גט בישראל. במהלך המאסר הופעלו נגדו סנקציות מרחיקות לכת בתוך הכלא ונשללו ממנו זכויות רבות, אך ללא הועיל. בין היתר הוא הועבר לבתי סוהר אשר תנאי הכליאה בהם קשים, הוחזק עם אסירים השפוטים בגין עבירות אלימות חמורות, נשללו ממנו זכויות שונות כגון החזקת ציוד אישי, שיחות טלפון וקבלת ביקורים והוא אף הוחזק בתנאי בידוד לפרקי זמן ממושכים – אבל למרות זאת סירב לציית לצו ולתת לאישה את הגט המיוחל.



נגד גורודצקי הוגש בספטמבר 2018 כתב אישום על ידי יחידת התביעות של משטרת ישראל במחוז ירושלים לאחר שמשנת 1999 וחרף החלטות בית הדין הרבני להגיע להסכם גירושין הוא סירב ליתן גט לאשתו. באפריל האחרון בית משפט השלום בירושלים גזר על גורודצקי 15 חודשי מאסר נוספים בפועל ו-7 חודשי מאסר על תנאי. הרשעתו וגזר דינו של גורודצקי התאפשרו בעקבות החלטה של היועץ המשפטי לממשלה בשנת 2016 לפיה לאי ציות לחיוב גט יש היבט פלילי ומכאן התאפשר פסק הדין חסר התקדים ומן הבחינה הזו נעשתה היסטוריה בבית המשפט.