עימות בין הקהילה היהודית בבלגיה לראשי אונסק"ו בעקבות תקרית, שנייה במספר, שבמסגרתה הקרנבל העתיק והגדולה במדינה עושה שימוש בסממנים אנטישמיים מובהקים בתהלוכה השנתית. הקרנבל זוכה לקבלת חסות מאונסק"ו, שמכיר בו בתור "אתר חי" של מורשת התרבות העולמית.
 
רק לפני עשרה חודשים התרחשה התקרית הראשונה כאשר במהלך הקרנבל שנערך בעיר אאסלט, "כיכבו" בובות ענק - "היהודים החמדנים", בובות עם אפים ארוכים, חובשי שטריימלים וכסף נשפך מידיהם וממזוודותיהם. הקהילות היהודיות באירופה וממשלות אחדות, כולל של ישראל, הביעו זעזוע ודרשו להסיר את הקרנבל מרשימת האתרים של אונסק"ו.
 
בתגובה לתחושות הקשות, ממשלת בלגיה הקימה ועדת חקירה, שקבעה בסופו של דבר כי על אף שהבובות אומנם "אנטישמיות", לא ניתן לייחס ליוצריהן כוונה אנטישמית. לטענת חברי הוועדה, מדובר ברצון של היוצרים "לעשות צחוק מכל דבר", ובשל כך, הומלץ לאונסק"ו לנזוף באחראים על התצוגה, אולם לא לנקוט צעדים חמורים יותר, כמו למשך להעלות את הסוגייה במושב ועדת המורשת העולמית בחודש הבא בבוגוטה, בירת קולומביה.

יהודים ועכברושים, המיצג בשנת 2019
יהודים ועכברושים, המיצג בשנת 2019

 

למרות הנזיפה שזכו לה, יוצרי התערוכה בקרנבל שוב נוקטים בצעדים פרובוקטיביים. הפעם, בתור קדימון לקרנבל השנתי הבא, הוצגה סדרת תגים שנושאים עליהם קריקטורות של בובות שיככבו בקרנבל 2020. הבובות מציגות דמויות בהשראתו הברורה של השטרימר הנאצי, עיתון סאטירי בעל סממנים אנטישמיים, וגם הפעם, האפים בפני הבובות ארוכים ומעוקלים, כאשר הפעם ניתן למצוא אפילו שיני זהב בפיהן של הבובות. ההסבר לכך מקומם במיוחד: היהודים "התגרו" בנאצים שנאלצו לשרוף אותם כדי לעקור את שיניהם. התגים החדשים לועגים גם לארגון אונסק"ו עצמו "שהעז להתערב בנושא". 
 
נציג מרכז ויזנטל באירופה, שמעון סמואלס, תובע ממי שעומדות בראש אונסק"ו וממשלת בלגיה, שתי נשים ממוצא יהודי, להתערב ו"לשים קץ להשתוללות האנטישמיות והניאו־נאצית". 
 
בעניין אחר, "מצב חירום נאצי" הוכרז בעיר הגרמנית דרזדן שבמזרח גרמניה, כתוצאה מאיומים גוברים על קבוצות מיעוט בעיר. בשבוע שעבר הונהגה במועצת העיר הגרמנית מדיניות חדשה, שלפיה נקבע כי "הארגונים בעיר נדרשים לחזק את התרבות הדמוקרטית, להגן על זכויות המיעוט וזכויות אדם ולסייע לקורבנות אלימות מצד הימין הקיצוני".
 
"יש לנו בעיה של נאציות בדרזדן וצריך לעשות משהו בקשר לכך", אמר מקס אשנבאך, חבר המועצה, מטעם מפלגת השמאל הגרמנית Die Partei, שיזם את החקיקה החדשה.