"זה סוג של הנצחה ואמירה של כן ליהדות", אומר בהתרגשות ירוחם פלד, הבעלים של מפעל אור־אל עם פתיחת בית כנסת חדש בשטחו. בקומה השנייה בבניין פנורמה בדרך בן צבי בתל אביב ניסה לפני ארבע שנים מחבל חמוש בסכין לפרוץ פנימה ולבצע טבח במתפללים. בפיגוע נרצחו שניים – אהרון יסייב וראובן אבירם ז"ל. בימים אלה נפתח במקלט הסמוך למפעל בית כנסת חדש ומפואר, המנציח את שמם של שני הרוגי הפיגוע.
 
"זה עסק משפחתי הפועל כבר 50 שנים. קישטנו מאות בתי כנסת בארץ ובעולם. עבדנו עם מעצבים מובילים", מספר פלד על מפעל אור־אל, מפעל חייו, תרתי משמע. "במשך שנים ארוכות פעל במפעל גם בית כנסת והגיעו מתפללים ממפעלים ועסקים בבניין הוותיק". ב־19 בנובמבר, בעת שהמפללים היו בתפילה בבית הכנסת, הגיח מחבל חמוש בסכין והחל לדקור ללא אבחנה. אחד הנרצחים, שנדקר במעלית שירדה מהקומה הרביעית, הספיק להגיע לבית הכנסת וזעק בשארית כוחותיו: "מחבל, תסגרו את הדלת".
 
פלד לא ישכח את אותה שעת צהריים: "היינו בתפילה 18 מתפללים. כששמענו את הצעקות. סגרנו את הדלת ומי שהיה בפנים לא נפגע". פלד מספר על היוזמה להקמת בית כנסת חדש ומפואר לשם הנצחה ותשובה למרצחים שהחיים נמשכים: "הנהלת הבניין נתנה לנו את המקלט והקמנו שם את בית הכנסת והכולל בתרומות של בעלי עסקים ועובדים. כולנו נרתמנו למשימה החשובה".
 

משפחתו של יסייב ז"ל אף תרמה לבית הכנסת ספר תורה שקיבלה במימון משרד הביטחון. "בית הכנסת הוקם לעילוי נשמת הנפגעים. זה סוג של הנצחה והוכחה שהחיים נמשכים", מוסיף פלד. לדבריו, מספר המתפללים זינק מאז אותו פיגוע נוראי. "אז הגיעו 15-10 מתפללים בממוצע בצהריים ואחה"צ. כיום מגיעים מידי יום כ-40-30 מתפללים. במקום גם פועל בשעות הבוקר כולל".

ראש הכולל בצלאל שבן מספר: "מגיעים אברכים ובעלי משפחות להחיות את היהדות בבניין. הטרגדיה שאירעה אז נגעה בכולנו ובעקבות פנייתו של ירוחם נענינו ובאו. זה מחיה את המתחם והציבור ביקש שנראה נוכחות". הוא מציין עוד כי "בית הכנסת המפואר הוא נקמה במפגעים. הם אומרים לא ליהדות ואנחנו אומרים – נפיץ".

ואילו פלד מוסיף כי בית הכנסת הוקם לעילוי נשמת הנפגעים. זה סוג של הנצחה והוכחה שהחיים נמשכים. מתפללים שלא הגיעו בעבר מגיעים. אין כאן שום ניסיון להחזיר בתשובה. כל אחד מגיע ביוזמתו".