בצל האיום הביטחוני הושקה שבוע שעבר תערוכת "זהויות מוסתרות - בעקבות אנוסי ספרד ופורטוגל". תערוכת צילומים נודדת המתעדת את סיפורם המורכב של אנוסי ספרד. התערוכה הינה פרי שיתוף פעולה בין מוזיאון העם היהודי בבית התפוצות ובין הברית למורשת יהודית, ארגון העוסק בקידום המורשת של יהדות ספרד ופורטוגל והיא כוללת אוסף צילומים המתעדים את חיי היומיום של הקהילה, תיעוד דמויות בולטות מצאצאי האנוסים, מסמכים אותנטיים, וציורים מתקופת ימי הביניים והמאה ה 11,12.



התערוכה עוסקת בהיסטוריה של הקהילה היהודית בספרד ומתמקדת בסיפורם המרתק של האנוסים תוך התמקדות בסיפור על הסתרת זהות ומחיקתה ועל חיים כפולים שהווייתם נתפסה כבעייתית בעיני יהודים ונוצרים כאחד. התערוכה מתארת את האופן שבו קהילות שונות שמרו על יהדותן בסתר - אפו חלות ומצות, צמו בתעניות, הדליקו נרות שבת שהוצגו כנרות לכבוד ישו, בנו סוכות, ונשאו מזוזות בכיסם במקום לקבוע אותן בכניסה לבית- וכיצד חלקן חזר ליהדות מאות שנים אחרי שהיו לאנוסים.



הגיבורות השקטות של הסיפור היו הנשים אשר, לעיתים תוך סיכון, שמרו על המנהגים והעבירו את המסורת היהודית מדור לדור. התערוכה מפרטת גם כיצד השפיעו אנוסים וצאצאיהם על תרבות העולם בתחומים רבים: אסטרונומיה, רפואה, אמנות, פוליטיקה, ועוד. הסקרנות הרבה שסיפור זה מעורר כיום, כמו גם הפומביות שלו ברחבי העולם היהודי והלא יהודי, מייצגת את שינוי היחס למסורות האנוסים, ומציגה באור חדש את היסודות המרתקים והתרבותיים שהופיעו בחצי האי האיברי והתפזרו על פני העולם כולו, ומתחבר לתמה המרכזית של המוזיאון, המספר את סיפורו המתמשך של העם היהודי.



הרעיון לתעד את סיפורם של האנוסים נולד בארגון הברית למורשת יהודית, כאשר מייסד הארגון ומנכ"לו מייקל סטיינברגר חבר למנהל בית הספר ללימודי העם היהודי בבית התפוצות, איתמר קרמר, ויחד עם רות קלבאו, חוקרת ויזמת חינוכית הגו את התערוכה. ד"ר אורית שחם גובר – האוצרת הראשית של המוזיאון, וצוות האוצרים – ד"ר דביר צור וד"ר מירב בלס אצרו את התערוכה ולמעשה לתערוכה נודדת, חלק מפרויקט תערוכות "הקפסולה" שנוסד במוזיאון העם היהודי בבית התפוצות לפני כשלוש שנים.



"פרויקט "קפסולה" למעשה ממזער מוצגים מגודלם הטבעי כדי שניתן יהיה לשלוח אותן לארגונים ובתי ספר יהודיים ברחבי העולם, במטרה לאפשר לאנשים שאינם יכולים לבקר במוזיאון, להרגיש חלק מהסיפור של בית התפוצות והעם היהודי". מסביר איתמר קרמר, מנהל בית הספר ללימודי העם היהודי בבית התפוצות " כל קפסולה כוללת פאנלים אשר מוצגים בפני המבקרים וכן תכנית חינוכית (מדריך למורה) אשר עושה שימוש בכלים חינוכיים-מוזיאליים ומאפשרת למדריך התערוכה להזמין את המבקרים לחוויה ייחודית של דיאלוג וחיבור".



פרויקט הקפסולה כולל קפסולות קודמות שהוצגו ברחבי העולם בנושא אופנה, חתונות, ספורט, ראש השנה, חדשנות יהודית ו- 70 שנה לישראל, אשר הוצג בפני 135 קהילות יהודיות ברחבי העולם מניו זילנד ועד סנט פטרסבורג. "זהויות מוסתרות- בעקבות אנוסי ספרד ופורטוגל" תוצג בפורטו, פורטוגל בינואר 2020, והיא מתוכננת להיות מוצגת בעשרות מרכזים חינוכיים, בתי ספר, בתי כנסת ומוזיאונים יהודיים ולא יהודיים ברחבי העולם.