זה קורה בהפרש של יומיים: 48 שעות בלבד אחרי הנחיתה המדוברת של ליאו מסי בישראל, נחת בארץ האדמו”ר מסאטמר, מנהיג אחת הקהילות הגדולות והמשפיעות בעולם היהודי. בעוד הראשון הגיע ארצה במטוס של חברת ג’ורדן אוויאיישן הירדנית ונסע באוטובוס של הקבוצה למלון בתל אביב, האחרון נחת במטוס פרטי ונסע ברכב שרד לכיוון ירושלים, שם התקבל על ידי עשרות אלפי חסידים נלהבים.



כמו בשני יקומים מקבילים, בעוד שכולנו עסוקים בביקור של אגדת הכדורגל הארגנטינאית, החרדים יודעים לספר על ביקור היסטורי לא פחות שמקיים מנהיג החצר החסידית הגדולה בעולם. באופן תיאורטי, המרחק בין מקומות השהייה של השניים לא יעלה על חצי שעת נסיעה, אבל בתל אביב חוגגים את בואו של הכוכב האגדי ובבני ברק יחגגו את בואו של המנהיג הרוחני. התקשורת החרדית תסקר את הביקור של האדמו”ר מסאטמר ותתעלם לחלוטין מאצטדיון בלומפילד; התקשורת הכללית מסקרת את הביקור של האלביסלסטה (“לבן־תכלת”, כינויה של נבחרת ארגנטינה) כשהיא אינה מודעת לאירועי 100 שנה לייסוד בית הדין של “העדה החרדית”.



לביקור האדמו”ר מסאטמר, הרב יקותיאל יהודה טייטלבוים המכונה הרב זלמן לייב, יש השלכות משמעותיות על הקהילה החרדית בארץ ובעולם. מלבד העובדה שמדובר במנהיג החצר החסידית הגדולה ואולי העשירה בעולם, הוא גם מנהיג שמוביל מדיניות אנטי־ציונית אדוקה. הוא מתנגד לישיבה של חרדים בכנסת, מסרב לקבל תקציבים ממדינת ישראל ונמנע מלבקר באתרים המזוהים עם הציונות, כולל אתרים יהודיים מובהקים כמו הכותל המערבי.



השפעתו של האדמו”ר, כמו גם כוחו הפוליטי בארצות הברית, ניכרו היטב ביום ראשון השבוע. מי שנסע מוויליאמסבורג שבברוקלין לכיוון נמל התעופה בשעה שהאדמו”ר עשה את דרכו לשם, יכול היה לחשוב בקלות שמדובר בשיירת השרד המאובטחת של נשיא ארצות הברית – עשרות רכבי קאדילק עם אורות מהבהבים שחצו את הכביש במהירות, תוך חסימה של התנועה בכביש הראשי וליווי משטרתי.



אז אולי השם מסי עושה לכם משהו כשאתם שומעים שהוא בארץ, ייתכן שאפילו נפרדתם מכמה מאות שקלים כדי לראות אותו על המגרש, אבל ספק אם הכוכב הארגנטינאי חולש על אימפריה בהיקף דומה לזה של האדמו”ר מסאטמר, שמחזיק מוסדות בשווי של כמיליארד דולר.



חסידות סאטמר. צילום: יעקב נחומי, פלאש 90
חסידות סאטמר. צילום: יעקב נחומי, פלאש 90



מבחינה מספרית, מנתה חסידות סאטמר על פי הערכות שונות כ־119 אלף נפשות בשנת 2006, ולה מאות מוסדות בארץ ובעולם שנתמכים על ידי נגידי החסידות ואנשי עסקים שנרתמו לסייע כהזדהות אידיאולוגית עם השקפת העולם של סאטמר. האדמו”ר הבהיר לחסידיו כי הוא מגיע למטרת חיזוק המוסדות, ללא ליווי של בחורים מהישיבה כפי שהיה מתוכנן, ב”מטוס הנגידים” שהעמידו לרשותו מספר נגידים, שהונם מוערך במאות מיליוני דולרים.



הציונות כטרגדיה


את המסע ההיסטורי שלו, שתוכנן בקפידה במשך חודשים ארוכים, פותח האדמו”ר מסאטמר בלונדון, שם הוא מגייס כספים עבור מוסדות החסידות בארץ. באמצעות מיזם “השקל הטהור” שייסד לפני שנים במטרה לסייע באחזקת מוסדות החסידות שמתנזרים מתמיכה ממשלתית, בכל פעם שהגיע לישראל הביא עמו האדמו”ר נדוניה צנועה של כמה מיליוני דולרים לטובת המוסדות.



לקראת הנסיעה המתוכננת, הודיע האדמו”ר לחסידיו שלא יביאו סמארטפונים למקומות שבהם הוא נמצא. לפני כחודש, עוד לפני הנסיעה, חילקה החסידות סכום של 18 מיליון שקל לכ־60 מוסדות חדשים שניתקו מגע עם התקצוב הממשלתי. עכשיו, אחרי הביקור בלונדון ואיסוף כספים נוסף מקרן “השקל הטהור”, ייתכן שהאדמו”ר יביא עמו מיליוני שקלים נוספים לטובת המוסדות שאינם מתוקצבים על ידי המדינה.



בשעות הבוקר הוא צפוי לנחות בארץ עם משלחת מצומצמת של מקורבים ואנשי עסקים מהחסידות, שיתלוו אליו למסע האינטנסיבי בישראל. “הרבי מגיע כדי לחזק את המוסדות ולהשתתף באירוע ציון 100 שנה לייסוד בית הדין של ‘העדה החרדית’ בירושלים”, אומר ל”מעריב” גורם בחסידות סאטמר. “יש המון התרגשות ברחוב החרדי מבואו של הרבי, גם בקרב אנשים שאינם נמנים עם חסידיו. אנשים מבינים שמדובר בביקור היסטורי ורוצים להיות שם ברגע שזה קורה”.



לדבריו, האדמו”ר צפוי להיפגש עם רבנים ואדמו”רים, לבקר במוסדות החסידות ובקברי צדיקים כמו מירון. “לרבי יש תוכנית מסודרת של ביקורים ומפגשים, כולל מפגשים עם רבנים שתומכים בבחירות לכנסת", הוא מספר. "הוא לא מסכים עם השיטה הזאת, אבל אין לו התנגדות לפגוש אותם. ייתכן שהם ישוחחו ביניהם גם על נושאים פוליטיים שתהיה להם השפעה”.



כמי שמובילה מדיניות קנאית נגד הציונות, מוסדות סאטמר בישראל פועלים באמצעות תקציבים פרטיים שמגייסת החסידות. לפי תפיסת העולם הסאטמרית, לסמוך על תקציב הממשלה משמע לכפור בכוחו של הקב”ה. “אנחנו לא רוצים קשר למדינת ישראל”, אומר יואלי, חסיד סאטמר. “אנחנו מאמינים בארץ ישראל, אבל לא במה שעשתה הציונות לארץ הזאת. מבחינתנו שייתנו לנו לחיות כמו שחיינו הרבה לפני הכרזת העצמאות, רק שלא יתערבו לנו בכלום. אנחנו לא נותנים ולא מקבלים”.



יום העצמאות הישראלי הוא יום אבל בחסידות סאטמר, לא פחות. בבתי הכנסת של סאטמר בארץ ניתן לראות כרזות נגד יום העצמאות ואפילו הוראה לומר תפילת “תחנון” גם אם נערכת ברית מילה בבית הכנסת, מה שנוגד את ההלכה שמונעת אמירת “תחנון” אם אחד הנוכחים במניין עושה ברית מילה באותו יום. “הציונות מבחינתנו היא טרגדיה”, הוא אומר. “אין לנו שום שייכות לדבר הזה שניסה לחסל את הזהות החרדית”.



השנאה שלהם לציונות באה לידי ביטוי, בין היתר, באיסור לדבר בשפה העברית. הם יודעים עברית, אבל בבתי הכנסת שלהם אסור לשוחח בעברית. “אין לנו בעיה עם אנגלית, גרמנית וערבית, רק לא השפה של אליעזר בן יהודה”, הוא אומר. “רוב אנשי החסידות משוחחים ביידיש ומנהלים את חייהם בשפה הזאת גם בבית. לשפה יש משמעות גדולה לשמירה על עם ומסורת, לכן כל עוד אנחנו בגלות, יידיש תישאר השפה המועדפת”.



ככזאת, חסידות סאטמר מזוהה עם הפלגים הקיצוניים של המגזר החרדי כמו “העדה החרדית”, “נטורי קרתא” ואפילו “הפלג הירושלמי” הליטאי שהקים הרב שמואל אוירבך. בין הפלגים האמורים, ישנם פלגים קיצוניים יותר ופחות, כאשר המכנה המשותף ביניהם הוא התנגדות בולטת לציונות, לשירות בצבא ולכל דבר שמתמזג עם ההוויה הישראלית.



האדמו”ר מסאטמר עצמו התבטא לא אחת נגד העסקנות החרדית בכנסת ואף טען שאין שום תועלת לחברה החרדית מחברי הכנסת. “עצם השאלה כיצד יכולים להתקיים מוסדות בארץ ללא תמיכה ממשלתית היא כפירה”, אמר האדמו”ר לא אחת כששאלו אותו בנושא. “אין תחום אחד שהנציגות החרדית הועילה משהו מישיבתה בפרלמנט”.



מבחינתו, הצבעה בבחירות היא אחד הדברים החמורים ביותר. הוא השווה את ההשתתפות בבחירות לשלוש העבירות החמורות שבתורה, עליהן אסור לעבור והן נכללות בכלל המחמיר של “ייהרג ובל יעבור”. בעבר הוא צוטט בכלי תקשורת חרדיים כמי שמסביר כי אם החרדים לא היו נוטלים תקציבים מ”הכופרים”, הנגידים שתורמים להם היו מתגייסים ונותנים יותר לאחזקת המוסדות. כשהם יודעים שהממשלה מתקצבת, הם מרשים לעצמם לנוח ולתרום רק כשיש מצוקה.



שמרנות ועסקנות


האדמו”ר מסאטמר נולד בשנת 1951 לאביו הרב משה טייטלבוים, שהיה האדמו”ר הקודם של חסידות סאטמר. לאחר פטירתו התפצלה החסידות לשניים, כאשר כל אחד מהחלקים נחשב בעיני עצמו לחסידות הגדולה ביותר. האדמו”ר הנוכחי, למרות שגישתו נחשבת לקיצונית ביותר אף בתוך המגזר החרדי, זוכה למקום של כבוד בקרב המגזר ומנהיגיו.



עם זאת, חסידות סאטמר נחשבת לקיצונית ביותר גם בקרב החרדים האדוקים ביותר. “אפילו אחיו של הרב יקותיאל יהודה, הרב אהרון טייטלבאום, שמנהיג את הזרם הגדול של סאטמר, נחשב ליותר מתון מאחיו”, אומר אברך חסידי מבני ברק. “בניגוד לאחיו שתומך בפלג הירושלמי, הרב אהרון מסאטמר מתנגד לפלג הזה ואף אמר עליהם כי הם מתפרעים בהפקרות. אחיו, האדמו”ר מסאטמר השני, הוא גיסם של האדמו”רים החשובים ביותר בקהילה החרדית כמו האדמו”רים מבעלזא, ויז’ניץ וסקווירא. ההשפעה של האדמו”רים מסאטמר על הציבור החרדי גדולה מבחינת חשיבות והערצה, אך השפעתם על תהליכים פוליטיים מהותיים או על מנהגי החברה החרדית המיינסטרימית בישראל זניחה יחסית. גרעין הקהילות שלהם נמצא בארצות הברית, ולכן שם ההשפעה שלהם מורגשת הרבה יותר”.



בין פלגי חסידות סאטמר ניטשת מלחמה על נכסי החסידות והמוסדות, כמו גם על דרך החיים והשקפת העולם. “בבסיס, שני הפלגים של סאטמר ניזונים מאותו מקור”, מסביר גורם בחסידות. “שניהם מתנגדים לציונות, שניהם מובילים קווים קיצוניים ביחס לחברה החרדית, אך ישנם דברים שונים ואחד הפלגים מוביל קו מתון יותר. גם בתוך החסידויות יש חילוקי דעות, אבל צריך להבין שסאטמר היא אימפריה חרדית משמעותית שמובילה קו של שמרנות ועסקנות. אנשים שם מפרנסים, יש שם הרבה מאוד אנשי עסקים מצליחים בעידוד האדמו”רים וקשרי ממשל מפותחים מאוד עם השלטונות בארצות הברית. הלוואי ופה בארץ היו מכבדים דמויות תורניות ורוחניות כמו שיודעים לכבד אותו שם. אנו מקווים שהביקור שלו בשבוע הקרוב בארץ ישפיע לטובה על החרדים בארץ הקודש”.