לקרוא לנציג של מחנה סאטמר המבקר בישראל אדמו"ר, משפיל ומבייש את התואר הנשגב הזה. הוא לא אדוננו, מורנו ורבנו. רחוק מזה. גם לעצם המונח חסידות אין שום שייכות ונגיעה למגזר אנשי סאטמר. תנועת החסידות נוסדה מלכתחילה להרבות ולהפיץ אהבה בין יהודים, להחדיר שמחה והרגשת סיפוק רוחנית לכל נפש יהודי.



סאטמר היא ההפך הגמור מאהבה, משמחה ומהרגשה יהודית טובה. לא להכיר במדינת ישראל זה ביטוי לפיגור נפשי, התעלמות מטומטמת מהמציאות. אבל אי אפשר לאלץ אנשים להכיר ולהשלים עם מה שהם מתעבים. מחנה סאטמר מפיץ שנאה, משווק איבה ומזין תחושות משטמה לא רק נגד מדינת ישראל אלא גם נגד חסידויות ונגד חצרות של אדמו"רים שבעיני הסאטמרים פסולים דווקא, ובמיוחד משום שהם פועלים לקירוב לבבות.



מחנה סאטמר קיים, חי ומתפקד משנאה, מהעלבת והכפשת את מי שהמחנה רואה כגורם חסידי מתון, מפויס ומקרב קרובים ורחוקים. כל המהות של מגזר סאטמר היא להצית, לשלהב ולהעצים מחלוקות בציבור החרדי והחסידי. מבחינה כמותית, סאטמר היא גדולה ומתרחבת במיוחד בבסיס הישן שלה בברוקלין ובשלוחה שלה בצפון ניו יורק. לא בגלל שמצטרפים אליה יהודים אלא בעקבות הגידול הטבעי בקרב המשפחות המשתייכות למגזר.



חסידי סאטמר. צילום: רויטרס
חסידי סאטמר. צילום: רויטרס



אין לסאטמר שום השפעה, שום נוכחות פעילה ומורגשת בציבור החרדי-חסידי בארה"ב. זהו מגזר חסר כל רלוונטיות ברחוב היהודי גם בקרב יהודים מאמינים ושומרי מצוות. זהו גם מגזר מפולג ושסוע ושני האחים העומדים בראש שני הפלגים אינם מדברים ביניהם. בלי שירגיש בכך, הנציג הבכיר של הסאטמרים הגיע ארצה בעיתוי מאוד לא נוח מבחינתו.



בדיוק כשראשי מפלגת יהדות התורה יצאו במתקפה חריגה וגורפת בחריפותה נגד אביגדור ליברמן על התבטאויותיו המעליבות נגדם מתהלך בארץ נציג בכיר של המגזר חרדי גדול כסאטמר שתקף והשתלח נגד חברי הכנסת של יהדות התורה וגינה את השתלבותם במערכת השלטון בישראל. אביגדור ליברמן לא יכול היה לחלום על שותף כזה במלחמתו נגד המפלגות החרדיות. 



כל מטרת שהותו בישראל של נציג הסאטמרים היא לשלהב שנאה למדינה, להפריד ולפלג בין חסידיות והעיקר - להפגין נאמנות ומסירות למהותה של סאטמר, הפצת שנאה ומחלוקות ועוד "למרוח" ולשחד בתרומות ומענקים כל מי שמוכן להצטרף למאמץ של גינוי והתנגדות לקיומה של ישראל.  אי אפשר היה למנוע את כניסתו לישראל. מהלך שהיה רק מוסיף לו פרסום אישי. אבל צריך היה להתעלם מביקורו.