רבבות יהודים בישראל ובעולם חוגגים הערב (ראשון) את סיומו של לימוד הש"ס במסגרת הדף היומי. הדף היומי הוא יוזמה שהגה הרב מאיר שפירא מלובלין, לפני 96 שנים ב-1923. הרעיון הוא ללמוד בכל יום דף אחד מתוך 2711 דפי התלמוד הבבלי, כך שפעם בשבע וחצי שנים ניתן לגמור את לימוד כל התלמוד הבבלי.

מאז סיימו לומדי הדף היומי 12 סבבים של לימוד דף יומי, וכעת יסתיים הסבב ה-13 בז' טבת. היוזמה הפכה נפוצה בקרב עשרות אלפי יהודים, ומתקיימים אלפי שיעורים יומיים על הדף היומי. את המאורע יציינו בשלל אירועים גדולים ברחבי הארץ של הציבור החרדי והדתי לאומי.

גמרא. קרדיט: מרק ישראל סלם


התלמוד הבבלי הוא סדרה של מסכתות לימודיות המסכמות את הלימוד והעיון בדברי התנאים - החכמים שכתבו את המשניות והברייתות ונקרא גם בשם גמרא - מילה בארמית, השפה בה נכתבה הגמרא, שמשמעותה - תלמוד. התלמוד הבבלי התקיים בבל במקביל לתלמוד ירושלמי שהתגבש בארץ ישראל מתחילת המאה השלישית, והחכמים שדבריהם מובאים בו נקראים אמוראים. התלמוד הבבלי נפוץ יותר ללימוד לאורך הדורות ועליו פיו גם פוסקים לרוב את ההלכה היהודית. 

מרכז שטיינזלץ פרסם נתונים אודות הדף היומי: כרבע מיליון יהודים לומדים את הדף היומי -65 אחוז מתוכם חיים בארץ, ירושלים היא העיר הגדולה ביותר שבה לומדים את הדף היומי, 70% מהלומדים מעל גיל 40 וניו יורק היא העיר שבה לומדים הכי הרבה את הדף היומי.

עוד עולה מן הנתונים, כי ישנה עליה של 40% בכמות הנשים הלומדות דף יומי ביחס לסיבוב הקודם, וכי ישנה עליה של מעל ל-30% בכמות האוכלוסיה הלא דתית שלומדת את הדף היומי. כיום יש בישראל 650 קבוצות ווטסאפ של דף הלימוד היומי, וברחבי אירופה - כ-250 קבוצות.

מני אבן ישראל, מנכ"ל מרכז שטיינזלץ: "בימים אלה מציין העם היהודי אירוע שמתרחש פעם בשבע וחצי שנים. מאות אלפי יהודים ברחבי העולם מסיימים ללמוד  את הש"ס – תלמוד בבלי . האירוע הזה מתרחש במאות בתי מדרש ברחבי העולם, והוא נחגג בפעם ה-13  באירוע שמרגש יהודים עוד מלפני המצאת הרשתות החברתיות, הטלוויזיות, המטוסים, המכוניות ואפילו מכונות הדפוס. 

"לימוד התלמוד טומן בחובו את הנושאים היומיומיים שמשפיעים על חיי כולנו ולכן ברגעים אלה, כשמתחילה הקריאה המחודשת והגלגל שוב מתחיל להתגלגל, מן הראוי להמשיך ולפעול להנגשת לימוד התלמוד - הש"ס, כך שתהיה מלאכה בהירה ונוחה, לצורכי התעמקות וקבלת תשובות לחיי היום יום היהודיים של כולנו. מעיין החוכמה הזה צריך לעמוד לרשותינו, ואין מקום לחשש מהפיכתו לנגיש לציבור הרחב ביותר".