על שינה של 70 שנה ברצף שמעתם פעם? הנה לכם סיפור מן התלמוד. "אָמַר רַ' יוֹחָנָן: כָּל יָמָיו שֶׁל אוֹתוֹ צַדִּיק – חוני המעגל – הָיָה מִצְטַעֵר עַל הַמִּקְרָא הַזֶּה: 'שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב ה' אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים'. אָמַר: וְכִי יֵשׁ מְנַמְנֵם שִׁבְעִים שָׁנָה בַּחֲלוֹם?. פַּעַם אַחַת הָיָה מְהַלֵּךְ בַּדֶּרֶךְ, רָאָה אָדָם אֶחָד שֶׁהוּא נוֹטֵעַ חָרוּב. 

אָמַר לוֹ: זֶה לְכַמָּה שָׁנִים טוֹעֵן פֵּרוֹת? אָמַר לוֹ: לְשִׁבְעִים שָׁנָה. אָמַר לוֹ: כְּלוּם בָּרִי לְךָ שֶׁתִּחְיֶה שִׁבְעִים שָׁנָה, וְתֹאכַל מִמֶּנּוּ? אָמַר לוֹ: אֲנִי מָצָאתִי אֶת הָעוֹלָם בַּחֲרוּבִים; כְּשֵׁם שֶׁנָּטְעוּ אֲבוֹתַי לִי כָּךְ אֶטַּע אֲנִי לְבָנַי. יָשַׁב חוֹנִי לֶאֱכֹל, נָפְלָה עָלָיו שֵׁנָה וְנִתְנַמְנֵם. עָלָה צוּק וְהִקִּיף עָלָיו וְנִתְכַּסָּה מִן הָעַיִן וְיָשֵׁן שִׁבְעִים שָׁנָה. כְּשֶׁנִּנְעַר רָאָהוּ לְאָדָם אֶחָד שֶׁהוּא מְלַקֵּט מֵאוֹתוֹ חָרוּב. אָמַר לוֹ: אַתָּה הוּא שֶׁנְּטַעְתּוֹ? אָמַר לוֹ: אֲבִי אַבָּא. אָמַר: וַדַּאי מְנַמְנֵם הָיִיתִי שִׁבְעִים שָׁנָה".

כמי שבקושי סוגר שבע שעות שינה בלילה, שינה של 70 שנה זה משהו שאני אפילו לא מצליח לדמיין. אבל את הרעיון שמסתתר בסיפור אני מבין, וגם למסר שלו אני מאוד מתחבר: חוני, אומנם ידוע בכינויו "המעגל", אבל בעניין הזה הוא לא מוכן לעגל שום פינה. ממעמקי לבו הוא מתקומם כנגד הגלות – ההיסטוריה היהודית רוויות הצרות והגזירות האיומות, ושואל מה זאת אומרת "בשוב ה'... היינו כחולמים, וְכִי יֵשׁ מְנַמְנֵם שִׁבְעִים שָׁנָה בַּחֲלוֹם?", איך אפשר לפטור את הגלות כולה כסתם חלום?

את התשובה הוא מקבל מעץ החרוב, שמלמד אותו שאין מה לעשות, פירות אמיתיים – הישגים משמעותיים וברי קיימא – ניתנים להשגה רק בתום תהליך מפרך וממושך, כזה שאת תוצאותיו ניתן לעתים לראות רק כעבור 70 שנה.

היום הזה, העשירי לחודש שבט, מציין העולם היהודי 70 שנה לכהונתו של הרבי מליובאוויטש כמנהיג היהודי הגדול והמשפיע ביותר בדורנו. גם אם היו כאלו שבתחילת דרכו פקפקו בגישתו החדשנית ובזרעי המהפכה היהודית הגדולה שהחל אז לזרוע, ושאלו בזלזול "כְּלוּם בָּרִי לְךָ שֶׁתִּחְיֶה שִׁבְעִים שָׁנָה, וְתֹאכַל מִמֶּנּוּ"?, כיום, כעבור 70 שנה, מודים כולם שהעולם היהודי כולו מלקט פירות וניזון מאותם העצים ששתל הרבי – מאבקיו הציבוריים אודות שלמות התורה העם והארץ. מהפכת השליחות והפצת היהודית שחולל. ובעיקר מעיינות תורתו והשקפת עולמו היהודית המקורית, הגאה והבהירה. 

לרגל 70 שנה לנשיאות הרבי, הוקם בימים אלו מיזם חדש: מסלול לימוד עקבי וסדור, המנגיש, במיטב האמצעיים הדיגיטליים, את כל תורתו של הרבי, לכל אחד, בכל שפה, בכל מקום ובכל זמן. מי שטעם אי פעם מתורתו של הרבי יודע שמדובר באוצר בלום של רעיונות תורניים המשיקים לכל תחומי החיים היהודיים. חפשו בגוגול Project Likkutei Sichos, הצטרפו למיזם ותיהנו עוד היום מחרובים מזינים ומתוקים שכמוהם מעולם לא טעמתם. 

הכותב הוא שליח חב"ד לשכונות הצפון החדש ורב בית הכנסת "סי אנד סאן" בתל אביב.