מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות? מדי שנה מקשה הילד הקטן את הקושיות בליל הסדר ונענה בתשובות המוכרות. השנה כפי שכולנו יודעים מתווסף עוד בית לשיר וליל הסדר אכן יהיה לילה שונה מכל הלילות שזכורים לנו. 

המציאות החדשה מעמידה אותנו ההורים, דתיים וחילונים כאחד, במקום בו עריכת ליל הסדר מוטלת עלינו, לרבים מאיתנו בפעם הראשונה בחיינו. אין צורך להיבהל מהמצב החדש ומהאחריות שתחת ידיכם. ישנן דרכים נפלאות ומקוריות רבות שבהן ניתן להעביר את המסרים הנהדרים שבהגדה לדור הבא – 'והגדת לבנך' – ולהפוך את הלילה הזה לחוויה בלתי נשכחת של הורים וילדים. 

אנחנו ב'מיתרים – רשת לחינוך יהודי' משלב הכנו הגדה מיוחדת לפסח הקורונה עם מגוון פעילויות ומסרים נוספים על פי סדר ההגדה המסורתי. שיהיה לכולנו פסח שמח ובריא.

מסורת – ליל הסדר הוא הסמל להעברת המקל מדור לדור. ספרו על ליל הסדר שלכם כילדים. זכרונות, מנהגים מיוחדים מנגינות שירים וחוויות משפחתיות. שאלו את מכריכם כיצד הם חוגגים את ליל הסדר שלהם ושאבו מהם רעיונות וכמובן את הדור המבוגר - סבא וסבתא שיספרו לכם על איך הם חגגו ליל הסדר בתור ילדים קטנים. 

ההגדה – עברו על הטקסט מראש. כך תוכלו גם לחשוב על רעיונות שונים וחלוקת הזמן של קריאת ההגדה וגם תוכלו להתכונן על מילים שאינן מוכרות לכם כגון אלו המופיעות בארמית. חשבו גם כיצד ומה בקריאה לחלק בין המשתתפים. 

'מה נשתנה' – ניתן לצד הטקסט הרגיל להוסיף בית נוסף של מה נשתנה השנה בעקבות הקורונה. אפשר להוסיף עוד שאלות ותהיות שעולות על ידי הילדים. זאת מטרתה העיקרית של קריאת ההגדה. 

4 הבנים - שאלו את הילדים לאיזה מארבעת הבנים הם הכי מתחברים. חשבו באיזה טון וסגנון דיבור כל אחד מהם מדבר וקראו את הטקסט המיוחד להם באותה הדרך. הכינו את דמויות הבנים מראש והציגו בליל הסדר – אפשר להיעזר לצורך כך בגלילי נייר טואלט... מוזמנים להסתכל בהגדת מיתרים המצורפת על מנת להבין כיצד.

מעבדות לחירות – שאלו את הילדים האם השנה הם יותר חופשיים או יותר עבדים. התשובה השנה יכולה להיות הרבה יותר מעניינת מכל שנה אחרת. בחרו דבר שהייתם רוצים 'להשתחרר ממנו'. הציגו את היציאה מעבדות לחרות של בני ישראל במצרים. 

אפיקומן – האטרקציה התמידית של הערב יכולה לקבל נפח גדול יותר השנה. השנה יותר מתמיד יוותר לכם זמן להקדיש לזאטוטים לאור הרכב האנשים המצומצם. ניתן לפזר חידות ברחבי הבית ולהתקדם עם פתרון כל אחד ברמז נוסף אל עבר מיקום האפיקומן המוחבא. ניתן לשאול אותם מה ירצו שיאחלו להם בנוסף למתנה אותה הם מבקשים ולברך אותם בהתאם. ואל תשכחו לברר את משמעות המילה 'אפיקומן'.

שולחן הסדר – השנה אולי אין את המאכלים האהובים של הסבתא או הדודה אבל יש שלל מאכלים טעימים שניתן להכין על אף מגבלות הפסח והקורונה. שאלו את הילדים מה היו רוצים לאכול ואילו מאכלים ייחודים לפסח הם האהובים עליהם. שאלו אותם אילו מאכלים הם מכירים מחבריהם. קשטו את שולחן הסדר. בהגדת מיתרים המצורפת תוכלו למצוא הצעות לקישוט וראנר ליצירה משפחתית שישדרג את השולחן ויוכל להיות מודפס גם בבתים של בני משפחה אחרים כך שהביחד יורגש, גם כשחוגגים בנפרד. 

סבא וסבתא – גם אם אי אפשר לחגוג עמם זאת לא סיבה להשאיר אותם מחוץ לחגיגה. כמובן לפני החג זכרו להתקשר ולהגיד חג שמח ולשיר 'מה נשתנה' וניתן אף לעשות פעילות משותפת באמצעים טכנולוגיים. 

אל תחכו – ליל הסדר יחול ביום רביעי אבל הכינו כבר כעת עם הילדים את הפעילויות והאטרקציות. 

הכותבת היא מנכ'לית 'מיתרים – רשת לחינוך יהודי משלב'