"מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות" ישאלו הילדים בליל הסדר, רק שהשנה כולנו נדע להגיד שלא רק הלילה הזה השתנה אלא העולם כולו הולך ומשתנה, עולם שבו המושג "כפר גלובלי" הפך ממהפכה למלכודת אימה, עולם שכל הזמן רק מבקש להתחבר ובשנייה הבין שנדרש דווקא להתנתק לרגע על מנת להציל את עצמו מהתפשטות חסרת שליטה. עולם שבנה את עצמו על עוצמתו הטכנולוגית והמדעית הכלל עולמית והתגאה ביכולתו ליצור עולם ללא הפסקה וכעת נדרש להשפיל מבט לעצור לרגע להתכנס בביתו עד תעבור הצרה.

וברגעים הללו שהעולם כולו הולך ומשתנה וחוסר ודאות שולט באוויר, נזכיר לעצמנו למה בליל הסדר אנו עושים שינוים. אנו משנים דברים בליל הסדר על מנת שהילד ישאל, על מנת שיבין שלא ניתן להישאר בשגרה אלא יש כאן לילה חריג, לילה שבו יצאנו ממצרים ודורש יחס אחר.

החשש הגדול בליל הסדר זה מהילד "שאינו יודע לשאול", זה שאין לו שאלות אל מול הילד הזה אנו נעשה את כל השינויים והתזוזות כדי שהילד יבין שצריך לשאול, צריך לברר ולא ניתן פשוט לזרום. זו הסיבה לשינויים בליל הסדר, ובאותה צורה נכון שגם נסתכל על השינויים שמחולל הקב"ה בעולמנו בתקופה האחרונה. נסתרות דרכי האל ואין אנו מבינים מה מקומה של המגפה בהנהגתו של האל את עולמנו, אבל דבר אחד ברור והוא שמטרת השינוי לעורר למחשבה. ממש כמו הילד בליל הסדר שנדרש בעקבות השינוי להבין שיש כאן משהו אחר ולא להמשיך בשגרה, כך גם אנו נדרשים אל מול כל השינויים העולמיים להתעורר למחשבה של מה זה אומר על חיינו כיחידים וכחברה.

אין לנו מושג איך ומתי תסתיים המגיפה אבל אולי התפילה הגדולה ביותר צריכה להיות שבסופה לא באמת נחזור לשגרה. שנבין שכל השינויים בהתנהלות העולמית מטרתם להכניס אותנו למציאות יותר מסודרת, סדר שממלא אותנו בענווה, סדר שמבקש יותר פשטות, רגישות וזהירות. סדר שמזכיר שכשם שיש עוצמה בפריצת הגבולות ומסגרות הזמן והמקום לעיתים גם נכון להבין שעיקר העוצמה זה לדעת לעצור.

בסיומה של ההגדה נבקש מריבונו של עולם "הגיענו למועדים ולרגלים אחרים" את מושג זה היה מסביר הצדיק הירושלמי רבי אריה לוין באומרו שרוב חגי ישראל יסודם הוא מהצרה שנושענו ממנה, וכעת אנו מבקשים שנגיע לחגים ולשמחות שלא מתוך צרה ומצוקה. חגים שמגיעים מתוך טוב ושמחה, כך גם אנו בימים של בלאגן נתפלל לסדר חדש, סדר עולמי חדש שמגיע מתוך טוב בריאות ושמחה גדולה והופך את כולנו לחברה יותר שלמה. הכותב הוא ראש אולפנת בני עקיבא הדר גנים בפתח תקווה.