אזרחי ישראל אינם מודעים לגודל האסון שפקד את יהודי העולם בשל מגיפת הקורונה - כך עולה מסקר של ארגון גשר, שנערך באמצעות מכון המחקר 'פאנלס פוליטיקס', ונערך לקראת "כנס גשר אל המחר – ישראל ויהדות העולם", של הארגון אשר יתקיים בחמישי הקרוב. 

על פי הסקר, כמעט רבע מהציבור (22%) סבור כי מניין המתים לא עבר את ה-1,000, ו-40% סבור שהמספר לא עובר את ה-2,000 מתים. רק 10% מכירים את סדרי הגודל האמיתיים של האסון אותו חווים יהודי העולם והעריכו כי מספר המתים נע סביב ה-5,000. 17% מהנשאלים הודה כי הוא פשוט לא יודע מהו המספר.

באופן מפתיע ומעט מנוגד לחוסר המודעות, כמחצית (48%) מהציבור הישראלי סבור כי על מדינת ישראל להעביר סיוע כלכלי לקהילות אשר נפגעו בצורה קשה. זאת לעומת 39% בלבד שהשיבו כי מדינת ישראל אינה צריכה להכניס את היד אל הכיס על מנת לסייע לקהילות היהודיות בעולם.

אגב, כאשר בוחנים נתון זה לפי המגזרים השונים רואים כי למעלה מ-60% מהמגזר החרדי והדתי (61% ו-63% בהתאמה) סבורים כי על מדינת ישראל לסייע כלכלית ליהודי העולם, לעומת 36% בלבד בקרב הציבור החילוני.

אולם העזרה והאכפתיות קצת משנות צורה כאשר זה מגיע לכיס הפרטי של האדם ולשאלה "האם באופן אישי היית תורם לקמפיין למען יהודי התפוצות?" רק 32% השיבו בחיוב ו-52% ענו כי לא היו תורמים. גם כאן רואים פער בין המגזרים השונים כאשר רק 19% מהציבור החילוני השיבו שהיו תורמים לעומת 50% מהמגזר הדתי.

מנכ"ל ארגון גשר, אילן גאל דור, אמר: "נגיף הקורונה הנחית מכה קשה ובלתי נתפסת על הקהילות היהודיות ברחבי העולם. אולם במקביל למשבר הבריאותי והכלכלי, יהודים רבים ברחבי העולם חשים שקיבלו מכה קשה נוספת בדמות התעלמותה של מדינת ישראל מהמשבר העמוק אותו הם חווים. תחושה זו מקבלת גושפנקה מנתוני הסקר, אשר משקף את עומק הפער בנוגע למודעות של אזרחי ישראל למצבם הקשה של יהודי התפוצות. בעת הזו, חשוב לשמר ולהעצים את עבודת משרד התפוצות ולראות בתיק התפוצות תיק משמעותי ולא פרס ניחומים לשר. אנו קוראים למדינת ישראל ואזרחיה חבקו את יהודי העולם בתקופה קשה זו"