גילוי ארכיאולוגי מרגש: מערכת תת־קרקעית חצובה בסלע מתקופת בית שני התגלתה לאחרונה סמוך לכותל המערבי. לרגל יום ירושלים, הציגו רשות העתיקות והקרן למורשת הכותל המערבי תגליות ארכיאולוגיות חדשות שנחשפו מתחת ללובי האתרים במנהרות הכותל. "זו הפעם הראשונה שבה נחשפת מערכת כזו סמוך לכותל", ציינו ארכיאולוגים.

התעלומה שעדיין לא פוענחה היא מדוע השקיעו האנשים בתקופת בית שני מאמץ גדול ומשאבים בחציבת מערכת תת־קרקעית מרשימה כל כך, בעוד החיים התנהלו בבתים מעל פני הקרקע.

מערכת זו, הראשונה מסוגה שנחשפת באזור רחבת הכותל ומנהרותיו, התגלתה בחפירות של רשות העתיקות במתחם "בית שטראוס", כאמור, תחת לובי הכניסה לאתרי מנהרות הכותל. המערכת, שנחשפה בידי חניכים ממכינות קדם־צבאיות מירושלים, מורכבת מחצר פתוחה ומשני חדרים המסודרים בשלושה מפלסים שביניהם מקשרים גרמי מדרגות חצובים.

לדברי ד"ר ברק מוניקנדם־גבעון ותהילה שדיאל, המנהלים את החפירה מטעם רשות העתיקות, זהו ממצא ייחודי הפותח צוהר לחיי היומיום של תושבי העיר הקדומה. "ערב יום ירושלים, אני מתרגש לחשוף בפני עם ישראל אוצר חדש של ממצאים מרשימים ומרתקים ששופכים אור על חייה של ירושלים של מטה לאורך הדורות בכלל וערב חורבן הבית בפרט", אמר מנכ"ל הקרן למורשת הכותל, מרדכי (סולי) אליאב.