יו"ר תנועה הרפורמית הרב גלעד קריב תקף היום (ראשון) את מוסד הרבנות הראשית, זאת לאחר שלא הסכימו להוריד את עלויות תעודת הכשרות. ההד התקשורתי לכך החל כאשר הרבנות הרשאית הסירה את הכשרות מפלאפל התאומים לאחר למעלה מארבעה עשורים, זאת בעקבות החלטה של המסעדנים לקצץ בהשגחה שעלותה כמה אלפי שקלים בשנה

בראיון לענת דוידוב ב-103FM אמר הרב קריב: "אין עוד גוף במדינת ישראל שיצאו בעניינו כל כך הרבה דו"חות מבקר מדינה שלא נעשה בעניינם דבר כמו מערך הכשרות של הרבנות הראשית. משבר הקורונה פשוט מעצים ומבליט את כל העיוותים שקיימים במערך הכשרות עצמו. ביקרתי היום אצל ישראל ורחמים שסיפרו לי שהם נולדו ביום כיפור ותמיד היו אנשים מסורתיים ומאמינים".

אומרים שנורא טעים שם.
"נכון, זה אני יכול להעיד אישית וגם ילדיי. אני ממליץ לכולם לגשת".

הרב קריב הוסיף ואמר: "הרבה מאוד רשויות במדינת ישראל הודיעו בתקופת הקורונה הודעות על הקלות, אני לא אדבר על משרד האוצר. העיריות למשל בתיאום עם המדינה לא גבו שלושה חודשים ארנונה עסקית. במקרה הספציפי הזה, מבקר המדינה עמד עשרות פעמים על העיוות בכך שמי שמשלם את השכר של משגיחי הכשרות זה העסק עצמו ולא הרבנות הראשית או המועצה הדתית. אילו היו עובדים של המועצה הדתית ולא תלויים רק בתשלומים הישירים של בעלי העסק, מה שגם פוגם בכשרות וכו', אז בדיוק היה אפשר לעשות את הצעדים של החל"ת. אבל יש פה מערך שהוא פשוט רקוב מיסודו, מלא בשחיתות, בחוסר התחשבות בבעלי עסקים, ועל מי אנחנו מדברים? על בעלי עסקים שרוצים כשרות".

במקרה הזה התאומים רק הרוויחו מהעניין.
"אבל הנה אני אזכיר כי זה לא הגיע לתקשורת".

גלעד קריב (צילום: פלאש 90)
גלעד קריב (צילום: פלאש 90)

ומי שאין לו כוח?
"יש עוד חנות בגבעתיים שנקראת 'חוות נעמי', הרבה תושבי גבעתיים מכירים. באותה נשימה הוסרה גם מהם הכשרות וצריך לומר, הרבנות הראשית במשך חודשים מאז פרוץ המשבר לא חשבה על הסדר גורף לתת הנחיות על הורדת שעות הפיקוח, להוציא חלק מהמשגיחים לחל"ת - לא נעשה".

"בעל העסק לא משלם על תעודת כשרות - למשגיח אין משכורת"

קודם לכן התראיין מנכ"ל הרבנות הרב משה דגן, והתייחס לסיבות לכך שהם לא יכלו להוזיל את עלויות תעודת הכשרות ל'פלאפל תאומים': "במציאות של היום, המשגיחים מקבלים את הכסף מבעל העסק. לצורך העניין אם את רוצה לתת דחייה, המועצה הדתית צריכה לשלם מכיסה, מתקציב שאין לה. אם בעל העסק לא משלם על התעודה, זה אומר שלמשגיח אין משכורת. אי אפשר להטיל על אותה מועצה דתית קטנה לבוא ולממן את העסקים". 

אבל אפשר להקל ולהגיע להסדר.
"למיטב הבנתי ניסו להגיע להבנות וזה לא כל כך הסתדר, 200 שקל לחודש, שבעסק הזה מדובר על תשלום מינימלי של 500 שקלים, מדובר על עלות השגחה, זה לא אגרה".

זה מזכיר לי כל מיני שיחות ברשות המיסים כששאלו אותם למה הפעימה הראשונה והשנייה לא מגיעות ולמה אנשים צריכים להתחנן על נפשם, ואיך אפשר להגיד לילדים שאין כסף ללחם. בסוף, רשות המיסים אמרת זה מחשב ואנחנו לא רגילים. אנחנו לא במצב רגיל, יש תקנות חירום, אנחנו לא במצב רגיל אז תנסו לשלם למשגיחים ממקום אחר ולהמשיך את התעסוקה. כל הפלאפל שלהם מתפוצץ, אנשים רצים באלפים, ומה עשית? זה עדיין כשר. למה להשמיץ ברחבי העיר עם כל מיני שלטים ודברים אחרים?
"כדי לסדר את האוזן, עלות השגחה במקום הזה זה כמו עלות מנה פלאפל ליום, אז לא צריך לעשות מזה שמדובר באלפי שקלים רבים".

אבל הם לא יכלו לעמוד גם בזה.
"אנחנו מדברים על זה שמועצה דתית, אין לה תקציב רזרבה כדי לממן את כל עלויות ההשגחה לכל העסקים. זה לא העסק היחידי שמתקשה, יש הרבה עסקים. 'פלאפל התאומים' הצליח לייצר הד תקשורתי אבל למעשה אנחנו בבעיה רוחבית ,אי אפשר להפיל על מועצה דתית קטנה, בתקציב שאין לה, לבוא ולממן את העסקים לצערנו הרב".

היא מקבלת כסף מהמדינה, תבקש מהם כסף.
"שאספר לך מה קורה ברבנות? תקציב לשוטף אין לנו, המדינה עצרה את כל התקציבים. אנחנו בשנה ללא תקציב כך שאין רזרבות, אין עודפים ואין כלום".

תוציאו לחל"ת והם יקבלו כסף מהמדינה.
"ומי ייתן השגחה? איך תהיה תעודת כשרות? היא תהיה בלי השגחה. אי אפשר לתת לעסק תעודת כשרות אם אין שם משגיח שנמצא ומפקח באזור".

אם יש 50 משגיחים, תוציאו חצי מהם לחל"ת שיקבלו כסף וחצי שיעבדו יותר קשה.
"את מעלה פה כל מיני רעיונות שחלקם באמת אומצו. הרבנים, יש להם את הסמכות לבוא ולהקטין היקפי השגחה במקומות מסוימים וגם במקרה הזה הקטינו והלכו על המינימום המחייב, כדי שהתעודה תישאר. בעל העסק אומר 'זה או הכול או כלום'. אי אפשר לדרוש מהרב להשאיר תעודת כשרות אם אין השגחה, ולכן מחובתו להודיע לציבור שאין משגיח, אם אין משגיח אין תעודת כשרות".

אבל ממשיכם לבוא.
"אני לא יכול לכפות על אנשים לא לאכול".

הם אנשים מסורתיים.
"אנחנו מכירים את הפתגם – 'איש באמונתו יחיה'. זכותו להיכנס אם הוא סומך על המקום שהוא כשר למרות שאין תעודה, זה עניין אישי שלו. אם זה שירות שאני צריך לתת אותו, אני יודע לתת אותו לפי אמות המידה שנקבעו, במיוחד איך שהרב קובע. אם הוא אומר 'אין תעודה ללא משגיח', אני לא יכול להגיד לו 'תשאיר את התעודה ללא משגיח'. בסופו של יום זה החלטה של הציבור".

אתם פרסמתם כך - "לידיעת הציבור, הרינו להודיע שהוסרה ההשגחה על הכשרות פלאפל התאומים ומעתה אין אנו אחראים על הנעשה במקום. ידע הציבור ויזהר"! זה נראה כמו מודעת אבל ממש לא נראה כמו מודעה רגילה שאומרת 'חברים תיזהרו כי אין כסף לשלם למשגיח'. למה לא להיות אחים? לתת כתף?
"אנחנו יכולים לנהל על זה דיון, האם הנוסח והסגנון של ההודעה נכון או לא, אבל הרציונל הוא שאין למקום הזה השגחה".