"אני יהודי סובייטי שקיבל השכלה וחינוך חילוניים טיפוסיים", אומר ד"ר אדוארד שיפרין. "החלטתי למצוא את התשובות בעצמי והתחלתי לחפש אותן". שיפרין גדל באוקראינה הסובייטית, כבן לפרופסור להנדסת חומרים וחבר המפלגה הקומוניסטית, והיה בעצמו חבר המפלגה במשך שש שנים. כסטודנט מצטיין לפיזיקה הוא המשיך בלימודים גבוהים וסיים דוקטורט בהנדסת מתכות. לאחר סיום לימודיו החל לעבוד במפעל לפלדה, ועם הזמן היה לאיש עסקים מצליח.  

עם התפרקות ברית המועצות בשנת 1990 הפך שיפרין לפעיל בקהילה היהודית הרוסית שנולדה מחדש. כחלק מפעילויותיו הוא העניק חסות להקמת המרכז החינוכי היהודי בעיר קייב. "עם זאת", הוא מציין. "הייתי עדיין רחוק מהיהדות". סיטואציה עסקית לא פשוטה ובעיות בריאות הובילו אותו ב־2002 להחליט שהוא רוצה לעשות שינוי באורח חייו. "באותה תקופה לא הייתי אותו בן אדם כפי שהייתי בעבר", הוא מודה. "הבנתי שאני צריך לענות לעצמי על שאלות מסוימות בנושאים של חיים ומוות ועל סוגיות שקשורות באלוהים".

שיפרין פנה אל הרב יעקב דב בלייך, רבה הראשי של קייב ואוקראינה. לאחר שיחות עם הרב החליט שיפרין להתחיל לשמור מצוות ולפנות ללמוד תורה. את לימודי הדת המשיך אצל הרב הראשי ברוסיה, הרב ברל לזר.

"הגעתי מרקע מדעי", הוא מזכיר. "רציתי להאמין באלוהים, אבל היה נראה לי אז שמה שאומרת התורה ומה שאומר המדע הם שני דברים שונים לחלוטין. לא יכולתי להאמין באלוהים בלי לפשר בין שני אלה". כדי לגשר על הפער שבו הוא חש החל שיפרין במחקר אינטנסיבי על המיסטיקה היהודית. ככל שהעמיק בלימוד הסיק כי רעיונות הקבלה מהדהדים במדע המודרני, במיוחד במכניקת הקוונטים. "הבנתי שאם אני רוצה להפגיש בין קבלה למדע, אני חייב לחשוב על השפה המשותפת של השניים", הוא אומר.

את מחשבותיו ומסקנותיו חשף שיפרין בספרו "מאינסוף לאדם: הרעיונות היסודיים של הקבלה במסגרת תורת האינפורמציה ופיזיקת הקוונטים" From) Infinity to Man: The Fundamental Ideas of Kabbalah Within the Framework of Information Theory and Quantum Physics - Kindle Edition), שפורסם בשנת 2019.

הספר מציג לראשונה לקורא את העקרונות הבסיסיים של המיסטיקה היהודית, כמו עשר הספירות, מבנה הכוחות האלוהיים, התיאור של אלוהים כ"אינסוף", "שלמות אמיתית" ועוד. לאחר מכן דן הספר בעקרונות בסיסיים של פיזיקת הקוונטים ותורת האינפורמציה ומשווה רבים ממושגי הקבלה לאלו של התורה המדעית.

אדוארד שיפרין (צילום: באדיבות המצולם)
אדוארד שיפרין (צילום: באדיבות המצולם)

באמונה הקבלית, כותב שיפרין, אלוהים ברא את העולם עם אותיות האלף־בית ועם עשר הספירות, שכיום יתורגמו למושג "קוד מידע". לפי דבריו, מידע הוא הבסיס למציאות, והוא מושג שצבר פופולריות במדע המודרני.

פרקים נוספים בספר דנים ביצירה, קבלה ופילוסופיה ותורה ומתמטיקה. שיפרין בקיא במיסטיקה ובפיזיקה באותה מידה, ושמות כמו אלברט איינשטיין, ורנר הייזנברג וארווין שרדינגר מופיעים לעתים קרובות בספרו לצד שמות המאורות הקבליים כמו יצחק לוריא, הבעל שם טוב ושניאור זלמן מלאדי.    

לדעת שיפרין, הקשר בין דת למדע חשוב מאי־פעם. לדבריו, בימי קדם למדע הייתה השפעה מעטה על חיי היומיום. אולם כיום המדע נעשה נגיש לציבור ומשפיע על כל חלק מחיינו. שיפרין מאמין שסינתזה בין מיסטיקה ומדע יכולה להועיל. "הקבלה היא התיאור העמוק ביותר למציאות כולה", הוא אומר. "מדע הוא דרך ללמוד חלק קטן מהמציאות הזו". לדעת שיפרין אין סתירה בין תורה למדע. "תורה ומדע ניתנו לנו על ידי אלוהים. לא יכולה להיות סתירה בין השניים. אם נראה שיש סתירה, אז או שאנחנו טועים או שהידע שלנו אינו שלם".

הספר "מאינסוף לאדם" זמין בגרסה בשפה האנגלית במהדורה המודפסת וכן במהדורה הדיגיטלית. הוא זכה לשבחים רבים מהקוראים, שנהנו ללמוד על הקשרים והרעיונות המצטלבים של הקבלה והמיסטיקה היהודית עם המדע.

כעשרה חודשים לאחר שספרו הראשון ראה אור, הוציא שיפרין את ספרו השני, המיועד לקהל שונה לגמרי. "מסע עם סושי בארץ התודעה" (Travels with Sushi in the Land of the Mind) עורך לילדים היכרות עם יסודות הפיזיקה הקוונטית ועקרונות המוסר דרך מסע ליקום אחר.
שיפרין מודה שכתיבת ספר הילדים הייתה מאתגרת עבורו הרבה יותר מכתיבת ספר מורכב כמו "מאינסוף לאדם". "מעולם לא כתבתי ספרות בדיונית", הוא אומר. "זה היה קשה מאוד".

הספר מבוסס על סיפורים שסיפר לנכדיו, ועוקב אחר הרפתקאותיהם של אהרון וסטלה הצעירים, אחים המועברים לארץ התודעה, ממלכת פנטזיה המבוססת על עקרונות מתחום המתמטיקה והפיזיקה. העלילה מקבילה לסיפורים רבים שנמצאים במקרא ומיועדת לילדים מגיל 12 ומעלה.

הספר מציג לילדים ערכים חיוביים כמו תקווה ואומץ, ומסייע להם להתמודד עם פחדים, אדישות וגאווה. לדעת שיפרין, הדרך הטובה ביותר ללמד ילדים מוסר ותכונות אופי טובות היא לעטוף אותם בסיפור מרגש. "איננו יודעים מה יקרה עם ילדינו כשיגדלו, למה הם יהפכו", הוא אומר. "חובתנו לתת להם כיוון בחיים - לתת להם מבט רחב יותר על החיים, להכיר להם רעיונות של אלוהים, של מדע וידע, של תכונות מוסריות טובות, ואז הם יהיו מצוידים בכלים טובים יותר, שבאמצעותם יוכלו למצוא את דרכם בחיים". ביקורות על הספר פורסמו במספר רחב של אתרים, כולל ה"פייננשל טיימס" ו"נשיונל ג'יאוגרפיק לילדים".

מוחו הפורה והיצירתי של אדוארד שיפרין אינו נח לרגע. בימים אלו הוא עובד על שני ספרים נוספים: ספר המשך ל"מאינסוף לאדם", שאף הוא יעסוק בקשר בין קבלה למדע, וספר ילדים שני. כשהעולם מתחיל לצאת ממשבר הקורונה, שיפרין רואה באתגרים שגרמה המגיפה הזדמנות למחשבה בונה. "כיום אנו מוצפים בשטף אינסופי של מידע", הוא אומר. "לפעמים אין לנו זמן לחשוב כמו שצריך. אלוהים נתן לנו זמן של שקט, ואנחנו צריכים להשתמש בו כראוי כדי לחשוב על חיינו ועל הסביבה שלנו ועל מה שאנחנו עושים בחיים".

דרך ארוכה עשה שיפרין מסטודנט לפיזיקה לאיש עסקים מצליח ולתלמיד ליהדות ולקבלה, ועדיין, הוא אומר שמקורות ההשפעה הדתית החשובים ביותר בחייו הם אבות אבותיו. "עם ישראל סבל במשך אלפי שנים בגלות. הם היו יכולים להתחמק מהסבל באמצעות המרת דתם, אבל הם לא עשו זאת. זו הסיבה שאנחנו כאן היום. אני לא צריך להיות יותר טוב מאבות אבותיי, אבל אני לא רוצה להיות יותר גרוע".