בפאנל בנושא “דה־לגיטימציה של מדינת ישראל בזמן משבר נגיף קורונה” שנערך במסגרת כנס קבוצת ג’רוזלם פוסט, דן צוות מומחים בשאלה כיצד מתבצעת דה־לגיטימציה של ישראל והעם היהודי במהלך המגיפה העולמית. 

בין המומחים שהשתתפו בכנס הווירטואלי היו יעקב דלאל, ראש תחום בכיר אקדמיה במשרד לנושאים אסטרטגיים; פרופ’ דינה פורת, ראש מרכז קנטור ליהדות אירופה בת זמננו וההיסטוריונית הראשית של יד ושם; וקרול נוריאל, מנכ”לית הליגה נגד השמצה בישראל.

דלאל הראה תמונות וקריקטורות והשווה בעזרתן בין צורות “קלאסיות” וחדשות של האנטישמיות בהקשר של נגיף קורונה. צורות “קלאסיות”, הוא הסביר, מאשימות יהודים בכך שהשתמשו בנגיף כדי לשלוט בעולם, בעוד שצורה חדשה של אנטישמיות מאשימה את ישראל בכך שהיא משתמשת בווירוס כדי לשלוט בפלסטינים. 

לדבריו, מוטיב נפוץ המשותף בין שתי הצורות הללו הוא ההרעלה. דלאל הצביע על קריקטורה של שר הבריאות לשעבר של צרפת שהינו יהודי. באיור נראה השר כשהוא מרעיל באר. לצדה הראה קריקטורה המציגה את ישראל מזריקה את הנגיף לאסיר פלסטיני. “הדאגה שלנו,” אמר דלאל, “היא שהקריקטורות ורטוריקה מסוג זה שמופיעים כעת ברשת, יכולים להוביל לאלימות נגד יהודים, תומכי ישראל וישראלים”.

פרופ’ פורת התייחסה לטענה כי השמאל הקיצוני הימין הקיצוני התאחדו בהאשמה של יהודים וישראל, באומרה כי זו אינה תופעה חדשה. “תנועות המתנגדות זו לזו באופן קיצוני מוצאות דרך לשתף פעולה או להצהיר את אותן אמירות נגד היהודים. במאה ה־19 גם תומכי זרם האוניברסליזם וגם תומכי הלאומיות האשימו את היהודים”, ציינה. 

לדבריה, החידוש המסוכן באנטישמיות הנובעת מקורונה הוא העובדה שלא ניתן לייחס אותה לימין או לשמאל הקיצוניים. האשמות של היהודים וישראל בהפצת הנגיף הגיעו מ־35 מדינות שונות. נוריאל מהליגה נגד השמצה בישראל הצביעה על כך שיותר אמירות אנטישמיות מופיעות ברשת, מכיוון שיותר אנשים – הן מפיצי שנאה והן צרכני האמירות שלהם – נמצאים בבית. היא הוסיפה כי שיעור ההדבקה הגבוה בקרב יהודים הוסיף לאופי האנטישמי של הביקורת נגדם. 

בסיכום הפאנל אמר דלאל כי ארגונים וממשלות פרו־ישראליות צריכים לעבוד יחד כקואליציה למאבק בתופעת האנטישמיות שהביאה הקורונה.