"היה צדיק אמיתי": חתן פרס ישראל לשעבר, הרב עדין שטיינזלץ ז"ל הלך היום (שישי) לעולמו בבית החולים שערי צדק ירושלים, לאחר שלקה בדלקת ריאות חריפה שהלכה והחמירה. הרב היה בן 83 במותו. שטיינזלץ נולד בירושלים, ולמד לימודי כימיה ופיזיקה באוניברסיטה העברית. את דרכו המקצועית החל כאיש חינוך, ואף עבד כמנהל בית ספר, תוך כדי שהוא עוסק בכתיבת ספרי יהדות מגוונים. 

בין היתר, עסק בשיתופי פעולה עם ממשלת ישראל והמכון הישראלי לפרסומי תלמוד, שהפך לימים למרכז על שמו, ועסק בהנגשת היהדות ומורשת ישראל לציבור הרחב על ידי תרגום וביאור התלמוד הבבלי וכן הלאה. הרב, שנחשב לפרשן חשוב, זכה לפרסומים ותרגומים בכ-60 שפות, וספריו הופצו ברחבי העולם ונקראו על ידי מיליונים. 

מרכז שטיינזלץ בירושלים, שנחשב למפעל חייו, משמש גם כיום כארגון המפעיל פעילויות שונות, בתוכן הוצאת ספרים, הקמת מוסדות חינוך פורמליים ולא פורמליים, וכן ניהול אדמיניסרטיבי של המוסדות הללו. 

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ספד לרב, וכתב: "אני דואב מעומק לבי על פטירתו של הרב עדין שטיינזלץ זצ"ל – ידען עצום, גאון בתורה ואיש רוח מופלא. קראתי גם בספריו שספוגים חוכמה ודעת, הגות ואמונה. אהבת ישראל של הרב שטיינזלץ הושפעה רבות מקרבתו לרבי מלובביץ' ומחסידות חב''ד. אישיותו יוצאת הדופן של הרבי הטביעה בו חותם עז, כפי שארע גם לי במפגשיי עימו. בעיני שניהם – הרבי מלובביץ', ותלמידו הרב שטיינזלץ – ראיתי אותו אור כביר של אהבת האדם ואהבת עם ישראל. אני שולח את תנחומיי העמוקים למשפחה ולרבבות תלמידיו של הרב בארץ ובעולם". 

הרב עדין שטייינזלץ ז''ל (צילום: מרק ישראל סלם)
הרב עדין שטייינזלץ ז''ל (צילום: מרק ישראל סלם)

הנשיא ראובן (רובי) ריבלין, ספד לרב ואמר: "שמעתי בכאב ובצער על פטירתו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ, זכר צדיק לברכה, מבאר התלמוד, חתן פרס ישראל. הרב עדין היה איש אשר רוח בו, בעל אומץ לב רוחני, עומק הדעת ועומק המחשבה. הרב דלה ממעמקי אוצרות הרוח של עם ישראל פנינים, והנגיש בעברית בהירה וברורה את התלמוד לעם ישראל כמו היה רש״י בן ימינו.נאמן לשליחותו ועקרונותיו הוא לא נרתע לפלס לו את דרכו הייחודית, מתוך מסירות לתורת ישראל ולעם ישראל. תנחומי העמוקים לתלמידיו הרבים ולמשפחתו היקרה. יהי זכרו ברוך". 

חברי כנסת רבים הביעו את צערם על פטירתו של שטיינזלץ, ושיתפו פוסטים בנושא ברשתות החברתיות. שר ירושלים ומורשת ויו״ר הבית היהודי, חה"כ רפי פרץ, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "הרב עדין אבן ישראל היה יחיד בדוור. תלמיד חכם ופורץ דרך, איש אציל שקירב אנשים רבים ליהדות".

משרת התחבורה והבטיחות בדרכים, חה"כ מירי רגב, נמסר: "‏עם ישראל מרכין ראש ואבל על פטירתו של הגאון הרב עדין אבן שטיינזלץ מגדולי הדור ומבאר התלמוד הבבלי. תורתו של הרב וספריו הרבים ימשיכו להאיר לעד בשמי עמנו. תנחומיי העמוקים לכל המשפחה. יהי זכרו ברוך".

יו"ר ימינה, חה"כ נפתלי בנט, כתב: "כואב את לכתו של הרב, מעיין נובע של חכמת ישראל, מגדולי ההוגים ותלמידי החכמים בדור האחרון. הגותו נלמדת על ידי המוני בית ישראל. חייבים לו חוב עצום על הנגשת אוצרות ישראל בשפה עמוקה ושווה לכל נפש. השאיר אחריו מורשת עצומה של אהבת הארץ, התורה, ולאורה נלך". 

אליו הצטרפה חה"כ איילת שקד, שספדה לרב בפוסט שפרסמה בטוויטר: "הרב המשיך את דרכו של חז"ל בהנגשת התלמוד הבבלי לציבור הרחב ובעשרות ספרים נוספים, שהעשירו את ארון הספרים היהודי. במפעלו התורני והחינוכי האדיר - ננוחם". 

שר הבריאות, יואל (יולי) אדלשטיין, כתב: "זכיתי להכיר את הרב עדין שטיינזלץ, וכמו כל אחד התפעמתי מהעוצמות האדירות של האיש. באישיות המיוחדת שלו, הביא למהפכה אמיתית בלימוד תורה ותלמוד שמשפיעה על דורות שלמים של יהודים. הוא נתן הזדמנות גם לאנשים כמוני, שלא באו עם רקע תורני, להגיע לעולם הספרים היהודי. הרב היה הראשון שהקים ישיבה בברית המועצות כבר בסוף שנות ה-80, אליה גייס גם את האקדמיה למדעים הסובייטית, ושם זכו ללמוד רבים. רק מי שחי שם מבין כמה אין זה דבר מובן מאליו. לכתו היא אבדה גדולה לעם ישראל. יהי זכרו ברוך".

שר הפנים, חה"כ אריה דרעי: "בצער רב שמעתי על פטירתו של הגאון, הרב שנמנה על חסידות חב"ד והיה מתלמידיו של הרבי, זכה להקים ישיבות ובתי משרד להפיץ תורה וחסידות ליהודית בארץ וברחבי העולם". 

שרת התפוצות ח"כ עומר ינקלביץ': " אובדן עצום לעולם היהודי כולו.הוא היה גאון בקנה מידה בלתי נתפס, בקי בכל מכמני התורה. הביאור המונומנטלי שכתב על התלמוד בבלי, לצד עשרות חיבורים תורנים שהוציא, הוא מפעל תורני כביר של איש אחד.המנוע לפעילותו, היה אהבת ישראל ודאגה לעתיד העם היהודי. מאות האלפים שלומדים מספריו בארץ ובתפוצות, הם הערובה לזכרו שלא ימוש". 

גם תנועת חב"ד הגיבה להודעה: "הגאון החסיד הרב עדין אבן ישראל הלך לעולמו בשעה האחרונה. ‏הוא היה החלוץ שהיה הראשון לבאר את כל התלמוד הבבלי במפעל מונומנטלי בינלאומי. כתב פירוש מעמיק על ספר התניא ועוד עשרות ספרים מלאי ידע ועומק. הוגה דעות שזכה להערכה עצומה בכלל המגזרים ולקשר מיוחד עם הרבי נשיא דורנו".