השר זאב אלקין, שעומד בראש צוות השרים המנסה למצוא מתווה לנסיעת חסידי ברסלב לאומן, קיים אתמול ישיבה בנושא, בהשתתפות רבנים בכירים בחסידות ברסלב.

גורמים בחסידות ברסלב סיפרו ל"מעריב" כי יצאו מהדיון בתחושה קשה מפני שהבינו כי למרות הניסיונות לא יהיה אפשר לשנות את החלטת ממשלת אוקראינה לסגור את גבולותיה. 

גורמים בממשלה הסבירו: "נראה שישראל לא מוכנה להסתבך עם השלטונות האוקראיניים. אם שוב נפנה אליהם ונבקש טובה הפוכה מזאת הקודמת, שבה ביקשנו למנוע את כניסת החסידים, ניראה לא טוב בעיניהם. גם האוקראינים לא רוצים להיראות כאילו הם בכיס של ישראל".

בעוד בישראל ממשיכים לחפש פתרון, קבוצות של חסידי ברסלב נקלעות לעיכובים בכניסתם לשטח אוקראינה ואף לעימותים אלימים.

מטיסת החסידים לאומן (צילום: נחמן קוסטנטינר)
מטיסת החסידים לאומן (צילום: נחמן קוסטנטינר)

כניסתם לאוקראינה של 26 חסידי ברסלב, כולם אזרחי ישראל שטסו אתמול מפריז לקייב, נמנעה. לדבריהם, הם נתקלו באלימות משטרתית קשה בקייב, שכללה מניעת אוכל, שתייה, צרכים בסיסיים ואף אלימות פיזית כלפי נשים וילדים.

לדברי נציג הקבוצה: "לאחר שעות ארוכות של חוסר אונים ופחד, נוסעי הטיסה הועלו חזרה לצרפת, אך שישה מהם עוכבו לחקירה בפריז בשעה שעצרו בה לתחנת ביניים. ששת האזרחים נעצרו ללא הצגת הוכחות או צו מעצר חוקי, וכרגע אי אפשר לתקשר עמם או עם בא כוחם".

ביממה האחרונה נרשמו כמה תקריות אנטישמיות באוקראינה. באומן הוצת בית העלמין היהודי הישן. נוסף לכך, מקומיים הציתו את רכבו של שליח חב"ד והרב המקומי בעיירה בצפון המדינה.