ישנם מספר כללים פשוטים שעשויים להקל משמעותית על כל מי שצם ביום הכיפורים. 

- הכלל החשוב מכולם הוא להקפיד לשתות כעשר כוסות שתייה, רצוי מים, עד הארוחה המפסקת. עוד טרם כניסת הצום מומלץ לשתות שתי כוסות מים נוספות

- מומלץ לאכול לאורך היום, טרם כניסת הצום, בין שלוש לארבע ארוחות קלות, שכוללות עד שלושה כריכים מלחם מחיטה מלאה עם ממרח לא מתוק + ירקות טריים בקליפתם ופרי + עשרה אגוזים או שקדים.

- במסגרת הארוחה המפסקת חשוב לזכור כי אכילה מוגזמת עלולה להכביד על הצמים וכלל לא להשפיע על תחושת הרעב מחר, ולכן מומלץ לצרוך בה מנת חלבון מהחי (בשר, עוף או דג) או מהצומח (סויה, קטניות).

- יש לזכור כי פחמימות מורכבות וסיבים תזונתיים ישפרו את תחושת השובע במערכת העיכול ויקלו על תחושת הרעב במהלך הצום.

- מומלץ להוסיף לארוחה המפסקת מזונות מקבוצת השומנים, שכוללים שמן, טחינה, שקדים, אגוזים (באופן מדוד כמובן). השומן מאט את קצב ריקון הקיבה, ולכן סעודה המכילה גם שומנים גורמת לתחושת שובע הנמשכת לאורך זמן.

- מומלץ לצרוך ארוחה מפסקת דלה במלח ולא מתובלת, על מנת שלא לגרום לצמא במהלך הצום.

גם בתום הצום חשוב להקפיד על מספר כללים נכונים לאכילה, כאשר צריך לזכור כי מערכת העיכול לא עבדה יותר מיממה ולכן יש להפעילה בהדרגה.

- מומלץ לשבור את הצום בכוס תה ממותק עם כפית סוכר או דבש, ואפשר לאכול פרוסת לחם עם דבש או ריבה ופרי. המטרה המרכזית היא להפסיק את הרעב במהירות ולנטרל את תחושת החולשה.

- אפשר להרוות את הצמא ולהמתין כחצי שעה לפני אכילה נוספת. בשלב זה ניתן לאכול ארוחה מלאה. רצוי לאכול מזונות רכים כמו אורז לבן, אטריות, תפוח אדמה, עוף וירקות מבושלים, ולהימנע ממזונות עשירים בסיבים תזונתיים העלולים להכביד לאחר צום.

- להימנע ממזונות שמנים ומטוגנים.

- יש לאכול עד לתחושת שובע, אולם כמויות אוכל גדולות מדי עלולות לגרום לתחושת כבדות ואי־נעימות. חשוב לאכול לאט וללעוס היטב. 

הכותבת היא דיאטנית בכירה בשירותי בריאות כללית