בטקס שהתקיים הערב (חמישי) בבית הנשיא הוצג לראשונה נוסחה הסופי של מגילת "הייעוד המשותף שלנו", המגדירה ערכים משותפים לכלל היהודים בעולם. האירוע התקיים בהשתתפות שרת התפוצות ומובילי היוזמה מקרן ג'נסיס. השלמת נוסח מגילת "הייעוד המשותף שלנו" הינה שלב מכונן בפרויקט ה"ייעוד המשותף שלנו", השואף לחבר יהודים, בעלי זהויות תרבותית ודתית שונות אחד לשני וליהודים החיים בישראל.

במשאל עם שהופץ למאות קהילות יהודיות ברחבי העולם, נתבקשו המשתתפים לדרג מבין רשימה של ערכים את אלה החשובים ביותר עבורם לשמירת אחדותו של העם היהודי והגשמת "הייעוד המשותף שלנו". היום, שנה לאחר שיצא אל הדרך מתפרסמות תוצאות משאל העם היהודי הגדול בעולם – אלה הם שלושת הערכים הכי משמעותיים עבור יהודי התפוצות וישראל:
 
מקום ראשון: שמירה על בטחונה ורווחתה של ישראל והקהילות היהודיות בעולם
48% מכלל המשיבים סברו כי הבטחת רווחתם וביטחונם של מדינת ישראל ויהודי העולם, הוא הנושא החשוב ביותר עבור יהודי העולם. ראוי לציון כי ביחס לישראל וליהודי התפוצות מחוץ לארה"ב רק 27% מרגישים שזהו הערך החשוב ביותר. 

בבדיקת ההיגדים הקשורים בערך זה ניתן להבחין בכמה מגמות מעניינות. למעלה מ-50% מהמשיבים על שאלה זו בכלל המדינות רואים במאבק באנטישמיות כביטוי המרכזי ביכולת להבטיח את בטחונה של ישראל והקהילות היהודיות, ולכן צריך לעמוד בראש סדר העדיפויות הציבורי שלנו כעם ויש להיאבק בה  בכל מקום. נתון נוסף מלמד כי כ-63% מהמשיבים על שאלה זו מחוץ לישראל בטאו את הערך הזה ביכולת לנהל חיים יהודים מלאים, הכוללים אפשרות לבטא את הזהות היהודית שלהם, כולל חבישת כיפה בכל מקום. 
 
מקום שני: ערבות הדדית
41% מתוך למעלה מ-135,000 יהודים בישראל ובעולם סימנו את הערך של ערבות הדדית כאחד הערכים החשובים להם ביותר. מתוכם 61% אחוז מהמשיבים מסכימים כי כל יהודי, באשר הוא יהודי הוא חלק מוערך וחשוב בעם היהודי ולמעלה מ-47% מהמשיבים מאמינים כי ערך זה בא לידי ביטוי בקשר האישי שחש כל יהודי ליהודים אחרים שהוא מכיר או אינו מכיר.
 
53% מיהודי התפוצות ציינו את החשיבות מבחינתם כי הערבות ההדדית תבוא לידי ביטוי בכך שמדינת ישראל וקהילות יהודיות ברחבי העולם יתמכו  אלה באלה בצורה קבועה בקידום יוזמות לפיתוח כבוד הדדי,  דו שיח וקשת רחבה של פעילויות עבור יהודים בכל הגילאים.
 
במקום השלישי: חיזוק הזהות היהודית
נושא חיזוק הזהות היהודית בקרב יהודי העולם הוא דווקא השלישי בחשיבותו בקרב כלל הנסקרים, אך מקום שני בקרב יהודי התפוצות– 40% מכלל המשיבים ראו  את ערך "חיזוק הזהות היהודית" כאחד משלושת הערכים להם ביותר .מבין המשיבים על בחירה זו שהתבקשו לעדכן מה לדעתם מביא למימוש ערך זה למעלה מ-57% ציינו שהם מבקשים שלכל יהודי תהיה האפשרות להכיר את המשמעות של זהותם כיהודים ותהיה להם  ונגישות לתרבות ולמורשת היהודית ככל שהיא רלוונטית לחייהם.

48% מהמשיבים שאינם מישראל סבורים תפקידן של ממשלת ישראל והקהילות היהודית בתפוצות הוא להעניק תמיכה משמעותית ומתמשכת בחינוך יהודי בכל מקום בעולם, ובכלל זה תמיכה בתוכניות ומסגרות המיועדות לחבר בין יהודים מכל הגילאים.

חלק מהאירוע המיוחד שהוקרן על חומות ירושלים (צילום: אוהד צויגנברג)
חלק מהאירוע המיוחד שהוקרן על חומות ירושלים (צילום: אוהד צויגנברג)

הנשיא, ראובן (רובי) ריבלין, אימץ את המגילה לאחר שזו חזרה ממסעה בין מאות קהילות יהודיות ברחבי העולם. כשנה לאחר שהושקה המגילה בבית הנשיא, ואחרי שנוסחה זכה להתייחסויות של למעלה מ-130,000 יהודים ברחבי העולם, שהשתתפו במשאל העם היהודי הגדול ביותר בהיסטוריה, הציגה המגילה את סט הערכים החשובים לעם היהודי בארץ ועל כל תפוצותיו. 
 
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נשא דברים באירוע, ואמר: "יוזמי 'מגילת הייעוד המשותף' מבקשים להגיש לעם היהודי, אמנה שתהווה בסיס לשיח, שיח עם ריבוי דעות וריבוי פנים. העם היהודי, קידש את תרבות המחלוקת. במקום להילחם מלחמות אזרחים, למדנו איך להסכים שלא להסכים. ואת הלימוד הזה אנחנו צריכים ללמוד גם עכשיו, גם היום. יש לנו מכנה משותף בין אם אנחנו רפורמים, אורתודוכסים, חילוניים, קונסרבטיביים, או סתם יהודים. אבל לא די במכנה משותף. אנחנו מחפשים ייעוד משותף.
 
בחג חנוכה, בזמן שאפלה כבדה אופפת את העולם, אנחנו מבקשים להאיר את החזון והמטרה, שמתווים את דרכו של העם היהודי קדימה. אנחנו מציגים אמנה שמביעה את הערכים שמאפיינים אותנו כעם, ושלאורם אנחנו מבקשים לצעוד. ערכים של ערבות, של שמירת המורשת הערכית והאינטלקטואלית של ארון הספרים היהודי, של אנושיות, של חדשנות של תיקון עולם. כמו נרות החנוכה, גם מגילת היעוד המשותף נועדה להאיר את רשות הרבים בעולם היהודי. אני רוצה להודות לקרן ג'נסיס, לעומדים בראש הקרן, לשרת התפוצות ולמשרד התפוצות ולכל מי שלקח חלק במיזם החשוב, והמכונן הזה, ולאחל לכלל השותפים וכלל הקהילות היהודיות באשר הם: חג חנוכה שמח".
 
שרת התפוצות, עומר ינקלביץ', אמרה באירוע: "בשנה האחרונה פעלנו רבות להפיכת מגילת 'הייעוד המשותף שלנו' לתנועה יהודית עולמית. למרות הקשיים שהערימה עלינו מגיפת הקורונה שפרצה, למעלה ממאה אלף יהודים מסביב לעולם, שתפו את רעיונותיהם ודעתם על תוכן המסמך, בעוד עשרות ארגונים מובילים, מכל הספקטרום הצטרפו אלינו כשותפים למסע זה. הערב הזה מסמן את סיומו של השלב הראשון במסע זה, ותחילת הבא. אני מזמינה את כל מי שמרגיש את הלב היהודי הזה הפועם בקרבו, להצטרף אלינו בהפיכת המגילה הזו לתכנית פעולה".
 
יו"ר ומייסד קרן ג'נסיס, מיכאל פרידמן: "מי שחותם על ההצהרה - היום, מחר ובעתיד - חותם על חוזה בינו לבין העם היהודי. יש לממש חוזה זה באמצעות פעולה - מאמץ נחוש לשפר את אחדותנו, למצוא דרכים חדשות לעזור ולתרום זה לזה, ללמוד זה מזה, להקשיב - להקשיב באמת - זה לזה. דרושה חשיבה חדשה ופורום שייצור שותפות אמיתית בין המדינה היהודית לשאר העולם היהודי. אני מקווה ומאמין שראשי הקהיות והארגונים היהודיים בכל רחבי העולם יתייצבו לצידנו כתף אל כתף".
 
"במבט קדימה לשנת 2021, המשימה שלנו היא להעביר את יוזמת 'הייעוד המשותף שלנו' מדיבורים למעשים. עלינו להמשיך ולבנות על הבסיס האיתן שיצקנו בשנה האחרונה ולוודא שגורל העם היהודי יישאר בראש סדר העדיפויות של כל קהילה יהודית ברחבי העולם. עלינו להפיח חיים בערכים וליישם את העקרונות המהווים את ליבת הצהרתנו. עלינו לתת קול לכל היהודים, ללא קשר למקום מגוריהם, ולעודד אותם לקחת חלק בסדר היום של העם היהודי. עלינו להבטיח התייעצות של הממשלה בישראל עם יהדות התפוצות בנוגע להחלטות הקשורות במדיניות העלולה להשפיע על חייהם של יהודים החיים מחוץ למולדתם", אמר מנכ"ל הייעוד המשותף, סנדי קארדין באירוע.