זרם העלייה לישראל נמשך למרות משבר הקורונה: על פי נתוני הסוכנות היהודית לסיכום 2020, במהלך השנה החולפת עלו ארצה יותר מ-20,000 עולים חדשים מכ-70 מדינות ברחבי הגלובוס. חמ״ל עלייה מיוחד שהפעילה הסוכנות היהודית בתמיכת משרד העלייה והקליטה, סייע בהבאת העולים ארצה, בצל השיתוק במרחב האווירי העולמי ועל רקע המשבר המתמשך בעולם. על פי נוהל עלייה שגובש עם התפרצות הנגיף, העולים נכנסו לבידוד מיד עם הגעתם ארצה ואלפים מהם נקלטו במלוניות בידוד שנפתחו במיוחד בעקבות המשבר. 

יצחק הרצוג עם ילדי עולים. צילום: יוסי דה פונס

המגמות המרכזיות לשנת 2020 מצביעות על זינוק חד במספר המתעניינים בעלייה לישראל, לצד המשך זרם העלייה לארץ לאורך כל תקופת הקורונה, על אף המגבלות הקשות של המשבר ובהם ביטולי טיסות וסגרים במדינות רבות בעולם ובישראל, בסיוע רשות האוכלוסין וההגירה. על פי הערכות הסוכנות היהודית, עם סיום משבר הקורונה צפוי זרם העולים לישראל להתגבר ולעמוד על כרבע מיליון עולים חדשים בשלוש עד חמש השנים הקרובות, במידה ותיושם תכנית לאומית לעלייה וקליטה.

על פי נתוני הסוכנות היהודית עד סוף דצמבר מספר העולים החדשים יעמוד על יותר מ- 20,000 עולים מרחבי תבל. מפילוח הנתונים עד סוף נובמבר עולה כי: מחבר המדינות הגיעו כ-10,200 עולים, מהם כ-6260 עולים מרוסיה וכ-2,660 מאוקראינה. ממערב אירופה הגיעו כ- 3,120 עולים, מהם כ- 2,220 מצרפת (שדווקא מגלה התאוששות בעת המשבר עם קצב עליה דומה לתקופה המקבילה אשתקד) וכ-460 מבריטניה. מצפון אמריקה הגיעו כ-2850 עולים עד סוף נובמבר, מהם כ- 2,550 מארה"ב (ע"פ נתוני הסוכנות היהודית, שתואמו עם נפש בנפש). מאמריקה הלטינית עלו כ-1,500 מהם כ- 510 מארגנטינה, כ- 460 מברזיל וכ- 190 ממקסיקו. מדרום אפריקה הגיעו כ-280 עולים, מאוסטרליה ומניו זילנד כ-90 עולים. מאתיופיה צפוי לעמוד המספר הכולל של העולים לשנה זו על כ- 1,200 נפש, מהם כ- 650 שהגיעו במהלך דצמבר במסגרת מבצע 'צור ישראל' ועוד כ- 300 שינחתו ביום האחרון לשנה זו.

במהלך השנה גברה ההתעניינות בעלייה לישראל באופן בולט: מראשית השנה התקבלו בחמ"ל העלייה של הסוכנות היהודית כ-160 אלף פניות לבירור על עלייה לישראל ונפתחו כ-41 אלף תיקי עלייה חדשים מכל רחבי העולם, מהם כ-28 אלף תיקי עליה במדינות המערב, פי שניים בהשוואה לפתיחת תיקי עלייה מהמערב בשנה שעברה. עוד עולה מהנתונים כי חל זינוק של 41% בפתיחת תיקי עלייה של צעירים בגילאי 18-35 ממדינות המערב. על פי הערכות הסוכנות היהודית עשרות אלפים ברחבי העולם נחשפו לפעילות עידוד העלייה של הסוכנות היהודית בשיתוף עם אופק ישראלי ומשרד הקליטה, שנערכה השנה גם באופן מקוון בצל מגבלות הקורונה.

כ-7,500 צעירים מהתפוצות נמצאים כעת בתכניות התנדבות והתמחות בישראל במסגרת ארגון 'מסע' של הממשלה והסוכנות היהודית ואלפים נוספים צפויים להגיע במהלך שנת הפעילות. בין משתתפי תכניות 'מסע' גם עשרות רופאים שהגיעו השנה כדי לחזק את מערכת הבריאות הישראלית על רקע משבר הקורונה ועוד למעלה ממאה רופאים שצפויים להגיע במחזור הבא. על פי נתונים של ארגון מסע, בעקבות משבר הקורונה נרשם גידול של כ-40% בצעירים המבקשים להגיע לתכניות התנדבות בישראל, ביניהם גם סטודנטים שהתקבלו לאוניברסיטאות יוקרה בחו"ל, אך החליטו לקחת פסק זמן מלימודיהם ולעבור חוויה משמעותית בישראל וכן גידול של 36% בקרב צעירים שרואים במשבר הקורונה הזדמנות ומבקשים להגיע לתכניות קריירה בישראל. 

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוז'י) הרצוג, בפגישה עם ילדי עולים שעלו בשנת הקורונה מכל קצוות תבל: "קרה לנו מעשה נפלא - 20 אלף יהודיות ויהודים עלו ארצה למדינת ישראל בשנת הקורונה. 20 אלף בני אדם שהיו מוכנים לעזוב הכל מאחור בתקופה מאתגרת של מגיפה עולמית כדי להגיע לישראל. הם נחתו היישר לתוך בידוד של שבועיים והתחילו חיים חדשים בארץ חדשה, בלתי נודעת לכולם. אין דבר יותר מרגש מלראות את הילדים המקסימים שעלו השנה בתקופת הקורונה. אני מאחל להם ולכל חבריהם שנעבור הקורונה במהרה, שנראה גל עלייה גדול בדרך, שאנו צופים ומקווים לו מכל העולם, ושכל העולות והעולים יקלטו בארץ בצורה הטובה ביותר, באהבה רבה".

בתפוצות - תכנית חירום לסיוע לקהילות במשבר

התפרצות נגיף הקורונה גרמה למשבר חסר תקדים בקהילות היהודיות במישור הבריאותי, הכלכלי והקהילתי. מאות שליחים ישראלים של הסוכנות היהודית פעלו בקהילות היהודיות, סייעו למערכות החינוך והרווחה והובילו יוזמות מיוחדות לתמיכה בעשרות אלפי משפחות וצעירים, גם באמצעים מקוונים בצל הסגרים בעולם. על רקע משבר הקורונה הפעילה הסוכנות היהודית תכנית חירום להזרמת חמצן לקהילות היהודיות שכללה בין היתר: הפעלת קרן מיוחדת של הסוכנות היהודית בשיתוף עם הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה וקרן היסוד שסיפקה הלוואות מיידיות ללא ריבית לעשרות גופים המספקים שירותים חיוניים לקהילות בהיקף של עשרות מיליוני ש"ח. הקמת רשת חירום יהודית ראשונה מסוגה בעולם, תחת השם JReady, שמסייעת לקהילות בהתמודדות עם משבר הקורונה וחיברה עשרות קהילות במשבר כמו איטליה, פרו ודרום אפריקה, למיטב המומחים, השיטות והכלים להתמודדות עם מצבי חירום. עוד הוקם שולחן עגול בשיתוף עם משרד התפוצות שבו יושבים 30 ארגונים יהודיים גלובליים ואזוריים כדי למפות צרכים רוחביים בקהילות ולזהות מהלכים לשיקומן ב"יום שאחרי". 

מנכ"לית הסוכנות היהודית אמירה אהרונוביץ: ״השנה הזו, שנה של מגיפה עולמית שפגעה בכולנו, הוכיחה עד כמה הערך היהודי של 'כל ישראל ערבים זה בזה' הוא חזק למרות כל הקשיים. קהילות יהודיות נרתמו לסייע לישראלים שנקלעו למצוקה והעם בישראל התגייס לסייע לקהילות יהודיות בתפוצות. היינו כל כך קרובים גם כשהיינו רחוקים!  וזה עושה את כל ההבדל.

בישראל - סיוע לאוכלוסיות מיוחדות בעקבות הקורונה וקרן לעמותות

בעקבות ההשלכות של משבר הקורונה בישראל, הפעילה הסוכנות היהודית תכניות סיוע לאוכלוסיות מיוחדות הודות לתרומות של הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, קרן היסוד ותורמים נוספים שכללו בין היתר: טיפול בכ-7,000 קשישים, רובם ניצולי שואה ועולים ותיקים, המתגוררים בבתי עמיגור מנהריה ועד ערד וליווי שלהם במישור הבריאותי ובפעילות להפגת הבדידות; קליטה וליוויי יומיומי של כ-6,000 עולים חדשים המתגוררים במרכזי קליטה ברחבי הארץ וסיוע לחיילים עולים בודדים במסגרת תכנית 'כנפיים', יחד עם קרן מיראז'; תמיכה בכ-12,000 ילדים והורים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית במסגרת תכנית 'פותחים עתיד' שגם העניקה סיוע בתחום הלימודי, החברתי והרגשי לאלפי ילדים וחילקה מענקים כספיים לכ-230 משפחות.

אלפי טאבלטים הוענקו לילדים במסגרות התמיכה השונות של הסוכנות היהודית כדי לסייע להם בימי הלמידה מרחוק. הסוכנות היהודית גם הקימה ביחד עם קבוצת 'עוגן' קרן להצלת המגזר השלישי שסייעה עד כה במתן הלוואות ל- 83 עמותות וארגונים חברתיים שנקלעו לקשיים בהיקף של כ- 28 מיליון ₪ ובליווי מקצועי של מנטורים במסגרת מיזם 'מנטאור' יחד עם שותפים נוספים.