יום הניצחון ה-76 על גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה, צוין היום (ראשון) באירוע מרגש שנערך בפעם השמינית בחסות 'ועידת רבני אירופה', ב-12 ערים בישראל ובמדינות רבות ברחבי העולם.   

כנהוג, נפתחו האירועים להצלת יהודי אירופה בעצרת תפילה והודיה ברחבת הכותל המערבי בראשות הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו. בתפילה השתתפו גם ראש ישיבת מיר, הרב יצחק אזרחי, רב מרכז נתניה וחבר לשכת הרבנות, הרב משה חיים לאו ורב הכותל והמקומות הקדושים הרב שמואל רבינוביץ. 

נשיא 'ועידת רבני אירופה' הרב פנחס גולדשמידט, סגן נשיא הועידה ורב הראשי של צרפת הרב חיים קורסיה, ויוזם 'יום השחרור וההצלה', גבריאל גרמן זכרייב שיגרו דברי ברכה למשתתפים. 

במקביל, 300 רבני קהילות, ומנהיגים רוחניים מעשרים וחמש מדינות בעולם ובהם; מלונדון ומנצ'סטר באנגליה, מרומא ומילאנו באיטליה, מפרנקפורט וברלין ובגרמניה, מווינה באוסטריה, מורשה בפולין, מפריס שטרסבורג ומרסיי שבצרפת, מאמסטרדם בהולנד, ממונטריאול ומניו יורק, מאודסה וקייב שבאוקראינה, מסופיה בבולגריה, מציריך וז'נבה בשווייץ, מבריסל ואנטוורפן בבלגיה, מקישינוב במולדובה ממינסק ופינסק שבבלארוס, ועוד, הצטרפו באופן מקוון בשידור חי לתפילה והודיה למען חולי המגיפה המקננת עדיין באירופה ובעולם, ולעילוי נשמות קרבנות אסון מירון ולרפואת הפצועים. בעצרת השתתפו גם נציגי הקרמלין, שגרירים וראשי ארגונים יהודיים בעולם.

התפילה בכותל המערבי (צילום: אלי איטקין)
התפילה בכותל המערבי (צילום: אלי איטקין)


במהלך העצרת בכותל המערבי ציין הרב דוד לאו: "כולנו נושאים תפילה על אחינו במדינות אירופה שעדיין מוכי המגיפה. אנו מודים על העבר והחסדים הגדולים ליושבים בארץ הקודש ומייחלים מתפללים ומקווים עבורם".

בברכתו למשתתפי העצרת אמר הרב פנחס גולדשמידט כי הודות ליוזמה של גרמן זכרייב, עם ישראל מתייחד וזוכר את אותם רבע מיליון הקדושים שנהרגו במלחמה נגד הנאצים במסגרת הצבא האדום ובעלות הברית. "השנה לדאבוננו נוסף עוד יום זיכרון כאשר לפני שבוע ימים נהרגו 45 מנפשות ישראל במירון אחד המקומות המקודשים לעם היהודי ובו חוגגים כבר מאות בשנים רבבות מבני עמינו ביום ל"ג בעומר – אנחנו מתפללים לעילוי נשמתם. שולחים תנחומים לבני המשפחות ומתפללים להחלמתם המהירה של פצועי האסון", ציין הרב פנחס גולדשמידט.  

הרב חיים קורסיה (רבה ראשי של צרפת) אמר במהלך האירוע המרגש כי "להיות יהודי, פירושו לדעת להודות. לבורא עולם על חסדיו. ובהשוואה לימי חג הפסח, אנו אומרים 'אילו היה שם לא היינו נגאלים'. זכינו והאל העניק לשליחיו את הכוח והתקווה להציל את שארית הפליטה. אנחנו העדים של העדים, ניצולי השואה מבטיחים לכם; נספר את ההיסטוריה לעולמי עד ונזכור תמיד תוך הודאה. וכעת בתום השבעה לאסון מירון. נתפלל למען הנשמות הקדושות ונזכור תמיד להודות ולהלל על כל יום ויום כפי שמלמד אותנו דוד המלך". 

העצרת ננעלה בתפילת יזכור מפי החזן העולמי דוד וינבך ובשירת 'קהילות הקודש' בתפילה המפורסמת- 'ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים'.
את היוזמה לציון המאורע מוביל כאמור גבריאל גרמן זכרייב, סגן נשיא הקונגרס היהודי הרוסי ונשיא קרן 'סטמאגי' העולמית, שהודה לרבני ישראל ואירופה על תמיכתם ועידודם: "אמשיך לעשות ככל שביכולתי כדי להטמיע את החובה שלנו להודות לאל ולזכור את אלו שמסרו עצמם על ידי תפילה, צדקה, הכנסת ספרי תורה ובלימוד משניות כמיטב המסורת היהודית"

בדברי ברכתו בעצרת בבית הכנסת הגדול במוסקבה אמר הרב משה לבל, המנהל הרבני של ועידת רבני אירופה וראש ישיבת "תורת חיים במוסקבה, כי: "הזיכרון תופס מקום מרכזי ביהדות כאחד מציוני הדרך שעיצבו אותנו כאומה".

תפילה בבית הכנסת הגדול במוסקבה (צילום: איליה דולגופולסקי)
תפילה בבית הכנסת הגדול במוסקבה (צילום: איליה דולגופולסקי)


באגרת השנתית לקראת האירוע כתב נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לעם היהודי: "יום זה הנו ציון וזכר לגבורתם של חיילי הצבא האדום וצבאות בעלות הברית, שהכריעו את הנאצים והצילו את העם היהודי ועמים אחרים מהשמדה טוטאלית - ציון השחרור וההצלה ביום העברי שזכה לתמיכתם של ארגונים דתיים וחברתיים מאחד את האנושות סביב אידיאליים הומניים וערכיים. ואני בטוח, שהוא מחזק את הקשר בין הדורות ומעשיר את המסורת ההיסטורית הדתית והרוחנית של היהדות ומשרת את החינוך לשייכות ולפטריוטיות".