"מסע עם סושי בארץ התודעה" פורסם באוקטובר 2019 ומציג לילדים יסודות מהפיזיקה הקוונטית ותורת המוסר הקלאסית דרך מסע ליקום אחר. הספר מבוסס על סיפורים שהסופר אדוארד שיפרין סיפר לנכדיו, ועוקב אחר הרפתקאותיהם של האחים הצעירים אהרון וסטלה, העוברים אל ארץ התודעה, ממלכת פנטזיה המבוססת על עקרונות מתמטיים ופיזיקליים. העלילה מקבילה לסיפורים רבים שמקורם מהתנ"ך, ומיועדת לילדים מגיל 12 ומעלה. 

לאורך הספר, "מסע עם סושי" מציג לילדים ערכים חיוביים כמו תקווה ואומץ ועוזר להם להתמודד עם פחד, אדישות וגאווה. לדעת שיפרין, הדרך הטובה ביותר ללמד ילדים מוסר ותכונות אופי טובות היא על ידי עטיפתם בסיפור מרגש. "איננו יודעים מה יקרה עם ילדינו כשהם יגדלו, למה ילדינו יהפכו", הוא אומר. "החובה שלנו היא לתת להם כיוון כלשהו בחיים - לתת להם מבט רחב יותר על החיים, להציג להם רעיונות של אלוהים, של מדע וידע, של תכונות מוסריות טובות, ואז הם יהיו מצוידים בכלים טובים יותר שבאמצעותם יוכלו למצוא את דרכם בחיים."

"מסע עם סושי" זכה לביקורות חיוביות מאז פורסם, ולאחרונה קיבל את פרס העיתונות העצמאית לשנת 2020 לספר האהוב ביותר.   

באתר Library KSP Blogspot נכתב: "לקרוא את מסע עם סושי היה קצת כמו להיות במטריקס. אמנם בדרך כלל אינני חובב פנטזיה, אבל נשאבתי לתוך הסיפור. אהרון וסטלה נהנים לבלות את חודשי הקיץ בבית של סבא וסבתא שלהם על שפת הים. הם משחקים על החוף, ואז המשפחה הולכת לאכול במסעדת הסושי האהובה עליהם, שם מר וגברת אקאקו, זוג יפני מנומס, מגישים להם את הסושי. הם מגיעים לשולחן ומבקשים מסטלה ואהרון, אניני טעם וחובבי סושי סלמון גדולים, לנסות מעדן חדש שהשף יצר. 

"זה הסושי הכי טעים שטעמו אי פעם: 'נדמה שאלף טעמים פרצו מתוך החבילות הזהובות הזעירות', נכתב בספר. האחים עוצמים את עיניהם כדי לאפשר לעצמם להתמקד לחלוטין בהנאה מהסושי, וכאשר הם פוקחים את העיניים - הם נמצאים בארץ התודעה של מושי. סלמון מושי, מנהיג שבט המושי, מבקש את עזרתם ומגייס אותם לסייע לו. כדי להרוס את כוחה של המלכה השחורה עליהם למצוא את הספר של השליט העליון שנמצא במערה על הר הזיכרון, ולהחזירו לעם. 

"מה שמרתק בספר הזה, מלבד המסע של הילדים, הוא כיצד שזורים בסיפור אלמנטים יהודיים. השליט העליון הוא ובכן, השליט העליון (אלוהים – א.ר), ויש קטעי היסטוריה יהודית, ציטוטים מהמשנה והתלמוד, דיון ב'ספירות', 'מידות' וגם שבט מסוים ש'לא אוכל שרימפס סושי'". 

רובד נוסף לסיפור הם עקרונות הפיזיקה ו"יחס הזהב" (קבוע מתמטי המעסיק את עולם המדע והאומנות כבר מאות שנים), המוסברים במונחים ברורים ופשוטים מספיק עבור הקוראים צעירים. אלברט איינשטיין, למשל, מופיע בכדי לעזור לילדים לעבור דרך חור תולעת.

האיורים המדהימים של טומיסלב טומיק הופכים את הספר למהנה הרבה יותר, והרישומים המפורטים בשחור-לבן משלימים את הטקסט בצורה נהדרת.  

אם אתם נהנים מפנטזיה, או אם אתם רוצים להרחיב את האופקים ולקרוא משהו שבדרך כלל לא הייתם קוראים, "מסע עם סושי בארץ התודעה" היא בחירה מצוינת.

"יש לי נכדים מוכשרים ובקיאים יותר ממדעים ממני, ולכן היה לי מניע נסתר לקחת את הספר הזה", נכתב בבלוג Shilo Musings. "ברגע שאסיים לכתוב את ביקורת הספרים הזו, אמצא דרך להעביר להם אותו. להנאתי הרבה ולהפתעתי המוחלטת, גיליתי ש'מסע עם סושי' הוא הרבה, הרבה יותר מספר מדע לילדים. זו אגדה על העם היהודי, על אויבינו ועל התנ"ך.

"האחים אהרון וסטלה הם הדמויות הראשיות. הם אוהבים לאכול סושי, אבל הם לא אוכלים אותו עם שרימפס. הממ... על מה זה גורם לכם לחשוב? אהרון, כמו אהרון המקראי, הוא שותף טוב לאחותו. אבל במקום לעבוד עם האח משה, הוא עובד עם האחות סטלה. האם השם סטלה יכול להגיע מאסתר המקראית? אולי.

אדוארד שיפרין (צילום: באדיבות המצולם)
אדוארד שיפרין (צילום: באדיבות המצולם)

"מסע עם סושי כולל המון קסמים, שאמורים למשוך את אוהדי הארי פוטר. אהרון וסטלה מוצאים את עצמם בעולם מפחיד, מסוכן ומסתורי לאחר שאכלו סושי מיוחד. יש שליט עליון וספר ו'בחורים טובים' שמותקפים. דרך אגב, גם הם לא אוכלים שרימפס. אהרון וסטלה חייבים להציל אותם לפני שזיכרונם ייגנב.

"אני חייב לומר שממש נהניתי לקרוא את 'מסע עם סושי'. עבור אלה מאיתנו הנמשכים לדמויות ולעלילה, הפיזיקה והמתמטיקה אינם בולטים. הספר מתאים לילדים גדולים יותר, לקוראים צעירים יותר והינו גם ספר נהדר להקריא לילדיכם". 

מריו רוטי, סופר הפנטזיה הידוע, אמר על הספר: “אליס בארץ הפלאות פוגשת את נרניה ואת המדע! פנטזיה יוצאת דופן, עם דמויות מעניינות והרבה הפתעות לא צפויות. אדוארד שיפרין, עם כתיבתו העוצמתית, הצליח לשלב מיסטיקה ואגדה עם פיזיקה קוונטית, מתמטיקה ופילוסופיה, בסיפור ילדים נפלא, ויצר עבור קוראיו נסיעה הרפתקנית מבריקה עם משמעויות ותובנות עמוקות ביותר."

ולבסוף, בנשיונל ג'אוגרפיק לילדים נכתב: "זה ספר מסקרן ומצאתי שכל עמוד הוא תעלומה חדשה. אני ממליץ עליו לקוראים מבוגרים בשל ההתרגשות שהוא מספק ומקווה שתיהנו ממנו כמוני".