אירוע חריג התרחש הבוקר (שישי) בכותל המערבי דקות לפני תחילת התפילה של נשות הכותל לציון ראש חודש תמוז. התקרית, שהסלימה במהרה לאלימות ואף קריעת סידורים, תועדה ופורסמה ברשתות החברתיות. במהלך האירוע, המשטרה עיכבה לחקירה צעיר שניסה לחטוף תיק מאחת הנשים.

ח"כ גלעד קריב, לשעבר יו"ר התנועה הרפורמית, צייץ בחשבון הטוויטר שלו את הסרטון וכתב: "תפילת ראש חודש של נשות הכותל. הסידורים נחטפו ונקרעו. סדרני הכותל התהלכו מעדנות ולא עשו דבר. שוטרים אין. אלו פירות ההסתה והשנאה. ומי האחראים הישירים? רב הכותל רבינוביץ'. זה האחראי גם על מירון, שטרם השמיע קולו. זה המצויד ביועצי תקשורת. ולצדו נתניהו, שהקפיא בפחדנות את מתווה הכותל".

בהודעה של נשות הכותל נכתב: "הבוקר הגיעו נשות הכותל אל הכותל המערבי לתפילת ראש חודש, יחד עם הרב סרחיו ברגמן נשיא האיגוד העולמי ליהדות מתקדמת, אך אלו נבלמו תחילה בשערי האבטחה לכותל ע"י מאבטחי רב הכותל כאשר ביקשו להכניס ספר תורה להתפלל עימו עבור בת מצווה שהגיעה יחד איתן".

"לאחר שהפקידו את ספר התורה כי מנעו מהן להכניסו, המון חרדי משולהב חיכה להן הרחבת הכותל והחל לקלל ולדחוף אותן, תוך חטיפת מזוודה עם סידורים תפילה, שבירתה וקריעת הסידורים", טענו עוד, "כמו כן, במקום נכחו מאבטחי הכותל, אך לא מנעו מההמון לתקוף את הנשים, לקלל ולקרוע את הסידורים".

עימות בכותל המערבי (צילום: נשות הכותל)
עימות בכותל המערבי (צילום: נשות הכותל)

יוכי רפפורט, מנכ"לית נשות הכותל מסרה: "האלימות הקשה שחוינו הבוקר היא תוצאה ישירה של ההסתה שהיהדות הפלורליסטית, זו שבוחרת לקיים את הדת בשונה מהחרדים, חווה בימים האחרונים. הציבור השמרני מבין שאנחנו קרובות להשיג את מטרתנו - שוויון תפילה בכותל המערבי וחושש מאיבוד המונופול שלהם על היהדות. כבר 32 שנה שנשות הכותל נאבקת  עבור שחרור הכותל ולא נפסיק עד השוויון המיוחל".

מהקרן למורשת הכותל נמסר: "הבוקר, הגיעו לרחבת הכותל המערבי קבוצה קטנה של נשות הכותל ומולן באו למחות קבוצה קטנה של גברים אורתודוקסים שביקשו למנוע את כניסתן. הקרן למורשת הכותל המערבי מצרה על התלהטות הרוחות. הקרן למורשת הכותל המערבי קוראת להסיר את המחלוקות מעל רחבת הכותל המערבי ולהשאיר את המקום כמאחד".

בהודעה נוספת ומאוחרת יותר שהוציאה הקרן נכתב: "הקרן למורשת הכותל המערבי מגנה כל אירוע אלימות ברחבת הכותל המערבי. האירוע האלים הבוקר ברחבת הכותל הוא אירוע קשה שאין להשלים איתו. נוכח תוצאות האירוע במהלך קטטה אלימה בין הניצים, אין כל חשיבות כרגע לשאלה מי יצר את הפרובוקציות ומי הגיב להן. הנהלת הקרן למורשת הכותל תתחקר את האירוע ביחד עם משטרת ישראל וגורמי האבטחה בכותל תוך הסתייעות במצלמות האבטחה, על מנת להפיק לקחים ולמנוע הישנות מקרה קשה שכזה המבזה את קדושת הכותל המערבי". 

עוד נמסר: "אנו קוראים לכלל הגורמים להרחיק מחלוקות מהכותל שמנוהל בהתאם להחלטות ממשלת ישראל, הנחיות הרבנות הראשית לישראל, היועץ המשפטי לממשלה ובית המשפט העליון".

נשות הכותל (צילום: מרק ישראל סלם)
נשות הכותל (צילום: מרק ישראל סלם)


רקפת גינסברג, מנכ"לית התנועה המסורתית אמרה בתגובה לתקרית: "אנו מגנים בשאט נפש את ההתנהגות האלימה וקריעת סידורי תפילה הבוקר בכותל. זוהי חציית קווים אדומים מסוכנת במדינת ישראל. התנהגות שכזו בכל מקום בעולם היתה זוכה לגינוי של העולם היהודי כולו. הרב רבינוביץ' - אם אינך יכול להגן על בטחונן ושלומן של נשות הכותל, אנא פנה את מקומך והתפטר".

"אחינו החרדים -  להכות ולקרוע ספרי קודש הוא אות קלון וחרפה ליהדות ועולם התורה. אנו קוראים לכם להתנער ממעשים אלו ומפורעים חסרי גבולות אלו. אנו מבקשים להזכיר היום יותר מתמיד:  מדינה יהודית היא מדינת היהודים כולם - אורתודוקסים, קונסרבטיבים, רפורמים וחרדים. פגיעה בנשות הכותל, כמו גם פגיעה בכל זרם אחר - היא פגיעה ביהדות כולה ובמדינת ישראל", הוסיפה.