משרד החקלאות השלים היום (ראשון) את ההיערכות לקראת שנת השמיטה שתחל השבוע, בליל ראש השנה תשפ"ב. שנת השמיטה הקודמת הייתה תשע"ד (2013-2014), והחלה חודשים בודדים לאחר הבחירות לתפקידי הרבנים הראשיים.    

בראיון ל"מעריב" אומרת מנכ"לית משרד החקלאות נעמה קאופמן-פס, כי לא צפוי בארץ מחסור בתוצרת חקלאית בעקבות השמיטה: "נערכנו במשך חודשים ארוכים לקראת שנת השמיטה, שהיא פעם בשבע שנים". עוד אמרה כי "ההכנות כללו הכנת הסדרי היתר מכירה לחקלאים והסדרים נוספים כמו 'אוצר בית דין', שנועדו לאפשר לחקלאים להמשיך לעבד את אדמותיהם ולמכור את התוצרת החקלאית. לא צפוי מחסור בתוצרת חקלאית במהלך שנת השמיטה", מדגישה קאופמן-פס, "ועל מנת לתת מענה גם לכלל הציבור החרדי, שלא ירצה לקנות תוצרת חקלאית המגודלת בארץ, נקבעו מכסות ייבוא מיוחדות מירדן ומדינות נוספות".

להערכתה של קאופמן-פס, כ-97% מהחקלאים ימשיכו לעבוד בהתאם להסדרי היתרי המכירה שמעניקה להם הרבנות הראשית. במסגרת היתירים אלה, הקרקע החקלאית נמכרת למשך שנה לידיים שאינם יהודיות, וכך היא ממשיכה להיות מעובדת כרגיל. לדבריה, החקלאים המעטים שלא ירצו לעבד את אדמותיהם במהלך שנת השמיטה, יקבלו סיוע פרטני.
 
בנוסף, הבהירה מנכ"לית משרד החקלאות שהלכות שנת השמיטה לא חלות על חקלאים מהמגזר הערבי. לדבריה, מרבית התוצרת של גידולי הירקות והפירות של כלל החקלאים בישראל, תהיה בעקבות שתילות ונטיעות שנעשו כבר לפני חודשים ארוכים. "גם קידמנו חדשנות בחקלאות, כדי לאפשר מתן פתרונות מתקדמים לאירועים כמו שנת השמיטה ואקלים", ציינה. 

גם ברשויות המקומיות נערכו לקראת שנת השמיטה. בעיריית רמת גן הגבירו בחודשים האחרונים את שתילת הצמחים הרב שנתיים, במטרה ליצור פריחה במהלך כל השנה. עם זאת, בשנת השמיטה אסור לבצע נטיעות עצים במקומות ציבוריים וביערות. לנוכח השריפות בהרי ירושלים ובמקומות נוספים, עדיין לא ברור האם ניתן יהיה להתחיל בעבודות השתילה, שאמורות להתבצע לאחר הכשרת השטחים הנרחבים שנשרפו, כבר במהלך שנת השמיטה.

איסור הנטיעות עלול בתוך כך להביא לכריתת מאות עצים בציר אלוף שדה ברמת גן, בשל עבודות "הקו הסגול" של הרכבת הקלה. זאת, מאחר ולא ניתן יהיה להעתיק עצים, שכמה מהוותיקים שבהם כבר הועתקו. "לא ניתן יהיה לעכב את העבודות בשנה בתוואי", הסביר גורם בנת"ע, המבצעת את עבודות הרכבת הקלה בגוש דן.