המכון לחקר היהדות והציונות פרסם הבוקר (חמישי) סקר העוסק בעמדת הציבור הישראלי בעניין הצורך לקידום הרפורמה בכשרות, שמקדם שר הדתות מתן כהנא. מהנתונים עולה בין היתר, כי 62 אחוזים מהציבור הישראלי סבור כי יש לבצע שינויים מהותיים במערך הכשרות של מדינת ישראל. בנוסף, 72 אחוזים מהציבור הדתי-מסורתי תומכים ברפורמה הזו.  

המשתתפים בסקר נשאלו מהם לדעתם הבעיות המרכזיות במערך הכשרות היום, והציגו ארבעה נושאים בולטים. הנושא הראשון הוא העובדה שהרבנות, להגדרתם היא מונופול בתחום (62%) ועצם כך שהדבר מוביל לעלייה במחירי המזון (52%). עוד ציינו המשיבים כי העלויות אינן הגונות (48%) וטענו כי מדובר במערכת מושחתת (46%). הם השיבו כי הפתרון לכך הוא צורך בביטול הרבנות, וצורך בהסמכת גוף כשרות מקצועי דוגמת צהר.

מהזווית הפוליטית, 89 אחוזים ממצביעי יש עתיד הגדירו את "מונופול הרבנות" כבעיה המרכזית, לצד 85 אחוזים ממצביעי תקווה חדשה ו-80 אחוזים ממצביעי כחול לבן. בנוסף, גם מצביעי ימינה ציינו את נושא המונופול (63%) וכך שהעלויות אינן הגונות (50%). לעומתם, מצביעי הציונות הדתית לא הגדירו את הנושאים כבעייתיים באותה עוצמה לכאורה. למרות זאת, הם ציינו את בעיית הקשר בין המשגיח למושגח (42%) ואת עלויות הכשרות שאינן הוגנות (32%).

יאיר לפיד (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
יאיר לפיד (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

נתון נוסף הוא כי 42 אחוזים ממצביעי ימינה, המפלגה שמקדמת את החוק לא שמעו כלל על הרפורמה, זאת בעוד 33 אחוזים מהם שמעו ותומכים, 11 אחוזים שמעו ומתנגדים ול-14 אחוזים אין דעה בנושא. הסקר בודק גם את עמדות הציבור על פי הזהות הפוליטית, ומהנתונים עולה כי מצביעי יש עתיד, ימינה, תקווה חדשה וכחול לבן הינם התומכים הגדולים ביותר בצורך ברפורמה (73%, 70%, 74% ו-69%, בהתאמה).

נתון נוסף בסקר בודק האם הציבור יאכל במסעדות עם כשרות של צהר, ומהנתונים עולה כי כרגע, הציבור הישראלי עדיין לא מגובש סביב העניין. 57 אחוזים מהנשאלים ציינו כי יאכלו במסעדות עם כשרות צהר, אולם מדובר בעיקר בחילונים ומסורתיים לא דתיים (72% ו-69%, בהתאמה).לעומת זאת, הדתיים נחלקים בין 42% שהשיבו שלא יאכלו ל-36% שהשיבו שכן. 

צהר (צילום: מארק ישראל סלם)
צהר (צילום: מארק ישראל סלם)

דניאל גולדמן, מייסד המכון לחקר היהדות והציונות סיכם: "הסקר מעביר מסר ברור לפיו בקרב הציבור הישראלי ישנה הבנה והסכמה רחבה לצורך הנדרש בשינוי במערך הכשרות, כאשר מוקד העניין הוא מונופול הרבנות. התחושה הזו היא גורפת וכוללת את כלל הזרמים והמגזרים בעם ישראל, גם מסורתיים וגם דתיים שנושא הכשרות חשוב להם ואינם מעוניינים בהמשך השליטה המוחלטת של הרבנות בנושא. חשוב להבין ולהפנים כי אין כל סתירה בין הרצון ליצור חברה ישראלית עם זהות יהודית עמוקה, לבין השאיפה ליצור מערכת שירותי דת מקצועית שאינה כופה עצמה על הציבור".