בדצמבר 2020 פסק בית המשפט לזכויות אדם של האיחוד האירופי בלוקסמבורג כי החלטת הפרלמנט הבלגי לאסור שחיטה כשרה בשני מחוזות במדינה, וולוניה ופלנדריה, אינה נחשבת לפגיעה בחופש הדת על פי חוקת האיחוד האירופי והיא תקפה וחוקתית.

בעקבות החלטה זו עתרה הקהילה היהודית בבלגיה, בראשות הרב הראשי של בלגיה ונציג ועידת רבני אירופה במוסדות האיחוד האירופי הרב אברהם גיגי, לבית המשפט החוקתי בבלגיה כדי לבחון אם הקביעה נוגדת את החוקה הבלגית והאירופית.

ביום חמישי האחרון החליט בית המשפט החוקתי בבלגיה ליישר קו עם הקביעה שלפיה חל איסור לבצע שחיטה כשרה במחוזות וולוניה ופלנדריה.

לטענת בית המשפט אין באיסור שום פגיעה בחופש הדת על פי החוקה בבלגיה, שכן אם היהודים חפצים בשחיטה עצמאית עליהם לשחוט תוך הימום הבהמה, עובדה הנוגדת את ההלכה היהודית.

בתגובה לפסיקת בית המשפט אמר נשיא ועידת רבני אירופה והרב הראשי במוסקבה פנחס גולדשמידט: "למרות שאנו מאוכזבים מפסיקת בית המשפט, אנו בהחלט לא מופתעים כיוון שהוא שומר על הסטטוס קוו בבלגיה. הסרת היכולת של הקהילה היהודית להיות עצמאית מעבירה מסר ברור לגבי האופן שבו רואים את היהודים בבלגיה וכיצד השלטונות רואים את עתידם. יש לכך השפעה עצומה ומזיקה על יהודי בלגיה. כעת, כשהסתיים ההליך המשפטי, אנו מקווים כי חברי פרלמנט ינהלו קשר משמעותי עם הקהילות הדתיות, ותקוותנו היא שיהיה ניתן לאפשר את הליך השחיטה בבלגיה בקרוב".

הרב מנחם מרגולין, יו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה המאגד מאות קהילות ברחבי היבשת, הוסיף: "בית המשפט לחוקה בבלגיה אישר באופן מביש את ההחלטה העוינת בגלוי עמוד תווך של הפרקטיקה היהודית. מה שהכי מדאיג את יהודי היבשת היא הגישה הדו־פרצופית של כמה מדינות כלפי הקהילות היהודיות. מצד אחד הן תומכות באופן נחרץ בכל הנוגע למאבק באנטישמיות, ומצד שני הן לא מונעות חקיקה המונעת דה פקטו מיהודים לקיים אורח חיים על פי אמונתם.

"גרוע מכך - אם החלטת בית המשפט הבלגי תשוכפל גם במדינות נוספות, היא תהווה איום ממשי על החיים היהודיים ברחבי אירופה - בדומה לאנטישמיות העולה, ובמובן מסוים אפילו יותר כיוון שמדובר על פגיעה בעיקרי האמונה שלנו. זה הזמן שמדינות אירופה יעמדו מאחורי הקהילות היהודיות שלהן כדי שהמקרה הבלגי יהווה דוגמא יוצאת מן הכלל שאינה מעידה על הכלל בכל הקשור ליחס לקהילה היהודית"