פרויקט ''שיחות בהר הבית'' מיועד להנגיש לכלל עם ישראל ולעולם כולו את מרכזיות המקום מאז ומקדם, בהיסטוריה, בארכיאולוגיה, בתרבות ובדת. בסדרת שיחות זו, יועלו שיחות שונות עם מגוון דמויות בחברה הישראלית, בנושא הר הבית על חלקיו הרבים.

פרק 78: ניפוץ הנרטיב הפלסטיני שלא היו בתי מקדש יהודים בירושלים

בעשורים האחרונים מתפתחת תודעה בקרב הפלסטינים בארץ בפרט ובעולם בכלל הנושאת בתוכה שקר מוחלט, על כך שלא היו בתי מקדש יהודים בהר בית בירושלים, וזאת בניגוד לכל המחקרים המדעיים שנעשו בנושא.

בחיפוש אחר חומר פלסטיני רציני ולא איזוטרי המפריך תודעה זו נפלה לידי ההזדמנות לראיין את עמי מיטב, שהוא חוקר, ומורה דרך שהגיע לספר ''השאלה הציונית'' שנכתב בשנת 1913 על ידי רוחי אלח'אלדי, מבניה הבולטים של משפחת ירושלמים גדולה ובעלת נכסים רבים, ששימש גם כקונסול טורקיה בפריז בזמן השלטון העותומני. אלח'אלדי הסביר לערבים שחיים בארץ, שהיום קרויים ''פלסטינים'' את תנועת הציונות: מהם אבני היסוד של התנועה שמניעה את היהודים לעלות חזרה לארצם. בספרו הוא כותב על מלכות דוד ומלכות שלמה בירושלים ובהר הבית וכן מדבר על שני בתי המקדש ששכנו בהר.

וזה מה שהוא כתב:

"הסמל 'מגן דוד' (Mogen David) מסביר את מבנה העיר, בירת המלך דוד שהכילה גם את הר הבית, על עם ישראל ועל הדגל הציוני - 'אין ספק שדאוד עליו השלום, איחד את המשולשים הכפולים כסמל עבורו וקרא לו 'מגן דוד', כך גם עשה סלימאן (המלך שלמה-ע.מ.) ומוכר אצלנו בשם: ח'אתם סולימאן, וזה רמז שאלקודס הייתה בירת המלך דאוד, והייתה קיימת על שלוש גבעות: ציון (קבר דאוד), ומוריה (אלחרם ואלצח'רה) ואקרא (ככל הנראה הגבעה הצפון-מערבית - ע.מ.), ומוקפת בשלושה ואדיות: קדרון (סידרון), אבן הינום ויהושפט. בני ישראל מורכבים מעם, לוויים וכוהנים".

ריגש אותי להבין שיש פלסטינים מוסלמים שלא מכחישים את הקשר שלנו להר הבית. על פי עמי מיטב, לפני כמאה שנה חיו הוגי דעות והיסטוריונים פלסטינים שדיברו על כך בגלוי, זה היה ברור וידוע ולא הייתה שום הכחשה בנושא. נהפוך הוא, אפילו הוקירו והעריכו את הקדושה של בתי המקדש היהודים בהר הבית והיו יראים מפניהם. אז מה קרה בעשורים האחרונים אותם הוביל יאסר ערפאת, שבכלל לא היו לו שורשים בארץ, להחדרת נרטיב שקרי שעל פיו היהודים מנסים להשתלט על הר הבית השייך למוסלמים ולנכס לעצמם את המקום?