לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה קיימו נציגי 46 המדינות החברות באסיפה הפרלמנטרית של מועצת אירופה - מהארגונים המדיניים הראשונים שהוקמו באירופה לאחר מלחמת העולם השנייה להגנה על זכויות האדם, אירוע מיוחד לציון 77 שנים ל'יום השחרור וההצלה'  מהנאצים המצוין ביוזמתו של הפילנטרופ  גבריאל גרמן זכרייב באמצעות 'ועידת רבני אירופה' בתאריך העברי של כניעת הרייך השלישי בצרפת. זאת לאחר שבכ"ו באייר התקיימו עשרות עצרות תפילה ואירועים בסימן 'מדור לדור' לציון 'יום השחרור וההצלה' בעשרים וחמש מדינות.

בכינוס המיוחד השתתפו בכירי מועצת אירופה, ומחברת הדו"ח המיוחד על 'האנטישמיות ודרכי המאבק' שאומץ ע" האסיפה הפרלמנטרית, נציגת אוסטריה גב' פטרה בייר והנציג של מועצת אירופה למאבק באנטישמיות מר דניאל הולטגן, ושגרירים רבים באיחוד האירופי.

האירוע המיוחד התקיים שעה קלה לאחר שחברי האסיפה הפרלמנטרית אימצו את ההרחבה של ה'תוכנית האסטרטגית למאבק באנטישמיות ולטיפוח חיים יהודיים' לפי הגדרת ה-IHRA, הרחבה שנועדה לייצר כלים מעשיים משפטיים לאור האתגרים החדשים במאבק באנטישמיות הפושה ביבשת ולפעול בחוסר סובלנות בנושא מניעה ומאבק בגילויי השנאה.

נציגת אוסטריה באסיפה הפרלמנטרית אמרה כי 'אנטישמיות בנויה על סטריאוטיפים מזיקים שהופכים את הקהילה היהודית לשעיר לעזאזל. אלימות אנטישמית ודיבורי שטנה, הם מציאות יומיומית ברחבי אירופה כיום. אנטישמיות עומדת בסתירה לערכי היסוד שעליהם הוקמה מועצת אירופה ויש להתייחס אליה במסגרת זכויות אדם. יש לנקוט בפעולה נחרצת הן כדי למנוע ולהילחם באנטישמיות והן כדי לטפח חיים יהודיים ביבשת.

יוזם 'יום השחרור וההצלה' מר גבריאל גרמן זכרייב אמר כי: 'התודעה האנושית השתנתה בדורנו, והיום כולנו מנסים לחשב מסלול חיים מחדש ולבנות מערכת ערכים חדשה. אך כל הקשיים שאנחנו חווים היום נראים גמדים כאשר אנו רואים שהעולם נשאב למלחמת עולם, וה"עם הנבחר" הפך ליעד על להכחדה אכזרית. עם זאת עמי העולם, הצליחו להתגבר על כל חילוקי הדעות, והאנושות הצליחה לקום מהחורבות ולבנות עולם חדש המבוסס על עקרונות הומניים חדשים'.

'משנה לשנה, נצולי השואה אודים מוצלים מאש, עוזבים אותנו. חובתנו להעביר לדורות החדשים את הזיכרון של מה שהם חוו ואיזה מחיר היה עליהם לשלם עבור עתידנו היותר טוב ולהודות לד' על נס ההצלה ולהכיר טובה ותודה לכל מי שהיה מעורב בהצלתם'.