פרויקט ''שיחות בהר הבית'' מיועד להנגיש לכלל עם ישראל ולעולם כולו את מרכזיות המקום מאז ומקדם! בהיסטוריה, בארכיאולוגיה, בתרבות ובדת. בסדרת שיחות זו, יועלו שיחות שונות עם מגוון דמויות בחברה הישראלית, בנושא הר הבית על חלקיו הרבים.

פרק 96: רעידת אדמה בהר הבית

לאורך כל ההיסטוריה המתועדת התרחשו רעידות אדמה בארץ ישראל. הן התחוללו לאורך השבר הסורי אפריקאי עם אפקטים חזקים באזורים שונים ואי אפשר לצפות מראש את האזורים האלה.  הגרוע מכל הוא שאי אפשר לצפות את עוצמתן של הרעידות. רעידת האדמה האחרונה התרחשה בירושלים ובהר הבית בשנת 1927. 

על פי הסטטיסטיקה כל מאה שנה בערך מתרחשת רעידת אדמה חזקה בשבר הסורי אפריקאי. היות וחלפו מאה שנה מהרעידה האחרונה, רעידת אדמה נוספת בהר עשויה לשנות לחלוטין את מה שמצוי היום בהר.

יש אפשרות שהיא תחשוף את כל מה שקיים מתחת למסגדים ולבניינים. לכן, נפגשתי עם ד''ר רון אבני, המומחה לרעידות אדמה ומרצה על נושא זה באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע לשמוע ממומחה, מהי רעידת אדמה? מתי התרחשו רעידות אדמה לאורך ההיסטוריה המתועדת בארץ? האם מדינת ישראל ערוכה לרעידת אדמה חזקה הצפויה להתרחש? האם ניתן לצפות במדויק, בכלל רעידות אדמה? ומתי עשויה להתרחש רעידת אדמה הבאה?

כאמור אנחנו חיים בסביבה מאיימת, רעידות אדמה הם פונקציה של זמן, הן שחרור של אנרגיה תת קרקעית המתחייבת כתוצאה ממבנה כדור הארץ.