"גדלתי בשכונת מאה שערים בירושלים, ו’עליתי’ לישראל בגיל 20,” אמר הרב מנחם בומבך, מייסד רשת החינוך החרדית “נצח”, בנאומו בוועידת הג’רוזלם פוסט בניו יורק. בומבך תיאר בדבריו כיצד בילדותו דיבר רק יידיש. הוא החליט ללמד עצמו עברית, אנגלית ומתמטיקה ולהיות חלק מההוויה הישראלית, כשהוא נשאר נאמן לערכיו החרדיים.

רשת החינוך “נצח” מתפעלת 12 בתי ספר לילדים חרדים, שבהם הם יכולים לשמור על עולם הערכים החרדי, ובה בעת מאפשרת להם ללמוד מדע, טכנולוגיה, טבע, גיאוגרפיה, היסטוריה ואזרחות. התלמידים מסיימים את לימודיהם עם תעודת בגרות מלאה, המאפשרת להם להמשיך לאקדמיה וללמוד מקצוע. כיום לומדים בה 1,500 תלמידים, ובנוסף עוד 18,000 תלמידים בבית הספר המקוון של הרשת.

בתי הספר נתמכים על ידי ממשלת ישראל והעיריות המקומיות, והתוכנית היא להוסיף עוד עשרה בתי ספר בשלוש השנים הקרובות. “התלמידים שלנו רוצים לקחת חלק בעולם המודרני ומדינת ישראל”, אמר הרב בומבך. “הם רוצים ללמוד אנגלית ולטייל בעולם. הם לומדים גמרא ותנ”ך, ואנחנו לוקחים אותם למקומות בישראל שם התרחשה ההיסטוריה שלהם. הם יהיו הרופאים החרדים, האחים, המהנדסים וקציני המשטרה החרדים שישראל צריכה. אנחנו מראים להם שאפשר לחיות בעולם המודרני מבלי להתפשר על הערכים החרדיים”.

לדברי בומבך, הקהילה החרדית בישראל משתנה. “זה ייקח זמן, כי אנחנו קהילה שמרנית מאוד, ואנחנו חוששים משינוי, לפעמים בשל סיבות טובות. זה צריך להיות תהליך הדרגתי. אך אנחנו לא יכולים לבנות מדינה יהודית ללא הקהילה החרדית. אנחנו צריכים לייצר יותר בתי ספר ויותר מסגרות שבהם הם יכולים ללמוד לתרום לחברה הישראלית".

הוא המשיך: "כשחרדים משתתפים בחברה, הם תורמים את היכולות האינטלקטואליות שלהם, את ההתלהבות שלהם למעשי חסד, את ערכי המשפחה שלהם ואת המחויבות שלהם לזהות יהודית בטוחה בעצמה. אנחנו צריכים לעזור לחברי הקהילה הזו ‘לעלות לארץ’ יחד עם עולם הערכים שלהם – מהערים הישראליות של בני ברק, אלעד וקריית ספר - להשתתפות מלאה בחברה הישראלית”.