ביום עיון ובטקס לקראת הימים הנוראים ציינה הקהילה הקווקזית ברחבי העולם שני עשורים לייסוד הקרן הבינלאומית של היהודים ההרריים. קהילת סטמאגי, שהוקמה על ידי משפחתו של גבריאל זכרייב, סייעה רבות בשימור מורשת יהדות קווקז. האירועים התקיימו במקביל בישראל, ניו יורק, מוסקבה, באקו, בקובה־קרסניה סלובודה שבאזרבייג'ן.

את יום ייסוד הקרן הקדישו ללימוד המורשת של הקהילה ולפרויקט שימור השפה היהודית המקומית "ג׳והרי". בסיומו של יום העיון התקיימו עצרות חיזוק וטקסי חלוקת פרסים ומלגות לבני העדה על ידי רבני העדה יניב נפתלייב וזמיר איסייב, רב הקהילה הגאורגית בבאקו.

ביום העיון שהתקיים בחדרה ציין הרב נפתלייב כי הוא חש סיפוק רב מהפריחה המחודשת של תרבות וחיי הקהילה של היהודים ההרריים. בעצרת שנערכה במרכז הקהילתי החדש במוסקבה אמר גבריאל גרמן זכרייב כי גם בתקופות קשות המשיכו יהודי קווקז בחיי תורה ומצוות ללא התבוללות, מתוך תעצומות נפש, אמונה עמוקה והתמדה. "נמשיך לסייע להעמיק, לטפח ולשמר את מורשת יהדות קווקז", אמר גרמן זכרייב לנוכחים.

 הרה''ג רבי יניב נפתלייב (צילום: אלי איטקין)
הרה''ג רבי יניב נפתלייב (צילום: אלי איטקין)

לדבריו, מלבד הקורסים ללימוד השפה המונגשים לציבור הרחב, "האקדמיה הרוסית אישרה לבעלי תואר ראשון בכל מקצוע לעשות תואר שני במורשת יהדות קווקז והשפה הג'והורית".

בקרן מתגאים ב'מוזיאון לתולדות ומורשת יהודי הקווקז' שייחנך בקרוב בעיירה היהודית קירמיזי קסבה שבאזרבייג'אן, בה חיים כיום כ-1200 מבני הקהילה, ויכלול מוצגים שנאספו מכל רחבי קווקז, המספרים את סיפור הקהילה העתיקה.