פרויקט ''שיחות בהר הבית'' מיועד להנגיש לכלל עם ישראל ולעולם כולו את מרכזיות המקום  מאז ומקדם! בהיסטוריה, בארכיאולוגיה, בתרבות ובדת. בסדרת שיחות זו, יועלו שיחות שונות עם מגוון דמויות בחברה הישראלית, בנושא הר הבית על חלקיו הרבים.

פרק 105: טקס ניסוך המים

ביום שלישי האחרון הוזמנתי לטקס לזכר ''לניסוך המים'', אף שאינני חובבת טקסים הגעתי לבריכת השילוח שבעיר דוד מיתוך סקרנות ומחקר על גווניו הרבים של הר הבית, והפעולות הרבות שהתקיימו בו במועדים שונים, בזמן שעמדו בתי המקדש.

בזמן שעמדו בתי המקדש על תילם, בכל שנה, בחג סוכות היו יורדים הכוהנים (הממונים על עבודת המקדש) לבריכת השילוח ונוטלים משם מים טבעיים לתוך כד זהב, מעלים אותם לבית המקדש, שופכים על המזבח, לשם הברכה של הגשמים בשנה זו – גשמים מאוזנים שיפרו את כדור הארץ לכל צרכיו וצורכי בני אדם.

טקס ''ניסוך המים''  (צילום: אופירה הלוי)
טקס ''ניסוך המים'' (צילום: אופירה הלוי)

תוך כדי הטקס חשבתי לעצמי: זה נראה לפחות על פניו, קצת פגאני! התאמצתי לחשוב אחרת דרך התודעה שהייתה אז, בתקופת בתי המקדש, ומיד עלו בתודעתי התשובות: היהודים בזמן בתי המקדש הוקירו והכירו בכוחות הטבע ממש כמו העמים האחרים, תושבי כדור הארץ.  אך ההבדל הוא שעם ישראל הבין טוב מאוד את חשיבות אחדות הבריאה, הרמוניה של כוחות הטבע קרי, את תפקידו של אלוהים עלי אדמות שהוא, לאחד את כוחות הטבע ולחברם למקור השפע – הוא הר הבית, בית המקדש.

משהבנתי זאת עלו בגרוני דמעות של התרגשות, הטקס הזה הפך למעיין ומקור החיים. 

בדרכי במעלה עיר דוד חשבתי בליבי: כדור הארץ משתגע, חלקים רבים בו נהרסים מפגעי מזג האויר; כוחות הטבע פועלים בנפרד; אולי זה הזמן להרים את הכפפה ולאחד את כוחות הטבע שבבריאה ולהביאם להרמוניה ואיזון מחדש!

חג סוכות שמח!

https://youtu.be/AZ0dRBXDdNU